کد خبر 603474
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۹

اینجا مازندران است، استان علوی‌تبار مازندران که خاستگاه حکومت شیعی در جهان اسلام بوده و به دارالمؤمنین لقب یافته است اما این روزها رنج بدحجابی در برخی از کوچه و خیابان‌ها، دل مومنین این دیار را می‌آزارد.

به گزارش مشرق، بی‌تردید حجاب و عفاف در دنیای امروز نه تنها شامل زنان، بلکه همه آحاد جامعه را در بر می‌گیرد و این مهم، تنها در پوشش خلاصه نمی‌شود بلکه باید در کنار پوشش ظاهری، حجاب و عفاف برای اخلاق و اندیشه‌ها نیز در نظر گرفت و هفته عفاف و حجاب، بستر مناسبی است تا با نهادینه کردن این ضرورت مهم دینی، با نهادینه کردن این مهم در بین آحاد جامعه، برای حفظ عزت و کرامت زنان در جامعه اسلامی تلاش بیشتری انجام شود.

در شرایطی که دشمنان از هر سو تلاش دارند تا با حمله بر ارزش‌های دینی،اسلامی و حجاب زنان و بانوان، بنیان خانواده را نشانه گرفته و ارزش‌ها را در جامعه کمرنگ کنند؛ مهم‌ترین وظیفه ما به عنوان زن مسلمان، در کنار حفظ حجاب و عفاف با هدف استحکام‌بخشی به بنیان خانواده و جلوگیری از فروپاشی آن، باید نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف براساس آموزه‌های دینی در فضای مجازی به عنوان فضایی با دهها میلیون کاربر باشد.

آری دیروز واقعه گوهرشاد اتفاق افتاد و بسیاری از مردم متدین و مومن با خون خود از حجاب و عفاف صیانت کردند اما امروز این وظیفه بر عهده من و شماست تا با صیانت از حجاب و عفاف و مرزهای تعیین شده برای سربلندی اسلام و ارزش‌های دینی گام برداریم.

انقلاب اسلامی ایران، انقلابی که بر پایه ارزش‌ها شکل گرفته است در آستانه دهه چهارم قرار گرفته و اکنون برخی تغییر ذائقه‌ها با رواج فرهنگ غربی موجب شده است که حجابی که روزی از آن به‌عنوان ارزش معنوی و ملی و بدحجابی ضدارزش تلقی می‌شد؛ امروز کم‌کم جای خود را به بدحجابی بدهد و موجب خدشه‌دار شدن ارزش‎‌‌های اسلامی و انقلابی ما شود.

به راستی در این رابطه و در بحث بدحجابی چه کسی یا کسانی مسؤول هستند؟ آیا نهادهای مربوطه به‌درستی وارد عمل نشده‌اند، دولت کنترل دقیق نداشته، مجلس قوانین محکم و صریح وضع نکرده و یا اینکه مردم ما به نوعی از ارزش‌ها فاصله گرفته‌اند و رواج فرهنگ غرب، موجب تغییر ذائقه آنان و رواج بدحجابی در جامعه شده است؟

اما ما را چه شده است که استانی که تا چند صباحی شهره در حجاب و عفاف بوده و به نوعی به قم دوم معروف بوده است امروز آنچنان درگیر بدحجابی شده است که سواحل و جنگل‌های آن جولانگاه افراد بدحجاب شده و در برخی از موارد از استان‌های با آمار بالای بدحجابی و برخی آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن همچون طلاق و اعتیاد و... شده است؟

نباید عادت‌های مختلفی که در برخی از موارد برایمان عادی شده است؛ موجب شود که عدالت از بین برود، و باید بدانیم تغییر فکر و اندیشه مردم موجب شده است که به سمت بدحجابی روی آورند و لذا باید بر روی فکر و اندیشه‌های مردم کار شود و از گسترش بدحجابی در جامعه که ریشه بسیاری از ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی است؛ جلوگیری شود.

امروز مسأله بدحجابی به دغدغه اصلی و مهم همه خانواده‌ها و گروه‌های سنی مختلف تبدیل شده است و در برخی از موارد موجب متزلزل شدن پایه‌های خانواده و حتی فروپاشی آن شده است و مردم و مسؤولان معتقدند که باید راهکار مناسب برای رفع این معضل اندیشیده شود.

