موسسه گالوپ در آستانه مذاکرات ایران با 5+1 در تازه..

گروه جنگ نرم مشرق- موسسه گالوپ  در آستانه مذاکرات ایران با 5+1 در تازه ترین نظر سنجی خود مدعی شد یک سوم ایرانیان با این مساله که ایران قدرت اتمی خود را برای استفاده نظامی گسترش می دهد موافق هستند. این در حالی است که طبق این نظر سنجی اکثریت ایرانیان با این مساله موافق نیستند.
بر اساس آمار منتشر شده 34 درصد از مخاطبان این نظر سنجی با این گزینه که ایران قدرت هسته ای خود را با اهداف نظامی دنبال می کند موافقت کردند. 41 در صد از مخاطبان نیز با این گزینه مخالفت کرده و 25 در صد نیز گزینه "نمی دانم" را انتخاب کرده اند.
در مقابل 56 درصد افراد معتقدند ایران توانایی هسته ای خود را با هدف استفاده صلح آمیز دنبال می کند. در عین حال 21 درصد افراد با این گزینه مخالفت کرده و 24 درصد نیز پاسخ "نمی دانم" را برگزیدند.




در ادامه این نظر سنجی این سوال مطرح شده که چقدر به این مساله که مذاکرات کنونی به گزینه ای قابل قبول برای دو طرف منتهی شود امیدوار هستید؟ که سیزده در صد افراد گزینه بسیار امیدوار را انتخاب کرده اند و  45 درصد تا حدی امیدوار را انتخاب کرده، پانزده درصد نیز گزینه نه چندان امیدوار را انتخاب کرده اند.



نتایج این نظر سنجی بر اساس مصاحبه تلفنی با هزار نفر که بالاتر از 15 سال داشتند بدست آمده است و تاریخ آن نیز بین بیست و چهارم ماه می تا ششم ژوئن بوده است.با این حال به نظر می رسد انتشار این نظر سنجی در این موقعیت زمانی و در آستانه مذاکرات برای ایراد اتهام به ایران و نامطمئن نشان دادن افکار عمومی ایرانیان به نیت صلح آمیز هسته ای دولت ایران انجام شده است.