داعش تا کنون دست کم 5 هواپیمای نظامی مجهز را به صورت سالم به غنیمت گرفته است و تلاش می کند به مهارت و دانش استفاده از این هواپیما دست یابد. در صورتی که بخواهد نیروهای تروریست خود را آموزش دهد، نیاز به مکان های امنی دارد که فعلا با توجه به عملیات های هوایی روزمره، چنین امری غیرممکن است.

گروه بین الملل مشرق - هفته قبل، یک خبر مهم در محافل خبری منتشر شد که تحت الشعاع اخبار عملیات بسیار مهم «آزادسازی صلاح الدین» قرار گرفت. داعش بدون اعلام خیر قبلی و زمینه چینی، سه خلبان زبده نیروی هوایی ارتش صدام را اعدام کرد. به راستی علت اصلی این اعدام ها چه بود؟ در این یادداشت، سعی شده در این مورد گمانه زنی شود.

معمولا داعش برای اعدام های خود زمینه سازی می کرد و اخبار اعدام را نیز با پوشش های ویژه تصویری در رسانه های خود منتشر می کرد. این بار، تنها یکی از صفحات اصلی داعش در توئیتر (استانداری نینوی به مرکزیت موصل) به صورت کوتاه نوشت: «12 نفر از نیروهای متخلف و فراری [داعش] به همراه سه خلبان، پس از سه ماه زندان امروز اعدام شدند.» اگر داعش از سه ماه قبل، سه خلبان را بازداشت کرده بود؛ مطمئنا در مورد آنان اطلاع رسانی گسترده ای انجام داده بود.
 

داعش در یک گزارش تصویری از به غنیمت گرفتن هواپیماهای جنگی ارتش سوریه خبر داد

تنها یک روز بعد، تعدادی از کاربران داعشی توئیتر در این مورد اخبار بیش تری را منتشر کردند؛ اخباری که از سوی مقامات امنیتی بغداد نیز تأیید شد: «این سه خلبان، از افسران باسابقه نیروی هوایی ارتش بعثی عراق در دوره صدام بودند که در دوره نوری المالکی بانشسته شدند. این افراد، در شهر موصل سکونت داشتند.»

در آن زمان، یکی از کاربران داعش در توئیتر "احتمال داد" این افسران هنوز دارای ارتباط با همکاران خود در ارتش عراق بوده اند و به علت عدم رعایت مسائل امنیتی و استحفاظی بازداشت و به اعدام محکوم شده اند. این "گمانه زنی" در رسانه های بزرگ منطقه به عنوان یک "خبر" منتشر شد و پس از آن این خبر مخابره شد که این افراد متهم به فعالیت جاسوسی به سود بغداد بوده اند!

این گمانه زنی از ابتدا ناروا به نظر می رسد. اندکی درنگ نشان می دهد این عملیات اعدام درست همزمان با پیشروی نیروهای مردمی و ارتش عراق در آزادسازی استان صلاح الدین رخ داده است. علی القاعده باید میان این عملیات و شکست های داعش با اعدام 3 خلبان بتوان ارتباط معناداری برقرار کرد.
 
در جریان اشغال فرودگاه نظامی رقه اعلام شد دست کم سه فروند بمب افکن ارتش سوریه به صورت سالم در اختیار داعش قرار گرفته است.

به نظر می رسد باید نکته مهم را در برنامه های داعش برای تأسیس یک نیروی هوایی جست و جو کرد. درست در روز سوم نبرد آزادسازی صلاح الدین بود که صفحه رسمی داعش در تکریت (ولاية صلاح الدین) در خبری مدعی شد: «به گفته شاهدان محلی، یک هواپیمای نظامی ناشناس از منطقه الجزیره در غرب موصل پرواز کرده و نیروهای داوطلب شیعه (حشد الشعبی) را هدف حمله خود قرار داده است.» البته یان خبر به سرعت از سوی نیروهای وفادار به بغداد تکذیب شد و در روزهای بعد نیز اثری از یان هواپیما نبود. حتی داعش نیز از پیگیری این ادعا خودداری کرد و گزارشی در این زمینه منتشر نشد.

نگارنده تصور می کند نکته اصلی همین جاست. داعش تا کنون دست کم 5 هواپیمای نظامی مجهز را به صورت سالم به غنیمت گرفته است و تلاش می کند به مهارت و دانش استفاده از این هواپیما دست یابد. در صورتی که بخواهد نیروهای تروریست خود را آموزش دهد، نیاز به مکان های امنی دارد که فعلا با توجه به عملیات های هوایی روزمره، چنین امری غیرممکن است. در نتیجه داعش چاره ای ندارد جز این که از خلبانان بازنشسته ارتش بعثی بخواهد بار دیگر جنگنده های هوایی را به کار گیرند و نیروهای مخالف خود را بمباران کنند.

در صورتی که خلبانان از پذیرش این خواسته تروریستی خودداری کنند، داعش به خشونت شدید روی می آورد و خلبانان را اعدام می کند.
سرعت عمل نیروهای نظامی و شبه نظامیان داوطلب مخالف داعش در عملیات صلاح الدین به اندازه ای بود که داعش فرصت نکرد از نیروی هوایی خود استفاده کند. اما بعید نیست که در چریان آزادسازی استان موصل، شاهد استفاده این گروهک تروریستی از نیروی هوایی باشیم.