بازار و اماکن تفریحی و گردشگری، جولانگاه مانکن‌های بدحجاب

معصومه باقری یکی از شهروندان مازندرانی به خبرنگار فارس می‌گوید: امروز با تغییر فکر مردم توسط ماهواره و شبکه‌های اجتماعی، نوع رفتار و پوشش آنان نیز تغییر کرده است و بر همین اساس نمی‌توان رواج حجاب و عفاف را تنها در جلسات و همایش‌هایی که عمدتا" با حضور افراد با حجاب برگزار می‌شود، خلاصه کرد؛ بلکه باید به صورت عملی وارد عرصه شد و کاری کرد که هیچ‌کس نسبت به بدحجابی بی‌تفاوت نباشد.

وی افزود: متاسفانه امروز کار به جایی رسیده که بانوان با حجاب کمتر در کوچه و بازار رفت‌و آمد دارند و حتی فروشندگان در پاساژها و بوتیک‌های مختلف با پوشش نامناسب و شوخی‌های زننده با همکاران مرد، برخورد می‌کنند و به همین دلیل رغبتی برای حضور در این مراکز خرید در ما وجود ندارد.

باقری ادامه داد: بارها و بارها از تریبون‌های مختلف، توسط ائمه جمعه و اساتید حوزه و دانشگاه اعلام شده است که نباید جامعه را برای افراد بدحجاب امن کنیم اما متاسفانه وجود آنان همچون قارچ در هرجای این شهر و دیار، در بازار، مراکز خرید، مراکز تفریحی، گردشگری، جنگل، دریا و... ریشه دوانیده و با توجه به اینکه این اماکن جولانگاه افراد بدحجاب و مانکن‌ها شده است، رغبتی برای حضور افراد محجبه و باحجاب در این اماکن وجود ندارد.

احمد طاهری نیز با اعلام اینکه انتخاب حجاب برتر در جامعه از مسائل مهمی است که باید دنبال شود گفت: امروز فراهم کردن شرایط برای حجاب مناسب در سطح جامعه از دغدغه‌های مهم ما است که متاسفانه با حضور در کوچه و خیابان آنچه به چشم می‌آید؛ بدحجابی و حجاب‌های نامتعارف است که حتی جرأت رفتن به بیرون از منزل و اتومبیل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه رهبری در طول سال‌های مختلف در مورد دغدغه‌های فرهنگی بیانات ارزشمندی داشتند و شبیخون فرهنگی، جنگ فرهنگی، ناتوی فرهنگی و... از جمله این مسائل بود که توسط رهبری بیان شد تا مردم هوشیارتر در این زمینه وارد شوند و با توجه به فرهنگ اصیل اسلامی و ارزشی، مانع نفوذ فرهنگ بیگانه شوند.

طاهری ادامه داد: متاسفانه اکنون در شرایطی هستیم که موج‌های فرهنگی غرب کم‌کم در جامعه اسلامی ما شکل گرفت و بی سر و صدا، جایگزین ارزش‌ها شد و با رواج ضدارزش‌ها در جامعه، بدحجابی و ناهنجاری‌های مختلف جایگزین ارزش‌ها شد که باید برای جلوگیری از روند رو به رشد این معضل، بیش از گذشته وارد شده و به عنوان یک دغدغه مهم در جامعه، احساس وظیفه کرده و با در دستور کار قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر، مانع از رواج بدحجابی شویم.

این جوان مازندرانی با اعلام اینکه برخی از بانوان در مراسم‌ها و آئین‌های مختلفی همچون روز قدس، 22 بهمن، تاسوعا و عاشورای حسینی، حضور در هیأت‎های مذهبی و ... با بدترین وضعیت حجاب حضور دارند، یادآور شد: باید این مسائل آسیب‌شناسی شده و با نهادینه کردن فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر به عنوان هدف اصلی قیام امام حسین(ع)، با موضوع بدحجابی که هیچ سنخیتی با فرهنگ عاشورا ندارد، برخورد شود.

امنیت جامعه در گرو حجاب و عفاف است

امام جمعه نکا نیز بارها از تریبون‌های مختلف مسأله بدحجابی را به‌عنوان مشکل بزرگ امروز جامعه گوشزد و یادآوری کرد و همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نکا اظهار کرد: امنیت جامعه ما در گرو حجاب و عفاف است که رعایت نکردن این مسأله مهم، موجب فروپاشی بنیان‌های خانواده، رواج بی‌بندوباری و آسیب‌های مختلف اجتماعی شده است.

