کد خبر 505468
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸

سی ان ان در گزارشی به درآمدهای مالی داعش از منابع مختلف پرداخت.

به گزارش مشرق، پایگاه اینترنتی سی ان ان در گزارشی به قلم "ژوزه پاگلیری" نوشت: داعش فقط در سال 2014 درآمدی درحدود 2 میلیارد دلار کسب کرد. داعش از درآمدهای کسب شده در جهت خرید بمب، تسلیحات نظامی و پرداخت دستمزد به جنگجویان استفاده می‌کند. کسب درآمد بوسیله داعش با راه‌های مرسوم گروه‌های تروریستی مانند القاعده در گذشته بسیار متفاوت شده است. القاعده منابع مالی خود را از اعطاکنندگان عرب حوزه خلیج فارس دریافت می‌کرد؛ اما داعش کاملا مستقل به کسب درآمد می‌پردازد و از راه‌های مختلفی  مانند فروش نفت، منابع معدنی و آثار باستانی، ذخایر بانکی، وضع مالیات بر مناطق تحت کنترل و آدم ربایی و اخاذی از خانواده آنها درآمد کسب می‌کند.

جنگجویان داعشی ماهانه 400 تا 1200 دلار دستمزد دریافت می‌کنند. اگر آنها همسر اختیار کنند 50 دلار و اگر بچه‌دار شوند 25 دلار به دستمزدشان اضافه می‌شود. نیروهای متخصص داعش که مهندس یا تکنسین هستند ماهانه بیش از 1500 دلار حقوق دریافت می‌کنند.

جزئیات منابع مالی داعش به شرح زیر است: 

مالیات: 360 میلیون دلار در سال

داعش از 8 میلیون غیرنظامی که در قلمرو این گروه تروریستی زندگی می‌کنند، مبالغ گزافی مالیات دریافت می‌کند. مالیات‌های اخذ شده از سوی داعش به این قرار است:

مالیات بر درآمد: 10 درصد
مالیات بر کسب و تجارت: 10 تا 15 درصد

مالیات فروش: 2 درصد

مالیات بر هر برداشت نقدینگی از بانک: 5 درصد

مالیات بر دارو: 10 تا 35 درصد

مالیات بر محصلان مقطع دبستان: 22 درصد

مالیات بر محصلان دوره متوسطه: 43 درصد

مالیات بر دانشجویان: 65 درصد

درمورد مسیحیان مالیات جداگانه‌ای تعریف شده که بیشتر از مسلمانان است.

نفت: 500 میلیون دلار در سال

داعش چاه‌های نفت در مناطقی را که به کنترل خود درآورده است، تصاحب کرده و با فروش تولیدات نفتی در بازار سیاه درآمد خوبی کسب می‌کند. البته داعش کارشناس باتجربه و کارآزموده‌ که بتواند خرابی تجهیزات را برطرف کند و یا با کمترین اتلاف نفت به استخراج این ماده سوختی ارزشمند بپردازد، در اختیار ندارد به همین دلیل حجم قابل توجهی از نفت تحت کنترل داعش به هدر می‌رود. آمار دقیقی درمورد سطح تولیدات نفتی داعش وجود ندارد؛ اما شواهد نشان می‌دهد در سال 2014 روزانه 50 هزار بشکه نفت استخراج کرده است؛ رقمی که نصف ظرفیت واقعی تولیدات نفتی این مناطق است.

غارت بانک‌ها: 500 میلیون تا یک میلیارد دلار

وقتی داعش کنترل مناطق جدیدی را به دست می‌آورد، پیش از هر اقدامی به غارت بانک‌های این مناطق می‌پردازد. پول به غارت رفته از بانک‌ها قابل بازیابی نیستند و ثروت ملی سوریه است که بر باد می‌رود. داعش بانک‌های دولتی و خصوصی را مجبور به ادامه فعالیت می‌کند زیرا با این کار مردمی که نزد این بانک‌ها سپرده دارند، مجبور به ماندن در شهر می‌شوند.

داعش در یورش سال گذشته به موصل یه یکی از شعب بانک مرکزی عراق در این شهر دستبرد زد و 450 میلیون دلار پول نقد و شمش طلا را به غارت برد.

باج‌گیری به دلیل آدم ربایی: 20 تا 45 میلیون دلار در سال

داعش در سال 2012 (1391) جیمز فولی، خبرنگار آمریکایی را ربود و برای زنده آزاد کردن او 132 میلیون دلار مطالبه کرد. داعش برای دو گروگان ژاپنی هم 200 میلیون دلار پول درخواست کرد و وقتی با امتناع دولت ژاپن مواجه شد، هر دو گروگان را به قتل رساند و فیلم آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد.

ایزدی‌ها، مسیحیان و دیگر غیرنظامیان ساکن مناطق تحت کنترل داعش نیز از این آدم ربایی‌ها در امان نیستند و هر از چند گاهی اعضای خانواده آنها بوسیله تروریست‌ها ربوده و مجبور به پرداخت باج برای آزادی آنها می‌شوند.
منبع: باشگاه خبرنگاران