کد خبر 1499435
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰

سازمان تروریستی سنتکام با بهانه پرواز ناامن جنگنده‌های روسیه در غرب آسیا، از استقرار جنگنده‌های پیشرفته «اف-۲۲ رپتور» در منطقه خبر داد.

به گزارش مشرق، سازمان تروریستی سنتکام (ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در غرب آسیا) روز چهارشنبه اعلام کرد که در بحبوحه تنش با روسیه، جنگنده‌های پیشرفته «اف-۲۲ رپتور» خود را در منطقه مستقر کرده است.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» سنتکام مدعی شده که این اقدام نیروی هوایی ایالات متحده در پی رفتارهای ناامن و فزاینده هواپیماهای روسی در منطقه عملیاتی سنتکام بود.

استقرار این جنگنده های پیشرفته در منطقه در حالی رخ داده که ارتش روسیه پیشتر از انجام آزمایش موفق جنگنده نسل پنجم «سوخو-۵۷» خود در سوریه خبر داد. روسیه با استقرار سوخو-۵۷ در سوریه موفق به رصد جنگنده‌های پنهانکار آمریکا شده بود.

ژنرال «مایکل کوریلا» فرمانده سنتکام مدعی شد: «رفتار ناامن و غیرحرفه‌ای نیروی هوایی روسه آن چیزی نیست که ما از یک نیروی هوایی حرفه‌ای انتظار داریم. نقض منظم توافقات خطر اشتباه محاسباتی را افزایش می‌دهد.»

یک مقام ارشد نیروی هوایی آمریکا اخیرا فاش ساخت که جنگنده‌های مسلح روسیه تعقیب و تقابل با جنگنده‌های آمریکا بر فراز حریم هوایی سوریه را به شدت افزایش داده‌اند.

ژنرال «آلکسس گرینکویچ» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در منطقه گفت: «خلبانان روسی به شیوه‌های خصمانه عمل کرده‌ و این موجب احتمال اشتباه محاسباتی و تشدید تنش شده است. باید چندین مایل ازهم فاصله داشته باشیم و فقط یکدیگر را زیر نظر داشته باشیم، اما روس‌ها مانورهای سنگینی علیه ما انجام می‌دهند.»

گرینکویچ گفت: «آنهابه شدت مانور می‌دهند، تقریبا مثل اینکه در حال تلاش برای نبرد هوایی رو در رو هستند.»

سنتکام به مکان دقیق استقرار این جنگنده‌ها اشاره‌ای نکرده است. آمریکا معمولا جنگنده‌های اف-۲۲ خود را در امارات مستقر می‌کند.