کد خبر 22871
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۲۴

مراسم پاياني نخستين جشنواره‌ي شعر دفاع مقدس تهران برگزار شد.

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، در مراسم پاياني و اهداي جوايز به برگزيدگان نخستين جشنواره‌ي شعر دفاع مقدس تهران که عصر روز گذشته (سه‌شنبه، 14 دي‌ماه) در حوزه‌ي هنري برگزار شد، سرهنگ حسن رسولي منفرد - معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس - اولين سال برگزاري اين جشنواره در تهران را تبريک گفت و افزود:‌ در نوزدهمين سال برگزاري کنگره‌ي شعر دفاع مقدس، تهران نيز به ساير استان‌هاي شرکت‌کننده در اين جشنواره اضافه شد و امسال شاهد حضور پنج‌هزار اثر در اين جشنواره بوديم.

او در ادامه شور و شوق جوانان در اين عرصه را قابل تحسين دانست و گفت:‌ براي عمق بخشيدن به آثار دفاع مقدس، رعايت چهار نکته ضروري است؛ فعاليت‌هاي مطالعاتي، فعاليت‌هاي پژوهشي، برپايي جلسات نقد ادبي و حضور در جبهه و راهيان نور. رعايت اين چهار نکته باعث مي‌شود تا اشعار دفاع مقدس از نظر کيفي و کمي رشد کند.

در ادامه‌ي اين برنامه، محمود اکرامي‌فر - دبير نوزدهمين کنگره‌ي شعر دفاع مقدس - با ابراز خوشحالي از اين‌که دبيري جشنواره به او واگذار شده است، گفت: ‌امروز صدها کتاب شعر دفاع مقدس داريم و در دانشگاه‌هاي کرمان و سمنان رشته‌ي ادبيات پايداري وجود دارد که مي‌توان در محافل علمي جهان نيز آن را مطرح کرد.

او همچنين افزود: ‌براي اين‌که شعر دفاع مقدس به محافل دانشگاهي کشيده و نهادينه شود، بايد راهکاري براي آن بيانديشيم تا شعر دفاع مقدس را تبيين و تحليل کنيم.

سپس نماآهنگي از محمدرضا سهرابي‌نژاد - شاعر دفاع مقدس - نمايش داده شد و در ادامه عباس براتي‌پور به تجليل از آثار او پرداخت. سهرابي‌نژاد هم شعري درباره‌ي يک جانباز خواند و ياد و خاطره‌ي شهيدان و شاعراني چون قيصر امين‌پور و سيدحسن حسيني را گرامي داشت.

در بخش بعدي مراسم، سرهنگ رسولي، سردار زهي، اکرامي‌فر و براتي‌پور با اهداي لوح تقدير و جايزه از سهرابي‌نژاد تجليل کردند.

در ادامه‌ي برنامه، رزمجو - نماينده‌ي هيأت داوران جشنواره‌ي شعر دفاع مقدس تهران - بيانيه‌ي هيأت داوران را خواند و پس از آن، جايزه‌ها توسط امير بالار - جانشين رياست بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس -، سردار زهي - معاونت طرح و برنامه‌ي بنياد -، سرهنگ رسولي و اکرامي‌فر به برگزيدگان اين جشنواره اهدا شد.

جايزه‌ي نفر اول بخش دفاع مقدس به اميد مهدي‌نژاد، جايزه‌ي نفر اول بخش مقاومت ملل به طور مشترک به علي داوودي و آسيه رحماني و جايزه‌ي نفر اول بخش کودک و نوجوان به طيبه شادماني اهدا شد.

در بخش دفاع مقدس، سودابه مهيجي دوم شد و سيده زهرا صالحي و فاطمه ناني‌زاد به طور مشترک سوم شدند.

بخش دفاع مقدس عاشورايي، برگزيده‌ي اول نداشت، محمدجواد شاهمرادي و شهدخت زارع گلستاني دوم شدند و عارفه دهقاني‌نسب و محمود تاري سوم.

در بخش مقاومت ملل هم ليلا کردبچه دوم و فاطمه طارمي سوم شد.

در بخش کودک و نوجوان نيز حامد محقق و سيدحميدرضا حسيني دوم شدند و کبري بابايي رتبه‌ي سوم را به دست آورد.

در اين مراسم که با اجراي مصطفي محدثي خراساني همراه بود، شاعران برگزيده‌ي اول تا سوم شعرهاي خود را خواندند.