دستمالچیان حضور مردم در صحنه را تنها راه نجات دانست و گفت: مردم با توانایی ذاتی خودشان، چهارمین ارتش قدرتمند جهان را زمین‌گیر کرده‌اند.

به گزارش مشرق، احمد دستمالچیان سفیر سابق ایران در لبنان و اردن در ارتباط تلفنی با رادیو گفت‌وگو بیان کرد: ۲ جریان مردمی و ارتجاع عربی در منطقه وجود دارد که تکلیف منطقه را روشن خواهد کرد. در طول عملیات طوفان الاقصی با همه خساراتی که بر جای گذاشته، شاهد شکست امنیتی و نظامی اسرائیل هستیم. جریان مردمی پیروزی‌های مکرری به دست آورده؛ اما جریان کشورهای عرب دست در دست دشمنان اسلام و منطقه گذاشته است.

وی در مورد اجلاس ریاض گفت: این اجلاس در ظاهر یک اقدام سمبلیک و پسندیده بود و می‌توانست تا حدودی بازدارنده باشد؛ اما اقدام مؤثری برای توقف کشتار انجام نشد. زمانی که اجماع عربی شکل نگیرد، در سایر زمینه‌ها نیز این اجماع سمبلیک است و معنایی نخواهد داشت.

به عقیده دستمالچیان نیروهای منطقه، سرنوشت منطقه را تغییر می‌دهند و در آینده یک وزنه قابل‌اندازه‌گیری در منطقه خواهند داشت. چرا که روزبه‌روز محور مقاومت در جبهه‌های مقاومت در حال پیشروی است.

سفیر سابق ایران در لبنان و اردن در رادیو گفت‌وگو ضمن تأکید بر توجه بیشتر بر محورهای مردمی مقاومت اظهار کرد: کشورهای عربی به‌شرط اراده و عملکرد مستقل می‌توانند مؤثر باشند. درحالی‌که بسیاری از آنها تحت‌تأثیر اراده سایر کشورها هستند که یا نمی‌توانند تصمیم‌گیری کنند و یا معذور هستند.

وی همچنین اعمال‌نظر صهیونیسم بین‌الملل را موجب ازدست‌رفتن کارایی سازمان ملل دانست و افزود: در چنین شرایطی نمی‌توان از سازمان‌های بین‌المللی انتظار داشته باشیم. اسرائیل تمام قانون‌های جنگ را زیر پا گذاشته و علی‌رغم محکومیت آنها، همچنان کار خود را انجام می‌دهند؛ لذا سازمان‌های بین‌المللی ابزارهای اصلی خود را ازدست‌داده‌اند چرا که در دستان رژیم صهیونیستی است.

دستمالچیان حضور مردم در صحنه را تنها راه نجات دانست و اذعان کرد: عدم حل موضوع فلسطین به دلیل آن است که حق تعیین سرنوشت را به مردمی که سرزمینشان اشغال شده نمی‌دهند. مردم با توانایی ذاتی خودشان، چهارمین ارتش قدرتمند جهان را زمین‌گیر کرده‌اند. طوفان الاقصی زلزله‌های بی‌نظیری را در منطقه و جهان ایجاد خواهد کرد که راهپیمایی‌های گسترده مردمی از نتایج مثبت آن است.

این شخصیت در مورد احتمال آتش‌بس ۵ روزه یادآور شد: ایران تلاشهای زیادی برای برقراری آتش‌بس کرده و امید می‌رود زمینه مثبتی برای تبادل اسرا و آتش‌بس و کمک رسانی انجام شود که هم در چارچوب اجلاس ریاض و اقدامات موثر ایران در پشت صحنه است.

برچسب‌ها