کد خبر 396160
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۴۱

یک کار‌شناس سیاسی آمریکایی اعلام کرد که مشاور سابق امنیت ملی آمریکا درباره تحرکات نظای روسیه در اوکراین دروغ گفته است.

به گزارش مشرق، اسپاتنیک نوشت: «اریک زوئسه» کار‌شناس سیاسی آمریکایی امروز-یکشنبه- گفت که «زبیگنیو برژینسکی» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا درباره برخی مسائل از جمله اقدام‌های روسیه در شبه جزیره «کریمه» دروغ گفت تا آمریکا را مجبور کند از ناتو بخواهد حضور نظامی خود را در نزدیکی مرزهای روسیه افزایش دهد.

برژینسکی در کمیته خدمات نظامی سنای آمریکا بار‌ها ادعا کرد که روسیه کریمه را در اختیار گرفته است و به زودی به کشورهای حوزه بالتیک حمله می‌کند و به همین دلیل شمار نیروهای نظامی ناتو باید در «لتونی» و «استونی» افزایش یابد.

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در کمیته سنای این کشور گفت که تنها گام ممکن در حال حاضر افزایش نیروهای نظامی در نزدیکی مرزهای روسیه است و باید برخی اقدام‌های شبه نظامی مانند درگیری‌های نامنظم با نیروهای ارتش روسیه صورت بگیرد.

زوئسه تصریح کرد که برژینسکی در سه مورد به نوعی تلاش کرد تا اعضای کمیته سنای آمریکا را فریب دهد.

وی گفت که اقدام به اشغال کریمه توسط روسیه در واقع پاسخی به تجاوز آمریکا بود که از نیروهای مظامی در کی یف حمایت کرد.

زوئسه افزود که دومین دروغ برژینسکی درباره کریمه این بود که در انتخاباتی که قبل و بعد از شانزدهم مارس سال گذشته میلادی صورت گرفت اکثریت شهروندان کریمه – بیش از 90 درصد-خواستار پیوستن این شبه جزیره به روسیه بودند، و این شبه جزیره در خلال سال‌های 1786 الی 1954 جزو خاک روسیه بوده و شهروندان آن همواره خود را تابع مسکو تلقی می‌کرده‌اند.

کار‌شناس سیاسی آمریکایی گفت که سومین مورد دروغ برژینسکی مربوط به افزایش تحرکات نظامی روسیه و احتمال حمله نظامی مسکو به کشورهای حوزه بالتیک است، زیرا که روسیه از سال 1783 در سواحل دریای سیاه پایگاه نظامی داشته و امنیت این منطقه را در زمان صلح تامین می‌کرده است و در نتیجه آنچه که برژینسکی برای اعضای کمیته سنای آمریکا توصیف کرده از واقعیت بسیار دور بوده است.
منبع: تسنیم