منطقه مرزی دو کشور سوریه و لبنان، از ابتدای وقوع بحران تروریستی-تکفیری در سوریه، یکی از کانون‌های اصلی حضور و فعالیت گروه‌های تکفیری و مهم‌ترین مسیر نقل و انتقال نیرو، تسلیحات و تدارکات نظامی و غیرنظامی به استان‌های "دمشق" و "حمص" بوده است.

گروه بین‌الملل مشرق - برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از تازه‌ترین تحولات میدانی جبهه «القلمون» گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آن را به علاقه‌مندان "تحولات در صحنه" سوریه توصیه می‌کنیم؛ با ما همراه باشید.


ویژگی‌های منطقه القلمون و تاثیر آن بر بحران تروریسم تکفیری در سوریه و لبنان

منطقه مرزی دو کشور سوریه و لبنان از ابتدای وقوع بحران تروریستی تکفیری در کشور سوریه، یکی از کانون‌های اصلی حضور و فعالیت گروههای تروریستی تکفیری و مهمترین مسیر نقل و انتقال نیرو و تسلیحات و تدارکات نظامی و غیر نظامی به استان‌های "دمشق" و "حمص" بوده است. 
 

تروریست‌های تکفیری با استقرار در بخشهای مختلف مرز دو کشور با همکاری و هدایت اتاق مشترک عملیات نظامی حامی تروریسم تکفیری در لبنان (متشکل از افسران اطلاعاتی سعودی، آمریکایی، ترکیه و نمایندگان جریان مزدور غرب در داخل فضای سیاسی کشور لبنان معروف به 14 مارس) نه تنها در به آشوب کشیدن بخشهای وسیعی ازسوریه ایفای نقش کردند ، بلکه تلاش فراوانی را برای انتقال بحران تروریستی به کشور لبنان از طریق موج وسیعی از حملات انتحاری ، موشک باران شهرها و روستاهای لبنانی به عمل آوردند.
 
 
با افزایش قابل توجه سطح فعالیتها و تحرکات نظامی و تروریستی گروههای تکفیری همچون "القاعده در سوریه یا جبهه النصره" ، "داعش" ، "جبهه اسلامی" و "ارتش آزاد" در دو سوی مرز سوریه و لبنان ، فرماندهان ارتش و دفاع وطنی سوریه و حزب الله را مجبور به چاره اندیشی برای علاج "رشد غده چرکین و سرطانی تروریسم تکفیری" کرد.
  



بدین منظور و پس از جلسات متعدد بحث و بررسی، عملیات نظامی "پاکسازی منطقه القلمون" در پاییز سال 2014 میلادی آغاز شد و طی چند ماه و با  بازپس گیری بیش از 90 درصد شهرها و روستاهای بخش سوریه القلمون مانند شهرهای "یبرود"، "رنکوس"، "جراجیر"، "رأس‌المعرة"، "فلیطه"، "بخعه"، "عسال‌الورد" و ... به نتیجه رسید. 
 

در این میان باقی‌مانده تروریست‌های تکفیری که طی عملیات نخست پاک‌سازی از مراکز استقرار خود آواره شده بودند به غارها و کوه‌های صعب‌العبور منطقه پناه برده و سعی در تجدید سازمان رزم و نیروهای خود کردند. این تروریست‌های آواره، در بخش‌های مختلف حاشیه ارتفاعات "جبه"، "عسال‌الورد، "جرود عرسال" و "جبل الباروح" که همگی بر دو سوی مرز مشترک سوریه و لبنان اشراف دارد، مستقر شده و پس از مدتی شروع به تحرکات ایذایی همچون ارسال خودروهای بمب‌گذاری‌شده، اعزام عوامل انتحاری و موشک باران روستاهای شیعه‌نشین لبنانی نزدیک به مرز سوریه کردند.
 


اوج این تحرکات، حمله مشترک دو گروه داعش و جبهه النصره (القاعده) به شهرک لبنانی "عرسال" بود که طی گروهی از افسران و سربازان ارتش و پلیس مستقر در این شهرک به اسارات تروریستها در آمده و با هدایت و حمایت علمای وهابی لبنانی به کوههای دور از دسترس منتقل شدند.


