کد خبر 523021
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳

علیرضا قزوه، مدیر مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری، گفت: اگر امروز ادبیات دفاع مقدس اینطور بالنده شده، باید بدانیم معمار این تفكر، شهید احمد زارعی بوده است.

به گزارش مشرق، پنجشنبه 24 دی ماه، كنگره تخصصی شعر و ادبیات كنگره سراسری 2000 شهید هنرمند به نام «ترنم پرواز» در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد. این مراسم به پاسداشت هنرمندان شهید شعر و ادب؛ احمد زارعی، علیرضا شاهی، حسن جعفربیگلو، مجید حداد عادل، احمدرضا احدی و یوسف ملك شامران و همچنین تقدیر از هنرمندان فعال در عرصه ایثار و شهادت؛ استاد حمید سبزواری، مرتضی امیری اسفندقه، هادی خورشاهیان و حمیدرضا حامدی و همچنین روانشادان نصرالله مردانی، ابوالفضل سپهر، قاسم سرویها و حبیب الله معلمی اختصاص داشت.

علیرضا قزوه، دبیر كنگره تخصصی شعر و ادبیات كنگره سراسری 2000 شهید هنرمند در این مراسم اظهار كرد: از من سوال شد كه چه تعداد هنرمند شهید داریم، پاسخ دادم به تعداد شهدا. اگر به این گفتار عمیق حضرت امام(ره) دقت كنیم كه شهادت هنر مردان خداست و بدانیم كه هنر آنها گذشت از خویش است، میفهمیم كه همه آنها هنرمند هستند. گذشتن از خویش و به مقام والای شهادت رسیدن، هنر اصلی است و هنرهای دیگر عرضی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به این كه در باغ شهادت بسته نیست، افزود: امروز نیز یكی از شهیدان مدافع حرم را آوردند و با این كه در بدنش تركشهای زیادی بود و بالای شصت سال سن داشت، به سمت شهادت شتافت.

مدیر مركز آفرینشهای ادبی حوزه هنری درباره شهید احمد زارعی نیز اظهار كرد: اولین كنگره شعرهای جنگ را شهید احمد زارعی برگزار كرد او به حضور شاعران بسنده نمیكرد بلكه میگ‌فت استادان بزرگ دانشگاه هم باید در چنین مراسمی حاضر باشند و لازم است كه دانشگاه از ادبیات دفاع مقدس حمایت كند. اگر امروز ادبیات دفاع مقدس اینطور بالنده شده و در دانشگاه نیز رساله‌های زیادی درباره شعر انقلاب و ادبیات دفاع مقدس می‌نویسند، معمار این تفكر احمد زارعی بود.

قزوه با تاكید بر این كه خاطرات زیادی از شهید زارعی دارد، گفت: من دانش آموز دبیرستانی بودم كه شعرهایم را برای مجله می‌فرستادم و بعد فهمیدم كسی كه شعرهای من را چاپ می‌كند، احمد زارعی است.

وی در پایان سخنانش تاكید كرد: امروز یك مكتب ادبی داریم و به آن می بالیم كه آن را مدیون امثال احمد زارعی، استاد سبزواری، قاسم سروی و دیگرانی هستیم كه در این كنگره از آنها تجلیل می‌شود و خوشبختانه این كنگره، ادامه دارد و سال‌های بعد هم از چنین شهدایی سخن خواهیم گفت.

گفتنی است پس از صحبت‌های علیرضا قزوه، با حضور او و همچنین مجتبی رحماندوست، از خانواده شهید احمد زارعی تقدیر به عمل آمد.