در نهمین اجلاس شورای سران همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو)، جمهوری اسلامی ایران رسما به مدت ٢ سال ریاست دوره‌ای شورای سران این سازمان را عهده دار شد.

به گزارش مشرق، نهمین اجلاس شورای سران سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه (اپسکو) با حضور روسای سازمانهای فضایی و نمایندگان رسمی ٨ کشور عضو این سازمان، شامل جمهوری اسلامی ایران، چین، بنگلادش، پاکستان، مغولستان، پرو، تایلند و ترکیه در شهر پکن چین برگزار شد.

در این اجلاس، روسای سازمان فضایی ۸ کشور عضو سازمان همکاریهای فضایی آسیا و اقیانوسیه، محور برنامه های جهانی سال ۲۰۱۶ میلادی این سازمان در حوزه فضا را تصویب کردند.

این اجلاس سه روزه، توسط «شو داژه» رئیس سازمان فضایی جمهوری خلق چین به عنوان رئیس شورای سران اپسکو افتتاح و در ادامه توسط «محسن بهرامی» رئیس سازمان فضایی ایران مدیریت شد. پس از افتتاح اجلاس نقطه نظرات نمایندگان کشورهای عضو قرائت و همچنین «لی شینجون» دبیرکل موقت اپسکو به ارائه گزارشی از فعالیتهای یک ساله گذشته این سازمان پرداخت.

سپس عضویت کشور مکزیک به عنوان عضو ناظر در اپسکو توسط اعضا تائید و با حضور سفیر مکزیک در کشور چین، این کشور رسما به عضویت اپسکو در آمد.

در جلسات فشرده، برنامه های جاری اپسکو در حوزه های مختلف علوم فضایی، کاربردهای فناوری فضایی، توسعه فناوری و آموزش بررسی و ارزیابی شد و سپس برنامه های آتی و بودجه سال ٢٠١۶ میلادی اپسکو در حوزه فضایی به اتفاق آراء مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

از مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در این اجلاس، انتخاب دبیرکل جدید اپسکو بود که با رای گیری انجام شده، «لی شینجون» از کشور چین برای ٣ سال مسئولیت دبیرکلی اپسکو را بر عهده گرفت.

در روز پایانی اجلاس، ایران رسما به مدت ٢ سال ریاست دوره‌ای شورای سران اپسکو، که مهمترین رکن این سازمان است را عهده دار شد.
منبع: مهر