سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح اظهارات آقای عسگریان در مصاحبه ایشان با سایت مشرق‌نیوز گفت: وزارت امور خارجه حسب وظیفه ذاتی خود وضعیت ایرانیان در خارج از کشور خصوصاً زندانیان ایرانی و از جمله فرزند همکار محترم این وزارت‌خانه را دنبال می‌کند.

گروه بین الملل مشرق-  خانم "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در حالی به مصاحبه پدر "علی عسگریان" زندانی ایرانی دربند در ترکمنستان واکنش می‌دهد که نه‌تنها خبرنگار "مشرق"، بلکه خانواده‌های زندانی های ایرانی در ترکمنستان امکان پرسیدن سؤال‌های‌شان را از مقامات وزارت خارجه ندارند.

خبرنگار "مشرق" دیروز در تماس تلفنی با آقاجانی معاون سفیر کشورمان در ترکمنستان خواستار راهنمایی و توضیحات بیشتر در این خصوص شد که وی در پاسخ این گونه عنوان کرد که "ما اخبار کذب منتشرشده در رسانه شما را زیر نظر داریم و آنها را به علاوه مستندات خود به خانم افخم ارائه کرده‌ایم."

با انتشار مصاحبه پدر "علی عسگریان" خانواده‌های زیادی با "مشرق" تماس گرفتند و خواستار پیگری پرونده بستگان‌شان که بدون دلیل و بعضا در دادگاه‌های غیابی محکوم شده‌اند هستند.

متن زیر، جوابیه مکتوبی است که سخنگوی وزارت خارجه کشورمان برای مشرق فرستاده است:

سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح اظهارات آقای عسگریان در مصاحبه ایشان با سایت مشرق‌نیوز گفت: وزارت امور خارجه حسب وظیفه ذاتی خود وضعیت ایرانیان در خارج از کشور خصوصاً زندانیان ایرانی و از جمله فرزند همکار محترم این وزارت‌خانه را دنبال می‌کند و جناب آقای عسگریان نیز در پیگیری‌هایی که در این زمینه داشته‌اند از روند کارهای انجام شده تا حد قابل قبولی مطلع می‌باشند.

مرضیه افخم گفت : لازم به ذکر است درخصوص وضعیت همه ایرانیان دستگیر شده در ترکمنستان، دکتر ظریف در مذاکرات با رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکمنستان موضوع را بطور تفصیلی طرح و گفتگو نموده‌اند و پیرامون راه‌های حل مشکل مسؤولین دو کشور در سطوح دیگر نیز تبادل نظر داشته‌اند و یافتن راهی برای آزادی و بازگرداندن ایرانی‌های دستگیر شده در ترکمنستان در دست بررسی و پیگیری است.

سخنگوی وزارت خارجه تصریـح کرد : وزارت خارجه در چارچوب قوانین حقوق بین‌الملل، کنوانسیون‌های مربوطه و عرف دیپلماتیک و کنسولی با جدیت پیگیر استیفای حقوق ایرانیان در همه نقاط جهان است و توهین و هتک حرمت ایران و ایرانی پذیرفتنی نیست.

افخم همچنین درخصوص خبر منتشره به نقل از سفیر کشورمان در ترکمنستان گفت: این نقل قول, دقیق نیست.