بطور همزمان، یگانهای نظامی تروریستها با پشتیبانی تسلیحاتی و تدارکاتی جناح 14 مارس در داخل لبنان و هدایت سرویس‌های امنیتی ترکیه، سعودی و قطر، تلاش‌های مکرری را برای اشغال مجدد شهرهای عسال الورد ، جبه ، راس المعره و فلیطه در بخش سوری منطقه القلمون به عمل آوردند که با واکنش شدید ارتش و دفاع وطنی سوریه مواجه و ناکام ماندند.


از آن تاریخ و با نزدیک شدن فصل سرمای سخت القلمون ، تلاشهای تروریستها برای اتصال مناطق پراکنده محل استقرار خود و ایجاد مسیرهای امن نقل و انتقال نیرو و تسلیحات میان آنها شدن گرفت اما در هر بار کاروانهای تسلیحاتی  نیرویی آنها در کمینهای مکرر و محکم رزمندگان حزب الله و ارتش سوریه قرار گرفته و بطور کامل منهدم می گشت.




با سپری شدن فصل سرمای زمستان و ذوب شدن برفها ، دور جدید نا امنی ها مناطق مرزی سوریه و لبنان را تهدید میکرد. به همین دلیل فرماندهان ارتش و دفاع وطنی سوریه و حزب الله مجددا گرد هم آمده و برای تکمیل عملیات سال گذشته خود برنامه ریزیها و تدارکات را آغاز کردند.


در حالیکه ناظران با فرارسیدن فصل بهار منتظر آغاز رسمی عملیات نظامی پاکسازی کامل القلمون از حضور تروریستهای تکفیری القاعده ، داعش ، جبهه اسلام و ارتش آزاد بودند ، تروریستهای تکفیری این بار خود راسا بستر لازم برای آغاز این عملیات را با حمله به پایگاههای مرزی حزب الله و ارتش سوریه در طول نوار مرزی منطقه القلمون فراهم آوردند.




هفت روز پیش صدها تروریست القاعده (جبهه النصره) با هجوم به دو پایگاه حزب الله در منطقه جرود جبه و همچنین پایگاههای ارتش و بسیج مردمی سوریه در حاشیه شهر عسال الورد ، آنها را به کنترل خود در آوردند. هدف از این اقدام تسلط بر مسیرهای امدادی میان پایگاههای حزب الله در طول خط مرزی از منطقه "جرود بریتال" تا شهرک لبنانی "الطفیل" بود.




اما با هوشیاری و آمادگی کامل رزمندگان حزب الله و اجرای عملیات معکوس نظامی ، نه تنها تروریستها در نیل به اهداف اعلان شده خود ناکام ماندند بلکه با شروع زودتر از موعد عملیات کوبنده حزب الله و ارتش سوریه در دو سوی مرز در وخیمترین وضعیت از روزهای ابتدایی بحران تروریستی در سوریه قرار گرفته اند.





در ادامه عملیات نظامی وسیع رزمندگان مقاومت اسلامی لبنان حزب الله ، جنبش امل ، ارتش و دفاع وطنی سوریه در دو سوی منطقه مرزی دو کشور سوریه و لبنان (القلمون) روز گذشته بخشهای بسیارمهمی از این منطقه به کنترل رزمندگان جبهه خودی در آمده است. 





عملیات تصرف ارتفاعات راهبردی تل موسی با رمز "یا صاحب العصر و الزمان(عج)"

بنا بر اعلام منابع میدانی نزدیک به حزب الله ، روز گذشته رزمندگان مقاومت اسلامی طی عملیاتی ویژه با رمز "یاصاحب العصر والزمان (عج)" پس از چند ساعت نبرد سنگین با عناصر ائتلاف تروریستی "جیش الفتح القلمون" (متشکل از عناصر گروههای القاعده در سوریه ، ارتش آزاد و جبهه اسلامی تحت فرماندهی ارشد امیر القاعده در القلمون) موفق به تصرف کامل ارتفاعات "تل موسی" (به ارتفاع 2850 متری از سطح دریا) و برخی مناطق حاشیه ای آن شده اند.