حجت‌الاسلام محمدباقر محمدی‌لائینی با اظهار تأسف از اینکه امروزه برخی از بدحجابی‌ها ارزش‌های جامعه را نشانه رفته و موجب بروز خطرات فراوان برای اقشار مختلف جامعه شده‌اند، گفت: رعایت حجاب و عفاف در جامعه تضمین سلامت جامعه است که باید توسط و آحاد مردم از زن و مرد رعایت شود تا با حفظ این  واجب الهی بنیان‌های خانواده حفظ و از ناهنجاری‌ها جلوگیری شود.

در همین راستا، دادستان نظامی مازندران نیز چهارم تیر ماه امسال در جمع یگان ویژه طرح ساماندهی سواحل و ستاد انتظامی مازندران با اشاره به وضعیت حجاب و عفاف در شهرهای ساحلی استان مازندران گفت: شهرهای مهم استان مازندارن که در کنار ساحل و دریا قرار گرفته‌اند، از نظر حجاب و عفاف، وضعیت بسیار ناب‌سامان و غیرقابل قبولی دارند.

حجت‌الاسلام محمداسماعیل زارعی، طرح‌های فرهنگی مقابله با بدحجابی و ترویج حجاب اسلامی در جامعه از سوی مسؤولان مسکوت مانده اعلام و اظهار کرد: بر اساس تبصره 638 قانون مجازات اسلامی و قانون حجاب و عفاف، بدحجابی جرم محسوب شده و از آنجایی که این عمل موجب بروز جرائم دیگر می‌شود دادستان عمومی و انقلاب وظیفه دارد در این زمینه اقدام کند.

مهم‌ترین وصیت شهیدا را توصیه به حفظ حجاب و عفاف

سکینه صادقی مادر شهید مدافع حرم حسین مشتاقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، مهم‌ترین وصیت فرزند شهیدش را توصیه به حفظ حجاب و عفاف عنوان کرد و گفت: توجه به حجاب و عفاف از وصایای مهم همه شهدا است ولی متاسفانه اکنون این واجب الهی در جامعه به‌درستی اجرا نمی‌شود.

وی افزود: با گذشت بیش از 30 سال از پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه چهل سالگی و پس از تحمل رنج‌ها و دردهای فراوان مردمان شهیدپرور برای وصول به آرمان‌های اسلامی، شایسته نیست که اینچنین نسبت به بدحجابی به شهدا، آرمان‌ها و ارزش‌های این انقلاب بی‌تفاوت باشیم و با جولان افراد بدحجاب در هر گوشه و کنار شهرمان، دل خانواده‌های شهید و مومنین، خون شود.

وی گفت: مازندران با تقدیم 32 شهید مدافع حرم در صدر کشور قرار دارد و لذا باید با حفظ ارزش‌های این انقلاب و شهدا، ادامه دهنده راستین شهدای اسلام، انقلاب و شهدای مدافع حرم باشیم.

به گزارش مشرق، بحث حجاب و عفاف مسأله‌ای مهم در جامعه اسلامی است که نباید تنها در قالب طرح‌های آبکی، برپایی راهپیمائی و ارائه گزارش خلاصه شود و با لجاجت و بدبینی در بین مردم، موجب کم‌رنگ شدن این واجب الهی شد؛ بلکه باید بدانیم همچنان‌که توسط کارشناسان اعلام شد" بدحجابی علت اصلی رواج فساد اخلاقی در جامعه و فساد اخلاقی نیز مهم‌ترین عامل انحطاط و نابودی فرهنگ یک جامعه است" و لذا باید با صیانت از مرزهای حجاب و عفاف، برای سربلندی اسلام و ارزش های دینی گام برداریم.

الگوبرداری از سیره و روش حضرت زهرا(س) و عفاف و حجاب این بانوی بزرگ، مهم‌ترین ودیعه الهی و مایه شخصیت و آزادی زن است که باید با صیانت از حریم اخلاقی و سرلوحه قرار دادن امر به معروف و نهی از منکر، برای رشد باورهای مذهبی تلاش شود و همچنین به این باور برسیم که حجاب مانع از فعالیت بانوان در جامعه نیست؛ بلکه باید با حضور در صحنه‌های مختلف اجتماعی، کرامت و شایستگی یک زن مسلمان را به نمایش گذاشت تا با جاری و ساری شدن حجاب و عفاف در کل جامعه، در ترویج و صیانت از ارزش‌های اسلامی تلاش شود.

منبع: فارس