به دنبال افزایش انتقادات از سیاست های تجاری دولت یازدهم در زمینه تسهیل واردات کالاهای لوکس از جمله خودروهای سواری گران قیمت به کشور، گمرک اقدام به سانسور جزئیات واردات خودرو به کشور کرده است.

گروه اقتصادی مشرق -در حالی که طبق روال معمول طی سال های اخیر حتی در دولت های نهم و دهم که متهم به حبس آمارهای منفی عملکرد خویش بود، گمرک هر ماه به طور تفصیلی جزئیات آمار کالاهای وارداتی و صادراتی به کشور از جمله خودرو را منتشر می کرد، اما این دستگاه دولتی در ماه های اخیر اقدام به سانسور جزئیات واردات خودرو کرده است.

در گزارش هایی که پیش از این گمرک به طور ماهانه از آمار تجارت خارجی کشور منتشر می کرد، هم آمار کلی تعداد و ارزش خودروهای وارداتی به کشور اعلام می شد و هم جدول فهرست کامل برند، تعداد و قیمت خودروهای وارداتی منتشر می شد.

آخرین بار در فروردین ماه امسال، گمرک آمار جزئی واردات خودرو را منتشر کرد و پس از آن، این بخش از گزارش های گمرک، حذف یا به عبارت صریح تر، سانسور شده است.











در حالی که پیش از این، گمرک در یک بخش مجزا از گزارش اصلی ماهانه اش به روند واردات خودرو می پرداخت، اما در گزارش های اخیر به ذکر واردات خودرو در لا به لای بخش جداول اکتفا کرده است .





گفتنی است گمرک در گزارش های آماری سه ماه اخیر خود ضمن سانسور آمار جزئی واردات خودرو، به ذکر عنوان کلی واردات وسایل نقلیه اکتفا کرده است تا شاید بدین ترتیب، بتواند از فشار انتقادات از دولت بکاهد.



لازم به ذکر است خودروهای خارجی جزو ردیف 10 تعرفه (کالاهای لوکس و غیرضروری) است که در دو سال آخر دولت دهم، واردات آن ممنوع بود، اما دولت یازدهم در هفته های ابتدایی فعالیت خود این ممنوعیت را لغو کرد.

این اقدام با انتقاد کارشناسان و رسانه های اصولگرا مواجه شد که آن را خلاف اقتصاد مقاومتی می دانند، اما دولت یازدهم توجهی به انتقادات نکرد.

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با اعضای دولت، بر ضرورت کنترل واردات کالاهای تجملی تصریح کرده و با تأکید بر این‌که موضوع واردات، فقط از طریق تعرفه حل نخواهد شد، افزودند: دولت باید در خصوص واردات کالاهای غیر ضروری و تجملی  سخت‌گیری بیشتری انجام دهد و اِعمال قدرت کند.