کد خبر 588869
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰

پس از اینکه رئیس جمهور در جمع اعضای شوراهای عالی کشور اظهار داشت: «بعد از برجام هر روز یک گشایش داریم که جای شکرگزاری دارد،» موجی از واکنش‌های تلگرامی درباره مشکلات اقتصادی و رکود در کشور به وجود آمد.

گروه سیاسی مشرق - پس از اینکه رئیس جمهور در جمع اعضای شوراهای عالی کشور اظهار داشت: «بعد از برجام هر روز یک گشایش داریم که جای شکرگزاری دارد،» موجی از واکنش‌های تلگرامی درباره مشکلات اقتصادی و رکود در کشور به وجود آمد. در ادامه به برخی از این واکنش‌ها می‌پردازیم.

درخواست کارگران کمپرسورسازی تبریزازکمیته امداد!

حمید رسایی در کانال تلگرامی‌اش با انتشار عکسی نوشتی است:

بعداز گشایش روز 21 خرداد (تعطیلی کارخانه ارج) ازگشایش روز 22 خرداد درپسابرجام رونمایی شد.

درخواست کارگران کمپرسورسازی تبریزازکمیته امداد پس از چهار ماه حقوق نگرفتن.

گشایش امروز؛ تعطیلی نمایشگاه کاشی و سرامیک تهران

دکتر رضا سراج در کانال تلگرامی‌اش نوشت: انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در اطلاعیه ای اعلام کرد: «به اطلاع می‌رساند هیأت مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور در جلسه مورخ 17/3/1395 پس از بررسی های لازم و با در نظر گرفتن شرایط رکود در بازار، کمبود نقدینگی و مشکلات مالی شرکت‌ها، مصوب نمود برگزاری بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی کاشی و سرامیک و چینی بهداشتی تهران (28 الی 31 تیرماه 1395) لغو گردد.»

آقای روحانی: قبل از برجام هر روز در انتظار این بودیم که چه محدودیت، تحریم و معضل جدیدی برای ملت ایران ایجاد می‌کنند، اما اکنون هر روز یک گشایش جدید برای مردم حاصل می‌شود و این گشایش‌ها جای شکرگزاری دارد.»

هر روز یک واژه بیاموزیم؛ گشایش

یکی از کانال‌های تلگرامی برای یادگیری زبان انگلیسی این‌گونه از واژه گشایش استفاده کرده است:

مثال:

Following post-JCPOA openings, after Arj, Ghoochan Toos tile factory was closed too

در ادامهٔ گشایش‌های پسابرجام، پس از کارخانهٔ ارج، کارخانهٔ کاشی طوس قوچان نیز تعطیل شد.

وعده‌های عالی با توافق خیالی

کانال خبرگزاری مهر در گزارشی از تازه‌ترین گشایش برجام نوشته است:

برجام با تمام هزینه‌هایی که برای کشور داشت و با تمام رنج انتظار، برای مردم به پایان رسید اما هنوز هم از وعده های رنگارنگ چندان خبری نیست

ایتالیا، چین، ترکیه، کره جنوبی، اروگوئه، بلژیک، آفریقای جنوبی، صربستان، قزاقستان و پاکستان برخی از کشورهایی هستند که در فاصله دو ماه آخر سال ۹۴ تا اردیبهشت ۹۵ به ایران رفت و آمد داشته‌اند.

آنچه که امروز از برخی پروژه‌ها مشخص است آن است که فعلاً قرار نیست شغلی عاید تحصیل کرده‌ها و جوانان داخلی بشود. دست کم این موضوع در خرید بیش از ۱۰۰ فروند هواپیمای مسافربری از فرانسه مطرح است.

این روزها دولتی هم که خود دستاوردهای برجام را در دوردست‌ها و در پس ابرها می‌بینند، بیشتر بر روی بعد اقتدار برجام و پیروزی بر ۶ قدرت جهانی مانور می‌دهند و توقع اقتصادی از برجام را تنازل این توافق می‌دانند.

امروز بعد از سه سال مذاکره و امید به دستاوردی خیالی در پسابرجام به این جمله طلایی رهبر فرزانه انقلاب می‌رسیم که «کلید حل مشکلات اقتصادی در لوزان و ژنو و نیویورک نیست، در داخل کشور است و علاح رکود تولید ملی است.»

تناقض روحانی و ظریف در گشایش ال‌سی

دکتر رضا سراج با انتشار عکسی به صحبت‌های ظریف در مجلس واکنش نشان داده است:

از 170 میلیون دلار پیشابرجام چه خبر؟!

محمد ایمانی در کانال تلگرامی‌اش نوشت: در دوره پیشابرجام اصرار داشتند هر روز تأخیر در تصویب و اجرای برجام 000/000/170 دلار را از جیب کشور می‌برد.

حالا در پسا برجام در حالی که کاسبان برجام به آلاف و الوف رسیده‌اند، نه تنها از ثمره رفت یا آمد هیئت های سیاسی اقتصادی خبری نیست، که هر روز یک شرکت و کارخانه با انبوهی کارگر دچار گشایش منفی!! می‌شوند.

از آن 170 میلیون دلار چه خبر، الله اعلم.

حکم غرامت دادگاه کانادا گشایش جدید در پسا برجام

یکی از کانال‌های تلگرامی با انتشار عکسی خبر از گشایش جدید پسابرجامی داده است؛ خبری که حکایت از توقیف 13 میلیون دلار از اموال ایران دارد.

فعالان اقتصادی: بعد از برجام هیچ گشایشی ایجاد نشد+ جدول

کانال خبرگزاری نسیم با انتشار گزارشی از گشایش‌های برجام بر اساس نظرات کارشناسان خبر داده است.

تجار و بازرگانان بر این باورند که در حدود ۱۵۰ روز اخیر بعد از برجام نه تنها هر روز گشایشی رخ نداده بلکه تحریم های ابتدایی مانند لغو سوئیفت، ال‌سی و مبادلات آسان بانکی نیز کماکمان با مشکل مواجه است!