واحدهای نخبه نظامی حزب الله طی ساعات نیمه شب با استقرار مخفیانه در بخشهای مختلف دامنه "تل موسی" منتظر اعلام رمز آغاز عملیات از سوی ستاد فرماندهی کل عملیات نظامی مقاومت اسلامی ماندند و به محض طلوع آفتاب و دریافت دستور حمله ، از همه محورها به سمت قله هجوم بردند و آن را بطور کامل پاکسازی کردند. 






در این عملیات که با پشتیبانی کامل یگان موشکی و ادوات (خمپاره انداز) و توپخانه حزب الله از واحدهای نیروی ویژه کماندویی مقاومت همراه بود ، مواضع و استحکامات دفاعی تروریستهای القاعده یکی پس از دیگری هدف حملات متمرکز و دقیق موشکی قرار گرفته و نابود شدند.




موشکهای کوتاه برد و ویرانگر "برکان" (ساخت مهندسین بخش موشکی مقاومت اسلامی لبنان) بر اساس مختصات و اطلاعات بدست آمده از پرواز گسترده پهبادهای شناسایی و رزمی حزب الله ، با نهایت دقت سنگرهای عناصر القاعده را هدف گرفته و بطور کامل ویران کردند. 





دستاوردهای حزب‌الله از عملیات نظامی تصرف تل موسی و ارتفاعات مشرف بر رأس المعرة

از دستاورهای مهم حزب الله علاوه بر تصرف ارتفاعات حساس منطقه ، تسلط رزمندگان مقاومت بر مسیر امدادی – تسلیحاتی – نیرویی تروریستهای تکفیری داعش و القاعده از "جرود راس المعره به جرود عرسال" بوده است که این مسیر آخرین مسیر تدارکاتی تکفیریهای مستقر در حاشیه عرسال بوده است.


در همین راستا ، با تصرفات روز گذشته ، روستاها و مناطق لبنانی حد فاصل بخش شرقی شهر بریتال تا شهرک یونین در بقاع لبنان از تیررس موشک پرانیهای گاه و بیگاه وعملیاتهای تروریستی تکفیریها دور شده و ایمن شده اند. همچنین با استقرار رزمندگان حزب الله بر روی ارتفاعات مذکور و انتقال واحدهای توپخانه و ضد زره ، اشراف آتش و بصری کاملی بر روی کل مناطق همجوار آن از "فلیطه تا راس المعره و جراجیر و قاره" حاصل شده است.




دستاور بعدی رزمندگان حزب الله پس از گذشت یک هفته از عملیات پاکسازی منطقه القلمون عبارت بود از سیطره و کنترل کامل بر معابر غیر رسمی میان سوریه و لبنان در منطقه حد فاصل "جرود نحله و جرود جبه" که تروریستها از آن برای تردد به داخل اراضی لبنان و سوریه استفاده می کردند.


دور جدید نبردها میان داعش و ائتلاف جیش الفتح القلمون

با گذشت هفت روز از آغاز این عملیات، تلفات و خسارات وارد آمده به سازمان رزم و نیروهای نظامی تروریستها به حدی رسید که آنها هم اکنون قادر به استقرار در یک موقعیت مکانی مشخص نبوده و بطور مرتب در حال فرار از نقطه ای به نقطه ای دیگر می باشند. بیش از 150 نفر از عناصر القاعده و گروههای هم پیمان آن در ائتلاف شکست خورده "جیش الفتح القلمون" هم اکنون در کوهها و دشتهای منطقه القلمون پراکنده شده است.









"ابومالک اللتلی" فرمانده گروه تروریستی القاعده (جبهه النصره) در منطقه القلمون به مکانی نامعلوم گریخته و تقاضایش مبنی بر پناهندگی ، همکاری و امداد رسانی از سوی گروه تروریستی تکفیری "داعش" که در مناطق حاشیه ای شهرک لبنانی "عرسال" مستقر هستند ، بشدت رد شده و "امیرداعش در القلمون" هرگونه همکاری و کمک را به "توبه و بیعت" ابومالک و عناصر القاعده با "ابوبکر بغدادی" خلیفه خودخوانده این گروه مشروط کرده است!



