کد خبر 464716
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۶

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درباره اظهارات اخیر محسن هاشمی‌رفسنجانی در رابطه با عملکرد مدیریت شهری در متروی تهران، توضیحاتی داد.

 به گزارش مشرق، مهندس سیدجعفر تشکری‌هاشمی در ابتدا با تأکید بر اینکه اگر اظهارات آقای محسن هاشمی، یک دهه خدمات خستگی‌ناپذیر و زحمات طاقت‌فرسای خدمتگزاران مردم در مدیریت شهری و 10 سال تلاش شبانه‌روزی هزاران مهندس و ده‌ها هزار کارگر در اعماق زمین‌های تهران را زیر سؤال نمی‌برد، از ارائه این توضیحات صرف نظر می‌کردم، گفت: به نظر می‌رسد ادامه سکوت در مقابل اظهاراتی از این دست، جفا بر انبوه تلاشگرانی است که هدفی جز سرافرازی کشور اسلامی‌مان و خواسته‌ای جز آرامش و رفاه مردم عزیزمان ندارند.

بر پایه این گزارش، بخش‌هایی از روایت مهندس سیدجعفر تشکری‌هاشمی خطاب به محسن هاشمی‌رفسنجانی از یک دهه مدیریت جهادی در متروی تهران به شرح زیر است:  در ابتدا به نظرم یک مقایسه‌ ساده بین عملکرد مترو طی 2 دوره 18 ساله (66 تا 84) و 10 ساله (84 تا 94) قبل و پس از حضور  دکتر قالیباف، جنابعالی را در یادآوری اطلاعات فراموش شده‌ عمدی و سهوی‌تان کمک نماید و البته مطمئن هستم همشهریان قدرشناس تهران به‌خوبی نسبت به این موضوعات واقف بوده و هستند.

در طول 18 سال قبل از حضور مدیریت فعلی شهر تهران، شبکه متروی تهران در مجموع 45 کیلومتر خط روی زمین و 34 کیلومتر زیر زمین، 36 ایستگاه و 287 دستگاه واگن داشت و میانگین جابه‌جایی روزانه آن از حدود 600 هزار سفر فراتر نمی‌رفت.

به عبارتی، عملکرد سالانه دوره قبل کمتر از 2 کیلومتر تونل‌سازی سالانه بود. این در حالی است که با افتتاح بخش شمالی خط 3 مترو در چند روز آینده، طول خطوط بهره‌برداری شده متروی تهران به 170 کیلومتر و تعداد ایستگاه‌های راه‌اندازی شده مترو نیز به 96 باب می‌رسد، ضمن اینکه امروز تعداد واگن‌های مترو به 1200 دستگاه رسیده و متوسط جابه‌جایی روزانه مترو، 5/2 میلیون مسافر است که البته رکورد روزانه 3 میلیون مسافر نیز در مترو به ثبت رسیده است.

در بخش‌های دیگری از  دوره مدیریت آقای دکتر قالیباف، به طور متوسط سالانه 9 کیلومتر تونل، 6 ایستگاه و 91 دستگاه واگن به شبکه مترو و ناوگان ریلی تهران اضافه شده که به معنای 5/4 برابر شدن سرعت ساخت تونل، 3 برابر شدن سرعت احداث ایستگاه، 5/5 برابر شدن میزان تأمین واگن و 4 برابر شدن میزان جابه جایی مسافر است.

این در حالی است که عملیات ساخت بخش عظیمی از خطوط 6 و 7 مترو و همچنین خطوط متروی فرودگاه حضرت امام(ره)، فرودگاه مهرآباد و پرند در طول این مدت انجام شده و ظرف سال جاری و سال آینده به سرانجام خواهد رسید و شبکه درون‌شهری طراحی شده در طرح جامع حمل‌ونقل و ترافیک که توسط دولت وقت نیز مصوب شده بود به اتمام رسیده است.

