کد خبر 495109
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶

پکن بر این باور است که موشک های ضد کشتی هوا به زمین ژاپن در کنار سیاست های جدید دولت «شینزو آبه» در اعطای قدرت به نظامیان این کشور، خطری بالقوه و جدی برای کشتی ها و ناوهای جنگی چین محسوب می شود.

به گزارش مشرق، رسانه های ژاپنی اخیرا اقدام به انتشار تصاویری کرده اند که نشان می دهد این کشور دست به ساخت و تولید نوع جدیدی از موشک های هوا به زمین کرده است.

تصاویر گویای این موضوع است که این موشک ها به راحتی بر روی هواپیماهای جنگی نصب شده و به سمت هدف پرتاب می شود و می تواند کشتی های در حال حرکت در آبها را هدف قرار دهد.

این مساله در کنار تحرکات نظامی ژاپن که اخیر بیشتر هم شده، باعث شده تا پکن احساس خطر کند و این موشک را وسیله ای خطرناک برای ناوهای خود بخصوص ناو هواپیمابر «لیائونینگ» بداند.

نگرانی چین از این موضوع زمانی بیشتر می شود که براساس تفسیر جدید قانون اساسی ژاپن، ارتش این کشور، در شرایط خاص، اجازه خواهد داشت به کمک یک متحد که هدف حمله قرار گرفته است، وارد عمل شود.



پیش از این، دولت های ژاپن فقط اگر به طور مستقیم هدف حمله قرار می گرفتند یا در دفاع از اموال یا اتباع این کشور، می توانستند مقابله به مثل کنند.

روزنامه «مردم» ارگان حزب حاکم چین هم به این مساله اشاره کرده و حتی احتمال داده است که این موشک برای هدف قرار دادن بزرگترین ناو هواپیمابر این کشور یعنی «لیائونینگ» تولید شده باشد.

موشک هوایی ضد کشتی ژاپن از مدل «ایکس آ اس ام ـ3» بر اساس گزارش وزارت دفاع این کشور در سال 2016 میلادی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

ژاپن می گوید که این موشک مافوق صوت است و رادارها نمی توانند آن را ردیابی کنند و همین موضوع قابلیت های هدفگیری و انهدامی آن را افزایش می دهد.

کار ساخت این موشک مربوط به سال های 2010 است و از همان زمان هم نشریات چینی نسبت به آن واکنش نشان داده بودند.

ناو هواپیمابر لیائونینگ چین از سه سال قبل در سال 2012 میلادی رسما به خدمت گرفته شد و پس از آن چندین ماموریت خارجی و داخلی انجام داده است.

چین ناوهای هواپیمابر را نماد ملت های بزرگ می داند و ارتش این کشور تاکید دارد که این تجهیزات بر اقتدار کشور می افزاید.

نیروی دریایی چین در عین حال خاطرنشان کرده است که موشک ساخت ژاپن یک اسلحه نظامی خطرناک است که گمان می رود برای مقابله با این ناو چینی ساخته شده است.

هزینه کل فرایند ساخت این موشک از ابتدای فعالیت های تحقیق و توسعه از سال 2010 تا مرحله آزمایشی کامل آن در سال آینده میلای حدود 243 میلیون دلار برآورد شده است.

ژاپن به تازگی لایحه اعزام نیروهای نظامی به عملیات برون مرزی را در دولت و پارلمان تصویب کرد که اولین اقدام نظامی ژاپن از این دست در 70 سال گذشته محسوب می شود که نظامیان این کشور را از عملیات فرامرزی منع کرده بود.

از دیدگاه پکن اقدامات نظامی ژاپن به دلیل اختلافات این کشور با چین در دریای شرقی بر سر تملک بر جزایر این منطقه باعث افزایش تنش ها در منطقه شده است.

به باور کارشناسان، ژاپن همواره به دنبال نقش منطقه ای برجسته تری برای خود در بحبوحه افزایش نگرانی ها در آسیا بر سر قدرت گرفتن چین است.
منبع: ایرنا