کد خبر 603293
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷

درگیری‌های شدید در منطقه راهبردی نهم در شرق صنعا، درگیری بین هواداران حزب اصلاح با سلفی‌ها در تعز، ادامه حملات هوایی ائتلاف سعودی و هلاکت پنج نظامی سعودی از جمله تازه‌ترین تحولات میدانی در یمن است.

به گزارش مشرق، «عبدالرحمن الهمذانی» یکی از فرماندهان کمیته‌های انقلابی یمن از ادامه درگیری‌های شدید بین کمیته‌های انقلابی با تروریست‌ها در منطقه راهبردی «نهم» در غرب استان مأرب و شرق صنعا خبر داد.

منطقه نهم از دروازه‌های ورودی مهم صنعا پایتخت یمن به شمار می‌رود و در صورت سقوط این منطقه مناطق «ارحب» و «بنی الحارث» در شمال صنعا نیز سقوط می‌کند که در این صورت پایتخت یمن در تیررس عناصر منصور هادی و مزدوران سعودی قرار خواهد گرفت. 

الهمذانی گفت: در این درگیری‌ها نیروهای یمنی ضمن ناکام گذاشتن تلاش تروریست‌ها برای نفوذ به منطقه راهبردی جبل یام ده‌ها تن از آنها را به هلاکت رساندند.

وی افزود: یگان‌های ارتش یمن و کمیته‌های انقلابی ضمن تامین امنیت 2 منطقه عیده و المجاوحه تا المحجر که حد فاصل بین بنی فرج و بنی حمزه است تا اطراف منطقه جبل ملح در جنوب فرضه نهم پیشروی کردند.

فرمانده کمیته‌های انقلابی یمن تاکید کرد: یگان‌های ارتش و کمیته‌های انقلابی به پیشروی‌های خود به سوی جبل عقیب و برخی ارتفاعات مشرف به مفرق الجوف ادامه داده و شماری از مزدوران ائتلاف سعودی را کشته یا زخمی کرده و 2 خودروی زرهی آنها را از کار انداختند.

الهمذانی گفت: هواپیماهای سعودی مناطق المجاوحه، جبل یام و بران از توابع شهر نهم را در چهار نوبت بمباران کردند که به دنبال آن درگیری‌های بین 2 طرف با تبادل آتش توپخانه‌ای و ادامه پرواز هواپیماهای سعودی بر فراز این مناطق جریان داشت.

حملات توپخانه‌ای و هوایی به مأرب و الجوف یمن

در ادامه حملات مزدوان ائتلاف سعودی به مواضع ارتش و کمیته‌های مردمی مناطق متعددی در استان‌های مأرب و الجوف هدف حملات توپخانه‌ای قرار گرفت و همزمان هواپیماهای ائتلاف نیز این مناطق را بمباران کردند.

منابع محلی در استان مأرب خبر داد: گروه‌های طرفدار عربستان منطقه «حمه ثوابه» و مناطقی از شهر «صرواح» و همچنین مواضع ارتش و کمیته‌های انقلابی در منطقه «مخدره» را هدف حملات توپخانه‌ای گرفتند.

مناطق «صرواح» و «الاشقری» در «مأرب» نیز در 2 نوبت هدف حملات هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی قرار گرفت.

در شهر «الغیل» در الجوف و مناطقی از شهر «المتون» نیز خانه‌های مردم هدف حملات توپخانه‌ای مزدوران ائتلاف سعودی قرار گرفت.

منطقه جبل حام نیز هدف حمله هوایی جنگنده‌های ائتلاف سعودی قرار گرفت.

سیطره القاعده بر جنوب استان تعز

یک منبع اطلاعاتی یمن هم از سیطره القاعده بر جنوب استان تعز و تاسیس دفتری در آنجا خبر داد.


این منبع با اشاره به اهتزار پرچم سیاه القاعده در شهر التربه در جنوب استان تعز گفت: در مدت اخیر نگرانی‌های زیادی از گسترش اختلافات بین گروه‌های مسلح در آنجا وجود داشت آن هم بر سر تقسیم عوارض دریافتی از کامیون‌ها یا بودجه‌ای که ائتلاف سعودی در اختیار آنها قرار می‌داد.