همچنین در بخشی از این جوابیه آمده است: جنابعالی خوب می‌دانید که در دوره مدیریت آقای دکتر قالیباف، علاوه بر موارد فوق، کارخانه واگن‌سازی راه‌اندازی و ساخت واگن در داخل کشور آغاز شد، 4 دستگاه حفار تونل مترو (TBM)  با قدرت حفاری و ساخت مکانیزه تونل مترو به قطر 9 متر در هر شبانه‌روز به کار گرفته و خطوط تولید سگمنت به منظور ساخت تونل‌های مترو راه‌اندازی شد و در مجموع حدود 60 درصد قطعات واگن‌ها و تأسیسات و تجهیزات برقی، الکترونیکی، مخابراتی، سیگنالینگ و سیستم‌های هواساز  در مترو بومی‌سازی شد، ضمن اینکه توسعه مترو باعث ایجاد ده‌ها هزار شغل مستقیم و صدها هزار شغل غیرمستقیم در صنعت کشور شد. همه می‌دانند که عملکرد آقای دکتر قالیباف  به مترو خلاصه نمی‌شود.

تبدیل شهرداری تهران از سازمانی اجرایی و خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی و نیز احداث تونل‌ها و پل‌های شهری، ساخت و توسعه شبکه بزرگراهی از جمله بزرگراه‌های بسیار از جمله آزادگان،‌ امام علی(ع)، شهید صیاد شیرازی، شهید خرازی، شهید زین‌الدین، یادگار امام(ره)، شهید کاظمی، شهید دوران، شهید یاسینی، شهید باقری و شهید شوشتری، بوستان بزرگ ولایت، بوستان بزرگ یاس، مجموعه برج میلاد، دریاچه بزرگ شهدای خلیج‌فارس، باغ پرندگان، باغ‌موزه دفاع‌مقدس، بوستان نهج‌البلاغه، بوستان آب‌وآتش، باغ‌موزه کتاب، باغ‌موزه قصر و پلانتاریوم، ساماندهی رود - دره‌های تهران، راه‌اندازی سامانه اتوبوسرانی تندرو (BRT)، ایجاد سراهای محلات و تشکیل شورایاری‌ها و فراهم آوردن امکان مشارکت مستقیم مردم در تصمیم‌گیری‌های محلی، ارائه خدمات آموزشی، فرهنگی، هنری و ورزشی به اقشار گوناگون مردم، توجه ویژه به آمد و شد معلولان و جانبازان عزیز، ارائه خدمات حمایتی به طبقات ضعیف و متوسط جامعه، تصویب طرح جامع و تفصیلی و طرح حمل‌ونقل و ترافیک، شفاف‌سازی مالی، مبارزه با فساد اداری و کسب مقام اول در این مبارزه و صدها طرح و پروژه دیگر که در ابعاد ملی و بین‌المللی مطرح هستند، نه‌تنها برای هموطنان ایرانی و همشهریان تهرانی باعث مباهات است، بلکه موجب  سربلندی کشور نزد افکار عمومی جهان شده است.

حال فرض کنیم جنابعالی آگاهانه یا از سر اشتباه، از عبارات سخیف شهرفروشی و قانون‌فروشی برای بیان دیدگاه‌های خودتان استفاده کنید، آیا به واقع نمی‌دانید در دوران قبل از مدیریت فعلی، شهر تهران فاقد طرح‌های جامع و تفصیلی بود و با همت شهردار تهران این مهم محقق شد.

اما درباره پیشنهاد جنابعالی برای 2 سال آینده شهر تهران و مهم‌ترین اولویت شما یعنی امکان رزرواسیون هتل و خدمات هتلینگ، پیشنهاد مطروحه برای درک دقیق واقعیت‌های ذهنی، تدابیر مدیریتی و تشخیص اولویت‌های جنابعالی برای اداره و مدیریت کلانشهر تهران و مقایسه آن با کلان‌نگری، دوراندیشی و عملکرد شهردار محترم تهران در دهه اخیر، شاخص بسیار خوب و قابل قضاوتی به منظور ارزیابی و مقایسه تفکر جهادی و تفکر مقابل آن است.

و اما نکته آخر؛ جنابعالی به‌خوبی نسبت به عملکرد خود در مترو واقف هستید. آیا بهتر نیست به ادامه همین سکوت راجع به دوره مدیریت شما بسنده کنیم و به جای نفی دیگران در سالی که با تدبیر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، به شایستگی سال «دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی» نام‌گذاری شده، به کار خود بپردازید؟

منبع: وطن امروز