کد خبر 474748
تاریخ انتشار: ۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، از اجرای دوره آزمایشی برنامه غربالگری بیماران قلبی تا یکماه آینده در چهار شهر خبرداد و گفت: ۴۶ درصد ایرانیان بر اثر بیماری‌های قلبی- عروقی فوت می‌شوند.

 به گزارش مشرق، احمد کوشا همزمان با فرارسیدن روز جهانی سلامت قلب، افزود: بیماری های قلبی - عروقی نخستین عامل مرگ و میر ایرانیان است و 46.1 درصد مرگ ومیر مردم ایران در سال بر اثر ابتلا به این بیماری ها رخ می دهد.

وی ادامه داد: افزایش نگران کننده گرایش مردم به مصرف فست فود و غذاهای چرب، شیرین و شور و مصرف ناچیز سبزی و میوه، افزایش کم تحرکی بیشتر افراد به خصوص کودکان و نوجوانان، مهم ترین عوامل افزایش بیماری های قلبی - عروقی و پایین آمدن سن ابتلا به این بیماری ها در کشور است.

کوشا افزود: 85 درصد مردم کشورکمتر از حد مورد نیاز سبزی و میوه مصرف می کنند.بیش از 11 درصد مردم کشور سیگار می کشند و مصرف قلیان نیز با تبلیغات گمراه کننده عرضه کنندگان آن به شکل نگران کننده ای رو به افزایش است و بیم آن می رود که نسل آینده از نسل امروز بیمارتر باشد.

غربالگری بیماری های قلبی در 4 شهر به زودی اجرا می شود

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت به برنامه های این وزارتخانه برای کنترل بیماری های قلبی - عروقی اشاره کرد و گفت: برنامه غربالگری و رتبه بندی میزان خطرپذیری ایرانیان نسبت به این بیماری ها تدوین شده است و تا یک ماه آینده پایلوت (دوره آزمایشی) آن در چهار شهر مراغه، نقده، بافت و شهرضا آغاز می شود.

وی افزود: مطابق این برنامه، همه افراد بین 35 تا 70 سال به خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی - درمانی فراخوانده می شوند و با بررسی میزان فشار خون، چربی خون، قند خون، وضعیت استعمال دخانیات و تحرک فیزیکی و سابقه خانوادگی یک نمره که نشان دهنده میزان خطر بیماری های قلبی در آینده است به آنها داده می شود.

کوشا گفت: به همه ایرانیانی که در این طرح شرکت می کنند، مشاوره و آموزش های لازم برای پیشگیری از بیماری های قلبی داده می شود و افرادی که بیشتر در معرض خطر هستند به مراکز پزشکی برای دارو درمانی و پیگیری‌های بیشتر ارجاع می شوند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: این برنامه یک برنامه ملی است که بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی اجرا می شود. امیدواریم سال آینده بتوانیم به صورت ملی و در سراسر کشور این غربالگری را انجام دهیم و اگر این اتفاق بیفتد، انقلاب دوم نظام سلامت بعد از کنترل بیماری های واگیر (در دهه‌های 60 و 70 ) در شبکه بهداشتی - درمانی کشور رخ داده است.
منبع: نسیم