کد خبر 505405
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴

گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که نزدیک به 1600 عنصر گروه تروریستی داعش وارد مرزهای افغانستان شده و چندین ناحیه جنوبی این کشور را تحت اشغال خود در آورده اند.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری "اسپوتنیک نیوز"، مجله تایمز در مقاله اخیر خود گزارش داد که این گروه تروریستی چهار ناحیه جنوبی شهر "جلال آباد" را با هدف گسترش "خلافت"خودخوانده سرکرده این گروه به اشغال در آورده است. 1600 تن از عناصر گروه تروریستی داعش در افغانستان مستقر شده اند.

بنابر این گزارش، این اقدام به عنوان گام موثری در تاسیس استان داعشی دیگری و این بار در افغانستان به حساب می آید. کمپ داعشی در حال حاضر در استان ننگرهار واقع در ناحیه شرقی افغانستان قرار دارد. ارتش افغانستان ماهیانه بالغ بر 500 تلفات جنگی دارد و ده ها هزار تن از ساکنان این مناطق در تلاش برای بقا در مقابل چنین تهدیداتی آواره شده اند.

"حسن عبدالله"، خبرنگار و تحلیلگر سیاسی، در گفتگو با رادیو اسپوتنیک اعلام کرد: حدود سه هزار تن از اعضای سابق گروه تروریستی طالبان در استان ننگرهار حضور دارند که مزاحمت هایی را برای دولت پاکستان و افغانستان ایجاد کرده اند. ممکن است اعدام های غیرانسانی شان توجهات رسانه ای زیادی را به خود جلب کرده باشد اما واقعیت این است که اگر این تعداد نیز به داعش بپیوندند، باز تهدید جدی به حساب نمی آیند.

وی در ادامه افزود: این گروه تکفیری (طالبان) در سال 2014 بدلیل شکل گیری اختلافات درونی از هم پاشید و عناصر آن درصدد پیوستن به داعش به سوریه عزیمت کردند. اما با گذشت زمان اندکی، اکثریت آن ها حتی افراطیونی که زمانی عضو القاعده بودند، بدلایل تئولوژیکی از گروه تروریستی داعش روی برگرداندند.

این گزارش در ادامه نوشت: عبدالله عقیده دارد که بسیاری از آن ها (عناصر طالبان) احساس می کنند که باید با کسی بیعت کنند که دنیا را از دیدگاه جهانی آن ها می بیند. اما با دیدن قتل عام و اعدام ها، آرمان هایشان را بر باد رفته دیدند. در میان صفوف تروریست ها نیز گاهاً اختلاف نظرهای عمده ای پیش می آید. طالبان حتی بیانیه ای علیه داعش صادر کرد و اعمال این گروه تروریستی را دخالت در امور خود خواند.

وی در پایان افزود: درگیری هایی در نزدیکی شهر جلال آباد گزارش شده است اما تاکنون اعلام رسمی از سوی طالبان صورت نپذیرفته است. به نظر می رسد که طالبان اکنون بر روی جنبه قدرت های نرم نیز متمرکز شده است، جایی که داعش چندان نگران مدیریت ادراک نیست و به غارت و کشتار خود ادامه می دهد. در مجموع، حضور داعش در افغانستان در حال حاضر چندان گسترده نیست و عمدتاً اغراق شده است. اما تا پیش از شکل گیری معضل دیگری، باید اقدامات درخور صورت گیرد.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس