مقامات انجمن‌های مسلمان در آمریکا بر این باورند اگر قربانیان جنایت «چپل هیل» مسلمان نبودند و قاتل آن‌ها یک مسلمان بود، اخبار این حادثه به گونه دیگری پوشش داده می‌شد.

به گزارش مشرق، «عابد ایوب» مدیر کمیته ضد تبعیض آمریکایی- عربی در رابطه با ماجرای شهادت 3 دانشجوی مسلمان به دست یک افراطی نژادپرست آمریکایی به روزنامه «ایندیپندنت» گفت، اگر قربانیان مسلمان نبودند، ماجرا کاملا متفاوت می‌شد.

وی افزود: «اگر نقش‌ها برعکس بود (یعنی قاتل مسلمان و مقتول آمریکایی بود)، این ماجرا صد در صد به گونه دیگری پوشش داده می‌شد».

«ایوب اودرنی» معاون رئیس انجمن دانشجویان مسلمان دانشگاه کارولینای شمالی نیز با اشاره به موج فزاینده اسلام‌هراسی در سراسر آمریکا به روزنامه «واشنگتن‌پست» گفت: «ما سه مسلمان را از دست دادیم و همزمان، سه آمریکایی بزرگ را از دست دادیم».

«صبیه پروز» یکی از مسلمانان آمریکا نیز در این رابطه گفت: «پوشش این حادثه ثابت می‌کند فقدان انسانیت غرب در قبال مسلمانان کامل شده است. هر چه بیشتر یک گروه را خارجی و تهدید تلقی کنید، جامعه را بیشتر از صفات انسانی تهی می‌سازید. این اتفاق به اندازه‌ای رخ داد که وقتی 3 مسلمان به قتل رسید، هیچ تمایلی وجود ندارد همان توجهی معطوف این حادثه شود که ما صرف قربانیان ترور می‌کنیم».

شامگاه روز سه‌شنبه، سه دانشجوی آمریکایی مسلمان، 23 ساله، 21 ساله و 19 ساله (زن، شوهر و خواهر) در نزدیکی دانشگاه «کارولینای شمالی» در «چپل هیل» مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و کشته شدند.

کشته‌شدگان، دو خواهر فلسطینی به نام‌های «رزان» (19 ساله) و «یسر» (21 ساله) همراه با یک پسر اهل سوریه به نام «ضیاء برکات» (23 ساله) بودند.

قاتل فردی به نام «کریگ استفن هیکس» 46 ساله است که مدام در صفحه فیس‌بوک خود مطالب ضد اسلام و مسلمانان به اشتراک می‌گذاشته است.

وی در یکی از پُست‌های خود در فیس‌بوک نوشته است: «با توجه به زیان و ضرری که از جانب دین شما به جهان وارد می‌شود، می‌توانم بگویم که این صرفا حق من نیست که به شما توهین کنم، بلکه وظیفه من است».

«ضیاء» و «یسر» که دو ماه پیش با هم ازدواج کردند، سال دوم رشته دندان پزشکی بودند، مسئولان دانشگاه گفته‌اند، این دو واقعا در زندگی و مرگشان برای بقیه الگو بودند.

«محمد ابوصلحا» پدر دو دختر جوان و «سوزان برکات» خواهر «ضیاء برکات» در کنفرانس خبری به این جنایت پرداختند.

طبق نوشته روزنامه انگلیسی گاردین، «محمد ابوصلحا» پدر دو خواهر کشته شده در این باره می‌گوید: «جنایت رخ داده، بر سر نفرت نژادی بوده است و چون فرزندان من مسلمان بودند، کشته شده‌اند.»

پیش از این همسر قاتل، در مصاحبه با سی.ان.ان گفته بود: «آن‌ها بر سر پارک خودرو مشاجره کردند که به تیراندازی ختم شد.»

پلیس منطقه نیز در حالی در گزارش خود از این حادثه، ادعای اختلاف بر سر پارکینگ را عامل احتمالی حادثه معرفی کرده که کاربران در فضای مجازی و بسیاری از تحلیلگران از جمله نشریه «نیویورکر» این ادعا را مضحک توصیف کرده‌اند.

پدر دختران کشته شده در این باره می‌گوید: «هیچ بحثی در مورد پارک وجود نداشته است. ابوصلحا که در شهر «کلایتون» روان پزشک است می‌گوید، دخترش اخیراً به او گفته یکی از همسایه‌های آنها نژادپرست است و از وی به خاطر نژادش نفرت دارد.»

این جنایت و بالتبع سکوت رسانه‌ها و مقامات غربی در مورد آن، واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی را در پی داشته است.

منبع: فارس