اظهارنظر نعمت‌زاده درباره دیده شدن پرداخت غرامت در متن قرارداد جدید، در حالی است که در اطلاعیه رسمی پژو هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است و تاکنون نیز تمامی اظهارات درباره پرداخت غرامت از جانب پژو از جانب مسئولان ایرانی بوده و همین سبب ابهامات شده است.

گروه اقتصادی مشرق- ماجرای قرارداد جدید با پژو همچنان کانون توجهات است و انتقادات فراوانی را متوجه دولت کرده است، با این حال مسئولان دولتی به طور تمام‌قد از آن دفاع می‌کنند.

یکی از انتقادات نسبت به قرارداد جدید با پژو، مبهم بودن سرنوشت دریافت غرامت از پژو است.

جواد نجم الدین مدیرعامل سابق ایران خودرو در خصوص قرارداد گروه صنعتی ایران خودرو با پژو و بدعهدی‌های این شرکت خودروسازی گفت: قرارداد قبلی ما با پژو قرارداد محکمی بود و مشکلی نداشت، اما شرکت پژو در آن برهه براساس دستوری که به آنها داده شد، کار را رها کرد و از ایران خارج شد، لذا ما اگر از پژو شکایت کنیم می توانیم خسارت بگیریم.

وی افزود: مدیریت بعدی پیگیری و شکایتی را نسبت به قطع همکاری پژو انجام نداده است، بنابراین کسی نمی تواند ادعا کند که قرارداد قبلی ما با پژو محکم نبود. قرارداد قبلی با پژو را من نبستم، قبل از من بسته بودند، ولی قرارداد، قرارداد محکمی بود و براساس آن قرارداد 12 سال کار کردیم.

مدیرعامل سابق ایران خودرو اظهار داشت: ما از سالهای قبل با پژو همکاری می کردیم، اما از سال 2004 قرارداد ما با پژو تمدید شد. پژو بعد از تمدید قرارداد موظف بود که تا سال 2014 با ما همکاری کند، ما هم باید به آنها پول می دادیم و کارمان را دنبال می کردیم.

براساس همان قرارداد هم کار کردیم. در سال 2012 جنرال موتورز بخشی از سهام شرکت پژو را خرید و به صورت دستوری به پژو اعلام کرد که شما باید ایران را تحریم کنید و همکاری خود را با ایرانیها قطع کنید که آنها هم تحریم کردند و رفتند.

همانطور که مدیرعامل سابق ایران خودرو گفته، راه قانونی برای دریافت غرامت از پژو کاملا باز است.

اما سال گذشته محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت، ادعا کرده بود که پژو و رنو هیچ‌گاه خلف وعده نکرده‌اند.


صالحی نیا در خصوص احتمال انعقاد مجدد قرارداد با شرکت پژو علی رغم خلف وعده این شرکت در سال های گذشته گفت: شرکت پژو در دوره گذشته قرارداد خود را با ایران فسخ نکرد و این تنها نظر برخی از کارشناسان و صاحب نظران است.

او با اشاره به وضعیت کشور در سال های گذشته بیان کرد: مسئله پژو از زوایای مختلف قابل بحث است و که طی آن ما نتوانستیم ارز مورد نیاز خود برای ادامه همکاری با این شرکت را فراهم کنیم و به هر میزان که ما در ارز مشکل داشتیم، قرارداد اجرا نشد، اما این به معنای فسخ قرارداد نبود.

معاون وزیر صنعت گفت: شرکت هایی مانند پژو و یا رنو خلف وعده ای در حق ما نکرده اند، و هر کدام حاضرند با ما همکاری کنند؛ ولی در بعضی از زمان ها شرایط تحریم ها ویژه می شود که کاری از دست آنها بر نمی آید.

اما در حالی که معاون نعمت‌زاده بحث دریافت غرامت از پژو را اساسا منکر شده، خود نعمت‌زاده امروز موضعی کاملا 180 درجه متفاوت گرفت و گفت: موضوع پرداخت غرامت در قرارداد پژو دیده شده است.
 
محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه آغاز تولید انبوه سمند سورن توربو شارژ اظهار کرد: موضوع غرامت در قرارداد جدید دیده شده البته این قرارداد محرمانه است.

اظهارنظر نعمت‌زاده درباره دیده شدن پرداخت غرامت در متن قرارداد جدید، در حالی است که در اطلاعیه رسمی پژو هیچ اشاره‌ای به این موضوع نشده است. تاکنون نیز تمامی اظهارات درباره پرداخت غرامت از جانب پژو از جانب مسئولان ایرانی بوده  و همین سبب ابهامات شده است.