امری که با توجه به وخامت لحظه ای اوضاع میدانی و نظامی تروریستها و افزایش ساعت به ساعت تلفات و خسارات انسانی و نظامی و از دست رفته اکثر مواضع و پایگاههای القاعده در بخشهای مختلف القلمون بشدت بر "امیر القاعده" گران آمده و وی ، در قامت "فرمانده ائتلاف جیش الفتح القلمون" با صدور بیانیه ای رسمی ، ضمن متهم کردن داعش به تکفیر "مسلمین" (منظور تروریستهای القاعده و جبهه اسلامی و ارتش آزاد هست) و نفاق و کفر ، علیه آن "اعلان جهاد" کرده است.


بدنبال صدور این اطلاعیه ، منابع اطلاعاتی نزدیک به حزب الله از نبردهای سخت و شدید میان عناصر داعش و النصره (القاعده) در "حاشیه شهرک عرسال و وادی حمید" خبر داده اند که منشا این درگیریها هجوم عناصر القاعده به پایگاهها و مواضع داعش بوده است. این منابع از به راه افتادن دور جدیدی از ربایش اعضا و فرماندهان دو گروه النصره و داعش از سوی یکدیگر و هلاکت و جراحت دهها نفر از دو طرف طی این نبردها خبر میدهند.



در این میان پا در میانی برخی شیوخ بی آبرو و فتنه گر وهابی لبنان همچون "شیخ الشهال ، احمد الاسیر ، عمر بکری فستق (ابویاسمین!!)" و ... که با اعزام واسه هایی نزد دو طرف درگیریها و یاد آوری "خطر حزب الله و ارتشهای لبنان و سوریه" از داعش و القاعده تقاضای ترک مخاصمه و تمرکز بر روی جنگ با آنها شده بودند نیز کوچکترین افاقه ای نکرده است و نبردهای شدید میان دو طرف همچنان ادامه دارد!




لازم به ذکر است که طی عملیات روز گذشته حزب الله در منطقه القلمون واحدهای نظامی جنبش "امل" و یک گروهان از رزمندگان فلسطینی عضو تشکیلات "سرایا المقاومه" وابسته به حزب الله نیز حضور فعالی داشته اند.حضور این رزمندگان نشان دهنده همگرایی و اتحاد کامل گروههای مبارز لبنانی  وفلسطینی با حزب الله و ایضا موجب واکنشهای جنون آمیز جناح مزدور اسراییل و آمریکا و سعودی در  لبنان شده است که طی آن برخی سران این گروه به آن واکنش منفی نشان داده اند.



واکنشهای رسانه های نزدیک به القاعده!

موفقیت چشمگیر رزمندگان حزب الله در تصرف ارتفاعات و مناطق حساس و راهبردی در منطقه مرزی دو کشور سوریه و لبنان (القلمون) که موجب تضمین امنیت روستاها و مناطق حاشیه مرز القلمون خواهد شد ، موج گسترده ای از شور و شعف و خوشحالی را در میان مردم لبنان به وجود آورده است. شب گذشته هزاران جوان لبنانی به خیابانهای بیروت پایتخت کشور لبنان ریخته و به به صدا در آوردن بوق خودروها و حرکت در دستجات و کاروانهای موتوری به جشن و پایکوبی پرداختند. این جوانان با به دست گرفتن پرچمهای لبنان و حزب الله فریاد حمایت از مقاومت اسلامی در برابر تروریسم تکفیری سر دادند.

در همین زمینه برخی از هنرمندان لبنانی با سرودن اشعار زیبا در وصف دلاور مردی رزمندگان حزب الله در عملیات پاکسازی منطقه القلمون به استقبال پیروزی های چشمگیرو قاطع دلاورمردان مقاومت اسلامی ضد صهیونیستی و ضد تکفیری رفتند. (ویدیوی منتشر شده اختصاصی مشرق از استدیوی استاد علی برکات هنرمند مشهور لبنانی که در حال سرودن ترانه در وصف فتوحات حزب الله در القلمون می باشد)



اما در مقابل رسانه ها و هواداران گروه تروریستی بین المللی القاعده که در روزهای ابتدایی حملات تروریستها به مواضع حزب الله از کشتار دسته جمعی و نابودی کامل حزب الله و ارتش سوریه در دو سوی منطقه القلمون داد سخنها رانده بودند ، این روزها در مقابل سوالات متعدد و انتقادات کسترده و شدید حامیانشان مات و مبهوت مانده و ناچار به اعتراف به هزیمت و شکست مفتضحانه خود شده اند.