این فرمانده یمنی با اشاره به اینکه استاندار تعز که منصور هادی او را روی کار آورده عامل اصلی گسترش تروریسم در تعز است، گفت: از همین روست که امروز اهتزار پرچم القاعده در منطقه العفای شهر التربه شاهدیم.

این منبع با اشاره به حمایت‌های مالی و معنوی ائتلاف سعودی بزرگ از گروه‌های تروریستی در تعز افزود: طی روزهای گذشته تجهیزات و کمک‌های نظامی به التربه و از آنجا به مناطق درگیری فرستاده شده است.

از سوی دیگر درگیری بین گروه‌های طرفدار حمود المخلافی رهبر حزب اصلاح یمن با طرفداران مختار الزریقی بر سر تقسیم پول‌هایی که از عربستان می‌گیرند، ادامه دارد.

تسلط ارتش یمن بر مواضع مشرف به پادگان کوفل در مأرب

نیروهای ارتش یمن مواضع مشرف به پادگان کوفل در مأرب را که طی ماه‌های گذشته عرصه درگیری‌های بی وقفه بود از مزدوران ائتلاف سعودی بازپس گرفتند.

یک منبع امنیتی در شرق یمن نیز خبر داد: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی مواضع الخطاب و الزبیر را که مشرف به پادگان کوفل هستند، کاملا ایمن کردند در همین حال مزدوران سعودی مناطق حمه ثوابه، الاشقری، رحبه سعید و حزم الحقیل مأرب را هدف حملات توپخانه‌ای گرفتند.

درگیری بین هواداران حزب اصلاح با سلفی‌ها در تعز

2 گروه از گروه‌های مزدور ائتلاف سعودی نیز در یکی از محله های شهر تعز به جان یکدیگر افتادند و همزمان خانه های مردم در مناطق متعددی از شهر را غارت کردند.

در همین حال درگیری‌های مسلحانه بین یگان‌های ارتش و کمیته‌های مردمی با مزدوران ائتلاف در شرق و غرب تعز ادامه دارد.

انصار الله تروریست‌ها را با موشک‌های پیشرفته در الجوف هدف گرفتند

«عبدالمنعم الحوثی» از فرماندهان جنبش انصار الله خبر داد: نیروهای کمیته‌های انقلابی پایگاه‌های ائتلاف سعودی در استان الجوف در شمال شرق یمن را با موشک‌های پیشرفته هدف گرفتند.

وی افزود: نیروهای یمنی ساختمان دولتی وابسته به شبه نظامیان منصور هادی را در شهر الحزم مرکز استان الجوف را موشک باران کردند که با کشته و زخمی شدن ده‌ها تروریست همراه بود.

بازگشت آرامش به مرزهای یمن با عربستان

یک منبع آگاه یمنی نیز خبر داد: کمیته‌های «آتش‌بس میدانی» موفق شدند آرامش را به مناطق درگیری در مرزهای یمن و عربستان بازگردانند.

وی افزود: طی روزهای گذشته درگیری‌های شدیدی در مناطق مرزی حرض جریان داشت که با حملات توپخانه‌ای و موشکی از سوی 2 طرف و پرواز بی وقفه هواپیماهای سعودی بر فراز این مناطق همراه بود.

مناطق مرزی بین یمن و عربستان از چند ماه پیش در پی توافقی که جزئیات آن اعلام نشد شاهد آتش بس فراگیری است که آزادی اسرا بخشی از این توافق بود.

5 نظامی سعودی در مأرب کشته شدند

«علی الحوثی»، یکی از فرماندهان کمیته‌های انقلابی یمن خبر داد: نیروهای ویژه یمنی در جریان درگیری‌های شدیدی که در 2 منطقه «نهم» و «صرواح» در استان «مأرب» در شرق یمن جریان داشت، یک کاروان نظامیان سعودی را بمباران کردند که در نتیجه آن پنج نظامی نیروهای سلطنتی ارتش سعودی کشته شد.

وی افزود: این نظامیان سعودی که به همراه مزدوران یمنی در حال تلاش برای پیشروی به سوی مناطقی در صرواح بودند کاروان آنها هدف حمله موشکی قرار گرفت.

رسانه‌ها هم به نقل از منابع خبری سعودی از کشته شدن 2 نظامی سعودی بر اثر واژگونی خودروی نظامی حامل آنها در جریان انجام ماموریت در مأرب خبر داد.

منبع: فارس