شهید توسلی می گفت "کسی که بخواهد به عنوان یک فرمانده بر سر نیرو‌ها بایستد، باید همه جوره با آن‌ها کنار بیاید.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - پیکر پاک شهید علیرضا توسلی، فرمانده تیپ فاطمیون (افاغنه جهادگر در سوریه) 14 اسفند سال گذشته در مشهد مقدس تشییع و به خاک سپرده شد. خبرنگار مشرق با یکی از دوستان و همرزمان شهید توسلی و جانشینش، شهید بخشی گفتگویی داشت که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*گفتگو را با توضیحی درباره تیپ فاطمیون شروع کنیم...

شهید علیرضا توسلی (ابوحامد)، شهید بخشی (فاتح)، شهید حسینی و شهید کلانی از بنیانگذران تیپ فاطمیون بودند که با همکاری سپاه تشکیل شد و هدف آن‌ها اول زیارت حرم حضرت رقیه و حضرت زینب (س) و در مرحله دوم دفاع از حریم این بانوان مقدس در دمشق بود.

*شهیدان توسلی و بخشی چند ساله بودند؟

سن شهید توسلی تقریباً حدود 45سال و شهید رضا بخشی 28 سال بود.

شهید توسلی متأهل بودند و 3فرزند را از خود به یادگار گذاشته است، که آن‌ها بین 9و8 و6 سن دارند. بقیه شهدا هم مجرد بودند.

*از خصوصیات شهید توسلی برایمان بگویید...

ابوحامد یکی از رشیدترین و بهترین فرمانده‌هان بود. او پدر و برادری مهربان برای بچه‌ها بود و هیچ چیز برای بچه‌ها کم نمی‌گذاشت و از همه لحاظ برای آن‌ها کار آمد بود. فکر نکنم مانند ایشان دیگر کسی وجود داشته باشد.

شهادت ایشان در منطقه‌ای به نام تل القرین بر اثر شلیک موشک بود و از قبل، حال و هوای شهادت را به خود گرفته بودند و گمان دارم که از قبل این امر به آن‌ها الهام شده بود.

یکی از حرف‌های جالبی که سردار شهید توسلی می‌زد، این بود: کسی که بخواهد به عنوان یک فرمانده بر سر نیرو‌ها بایستد، اولین چیزی را که بر عهده می‌گیرد این است که باید همه جور با آن‌ها کنار بیاید، بدخلقی، ناراحتی، اعتراض و شکایت نیروها را به جان بخرد و از آن دم نزند و باید برای همه الگو باشد که بتوان آن را فرمانده خطاب کنیم.

*نحوه مدیریت و اداره امور توسط شهید توسلی چگونه بود؟

واقعاً از لحاظ امور نظامی و عملیاتی مدیر نمونه‌ای بود، حتی از بعد رفتاری و اخلاقی هم مدیر کامل و با استعدادی بود و در تمام طول حیات خود حامی و مدافع اسلام بود.

سردار توسلی در زمانی که کسی مجروح می‌شد یا به شهادت می‌رسید، بسیار متاثر می‌شد و انگار که کمرش می‌شکست. او همه را مانند فرزندان و برادران خود حساب می‌کرد و بین کسی فرق نمی گذاشت و همیشه می‌گفت که من خادم کوچک شما هستم.

در هنگام عملیات و جنگ‌ بسیار صبور بود و ما هیچگونه عصبانیتی از او ندیده بودیم. در هر موقعیتی که بود چه سخت و چه آسان ما عصبانیت را در او مشاهده نکردیم و همه امور را با بردباری و صبر هدایت می‌کرد. ‌

*عملکرد تیپ فاطمیون چگونه بوده ؟

فاطمیون یک تیپ اساسی در منطقه است. اگر تیپ فاطمیون در منطقه نبود، فکر می‌کنم الآن دیگر چیزی از حرم حضرت زینب(س) باقی نمانده بود.

تیپ فاطمیون با ارتش سوریه هماهنگی خوبی ایجاد کرد و آن ها توانستند با هم به دستاوردهای زیادی برسند و بیش‌ترین مناطق سقوط کرده را باز پس بگیرند.