اگر آسیب شناسی دقیقی از فاز اول صورت نگیرد، بدون شک نقاط ضعف را هم نمیتوان به طور دقیق شناسایی کرد و در اجرای فاز دوم با مشکل مواجه خواهیم شد.

گروه اقتصادی مشرق -مستخدمین حسینی در پاسخ به این سوال که، آیا کشور آماده اجرای فاز دوم هست یا نه؟ گفت: نمیتوان فاز دوم را اجرا نکرد، اما در اجرا نیز باید احتیاط کرد؛ اگر آسیب شناسی دقیق و علمی درباره فاز نخست صورت گرفته باشد، مطمئنا در اجرا مشکلی پیش نخواهد آمد.

معاون وزیر اقتصاد در دولت اصلاحات درباره پیش شرط های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها افزود: دولت در فاز دوم هدفمندی یارانه ها بازهم با کسری بودجه مواجه است و این کار دولت را در اجرا با مشکل مواجه می کند.

حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار مشرق درباره قیمت های جدید بنزین و گازوئیل گفت: بالاخره در فاز دوم باید قیمت ها افزایش می کرد که چنین اتفاقی افتاده و همانطور که دولتی ها قبلا نیز به آن تاکید کرده بودند، شیب افزایش قیمتها باید "کند" باشد که اکنون نیز قیمت حامل های انرژی با یک شیب ملایم بالا رفته است.


وی در ادامه تعیین قیمت جدید بنزین و گازوئیل را منطقی و علمی دانست و گفت: در فاز دوم  هدفمندی، اگر قیمت حامل های انرژی از این مقدار اعلام شده بیشتر می شد، بازارها بهم می‌ریخت و اما این افزایش قیمت به احتمال زیاد تاثیر ناچیزی بر زندگی و معیشت مردم خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه بهتر بود آسیب شناسی علمی و دقیقی از فاز نخست هدفمندی یارانه ها قبل از اجرای فاز دوم صورت می گرفت در پاسخ به این سوال که فکر می کنید، چنین اتفاقی هم اکنون توسط مدیران اقتصادی کشور صورت گرفته است یا نه؟ گفت: نمیدانم؛ اما اگر آسیب شناسی دقیقی صورت نگیرد، بدون شک نقاط ضعف را هم نمی‌توان به طور دقیق شناسایی کرد و در اجرا با مشکل مواجه خواهیم شد.

مستخدمین حسینی در پاسخ به این سوال مشرق که "آیا کشور آماده اجرای فاز دوم هست یا نه؟" اضافه کرد: نمی‌توان فاز دوم را اجرا نکرد، اما در اجرا نیز باید احتیاط کرد؛ اگر آسیب شناسی دقیق و علمی درباره فاز نخست صورت گرفته باشد، مطمئنا در اجرا مشکلی پیش نخواهد آمد .

وی در ادامه با یادآوری نقاط ضعف فاز نخست هدفمندی یارانه ها در مباحثی مانند شناسایی مردم و عدم حمایت از تولید درباره تورم احتمالی فازدوم نیز توضیح داد: به یاد دارم در همان آغاز فاز نخست هدفمندی یارانه ها، تعدادی از اقتصاددانان اعتقاد داشتند که این سبک اجرا موجب تورم خواهد شد و این مسئله را نیز به تیم اقتصادی آقای احمدی نژاد و شخص ایشان گفتیم ولی اقتصاددانان نزدیک به دولت وقت اعتقادی به تورم زا بودن فاز نخست نداشتند.

معاون سابق بانک مرکزی درباره فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز به دولت توصیه کرد: باید مکانیسمی طراحی شود که شناسایی دقیقی از افراد صورت گیرد، فقرا از ثروتمندان تفکیک شوند، اینکه با ثبت نام مجدد از خانوارها هنوز هم حدود 73 میلیون نفر یارانه نقدی میگیرند، اجرا را با مشکل مواجه می کند.

وی تصریح کرد: در فاز دوم هدفمندی یارانه ها بایستی با طراحی مکانیسمی البته به تدریج، یارانه نقدی به طور کلی حذف شود و وجوه به صورت حمایت های اجتماعی جهت افزایش رفاه جامعه هزینه شود تا مردم نیز به این باور برسند که بحث درمان ، بیمه و آموزش خانوارها حل شده است .