کد خبر 1589722
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵

به گزارش مشرق، کانال ایتای حامد ملحانی نوشت:

داموکلس، درباری چاپلوسی در دربار دیونیزوس دوم، پادشاه سیراکوز در قرن چهارم قبل از میلاد بود. داموکلس ادعا می‌کرد که پادشاه، از نظر قدرت و صلاحیت ادارهٔ مملکت، واقعاً مردی خوشبخت و موفق است. پادشاه به او پیشنهاد کرد که آن دو یک روز جایشان را با هم عوض کنند تا داموکلس بتواند خود شخصاً این خوشبختی او را تجربه کند. داموکلس هم با اشتیاق بسیار این پیشنهاد پادشاه را قبول کرد. شامگاه در دربار، مجلس ضیافتی ترتیب دادند. داموکلس در آن مجلس از این‌ که شاهانه از وی پذیرایی می‌شد احساس رضایت و شعف فراوان می‌کرد.

در لحظات پایانی ضیافت داموکلس متوجه شد شمشیر تیزی درست بالای سرش با تار مویی از دم اسب آویزان است. بلافاصله با دیدن شمشیر، طعم خوش غذا در نظرش از بین رفت و با دستپاچگی از جا برخاست و از پادشاه درخواست کرد به وی اجازه داده شود تا مجلس را ترک کند و در همان حال گفت که دیگر هیچ‌وقت آرزو نخواهد کرد که چنین خوشبخت باشد.

اینکه آیا شمشیر داموکلس عاقبت بر سرش سقوط می کرد یا خیر را کسی نمی داند اما این عبارت، در تاریخ سیاست جهان به یادگار ماند تا کنایه از خطری باشد که ممکن است واقعی نباشد اما فردی را از بیم جان، از تخت شاهی، به پایین می کشد!

و این روزها، چه بسیارند این "شمشیرهای داموکلس" !

"تله جنگ" یکی از این شمشیرهای آویزان است!

عده ای معتقدند حمله اسرائیل به سفارت ایران را نباید آشکارا و در همان سطح پاسخ داد چون این شمشیری است که اسرائیل می‌خواهد فرود بیاورد. یعنی رژیم سفاک می خواهد جنگ را به ایران بیاورد پس باید صبر استراتژیک را ادامه داد تا نقشه اش عملی نشود!

فرض کنیم این تئوری تله جنگ صحیح باشد! خب گام بعدی اسرائیل چیست؟

در ورود ایران به جنگ مستقیم موفق نبوده است پس چه می کند؟! کار را رها می کند؟! ابداً! سطح تنش را بالاتر می برد! اگر در سوریه و عراق جواب نگرفت، آتش را به ایران می آورد! چرا؟! چون فرض کرده ایم خواهان جنگ است پس آنقدر هزینه را بالا می برد که ناچار به جنگ می شویم البته بعد از آنکه سرداران بسیاری را برای پرهیز از تله جنگ از دست داده ایم!

حالا فرض کنیم این تئوری تله جنگ غلط است و ما در تمام این مدت هزینه داده ایم تا خویشتن داری کنیم منتها اگر نمی کردیم این همه ضرر نمی کردیم!

در هر دو حالت، چه این تله جنگ، واقعی باشد چه شمشیر داموکلسی باشد که واکنش ما را کنترل می کند، باید در همان سطح به اسرائیل پاسخ داده شود!

در هر دو صورت پاسخ آشکار و مستقیم امروز، هزینه کمتری از فردا دارد!

فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.