کد خبر 1494520
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۳

به گزارش مشرق، یکی از کاربران فضای مجازی رشته توئیتی را با این عنوان که « چه کسی سفارت افغانستان را به طالبان سپرد؟» در صفحه خود منتشر کرد:

قبل از اینکه بخواهیم سر این مسئله بحث کنیم که سفارت افغانستان در تهران را ظریف به طالبان داده یا امیرعبداللهیان، بهتر است این پرسش را مطرح نماییم که اساسا این یک اقدام صحیح بوده است یا خیر؟!

اگر موضع جمهوری اسلامی را در این رابطه بخواهید، از ابتدا نیز اعلام شد همانگونه که بحث حکومت در افغانستان یک موضوع داخلی است و ایران دخالتی نمیکند، بحث سفارت هم یک مسئله افغانی است؛ لذا از جمهوری اسلامی نباید انتظار داشت به ریز مسائل خصوصی و داخلی افغانها ورود نماید.

اما اصل داستان سفارت افغانستان به این قرار است که پس از سقوط دولت اشرف غنی و تسلط گروه طالب بر افغانستان، سفیر این کشور در تهران نیز کناره گیری میکند و وزارت خارجه طالبان یکی دیگر از کارکنان همان مجموعه را برای مدتی بعنوان سرپرست تعیین مینماید که پس از اتمام دوران سرپرستی،...

طالبان نفرات جایگزین را معرفی میکند. ولی ایران همچنان دولت امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته و حتی در دیدار امیرخان متقی وزیرخارجه طالبان با رئیس دستگاه دیپلماسی نیز پرچم این گروه مشاهده نگردید. هرچند بنده موفق به ورود به پایگاه اینترنتی سفارت افغانستان در تهران نشدم...

اما در جایی شنیدم که حتی این سایت نیز همچنان با پرچم ملی افغانستان فعالیت دارد (البته مطمئن نیستم). لذا ابتدا باید بدانیم سپردن سفارتخانه به طالبان، و به رسمیت شناختن حاکمیت این گروه بر افغانستان دو مقوله جدا از هم اند. کما اینکه کشورهایی نظیر ترکیه، روسیه، چین و پاکستان هم..

سفارتخانه های افغانستان در آنکارا، مسکو، پکن و اسلام آباد را به طالبان سپرده اند که این امر نیز تحت شرایط خاصی صورت گرفته است. کشورهای همسایه افغانستان از جمله ایران، سوئد و اتریش و آمریکا و فرانسه نیستند که در آن سر دنیا نشسته باشند و از آوارگی مردم این کشور ککشان هم نگزد!

امروز افغانستان در کنترل طالبان است و ایران به تنهایی مطابق آمار رسمی میزبان بیش از ۵ میلیون و بر اساس آمار غیر رسمی میزبان حدود ۱۰ میلیون انسان افغان است. تصور کنید ایران مانع تحویل سفارت به طالبان میشد؛ رتق و فتق امورات این تعداد جمعیت را سفیر اشرف غنی میتوانست انجام بدهد..

درحالی که با طالبانِ مسلط بر افغانستان هیچ ارتباطی نداشت؟! ارتباط محدود و مشروط با طالبان در عین نپذیرفتن حاکمیتشان، عین تدبیر و عقلانیت بود که نه تنها ایران بلکه سایر همسایگان خصوصا پاکستان و ترکیه نیز که میزبان خیل زیادی از افغانها هستند آن را در پیش گرفته اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.