کد خبر 378531
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۸

خبرگزاری تسنیم:کاخ سفید از انتخاب یکی از مقامات ارشد وزارت خزانه‌داری به عنوان معاون بعدی رئیس سازمان سیا خبر داد.

به گزارش مشرق، واشنگتن‌پست نوشت: کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا دیوید کوهن را که به معمار تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه مشهور است به عنوان معاون رئیس سازمان اطلاعات مرکزی این کشور انتخاب می‌کند.

دیوید کوهن که درحال حاضر معاون بخش تروریسم و اطلاعات مالی است علاوه بر تحریم‌های ایران و روسیه نقش عمده‌ای در ممانعت از مراودات مالی بین گروه‌های تروریستی داشت. هرچند کوهن سابقه حضور در یک سازمان جاسوسی را نداشته اما جان برنان، رئیس سازمان سیا درباره وی گفت: وی تجربیات ارزشمندی را در بسیاری از موضوعاتی که بر روی آن تمرکز داریم در اختیار ما قرار خواهد داد.

حضور کوهن در سیا با افرایش حضور گروه‌های افراطی در سوریه و عضوگیری از شهروندان اروپایی و آمریکایی همزمان شده که همین مسئله باعث افزایش فشارها برای ممانعت از بروز حملات از سوی این گروه‌ها شده است. کوهن جایگزین آوریل دی هینس خواهد شد که اولین زنی است که به سمت معاونت رئیس سیا برگزیده شده بود و پس از این به عنوان مشاور امنیت ملی اوباما به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

از سال 2011 کوهن هدایت بسیاری از برنامه‌های وزارت دادگستری آمریکا از جمله تلاش برای مسدود کردن مسیر حمایت‌های مالی از گروه‌های تروریستی، کارتل‌های مواد مخدر و تولید تسلیحات را برعهده داشت. وی همچنین در جلسات بلندپایه کاخ سفید در مسائلی چون سوریه، ایران، اوکراین و مبارزه با تروریسم حضور داشت.

کوهن بارها مدعی شده که تحریم‌ها کلید اعمال فشار به ایران برای حضور در مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای بوده است. وی همچنین اخیرا اعلام کرد گروه داعش که بخشی از عراق و سوریه را در اختیار گرفته باعث ایجاد چالشی متفاوت درحمایت مالی از تروریستها شده است.

کاخ سفید برای انتخاب معاونت ریاست سیا گزینه‌های بسیاری را که ممکن بود به دلیل ارتباط با موضوع شکنجه مظنونین تروریستی بعد از حوادث 11 سپتامبر مورد انتقاد قرار گیرند رد کرد تا به این گزینه دست یافت.
منبع: تسنیم