کد خبر 1484710
تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۱

به گزارش مشرق، در هفته اخیر سه مورد سوء قصد علیه روحانیت صورت گرفته است. ابتدا صبح چهارشنبه ششم اردیبهشت آیت الله سلیمانی، عضو مجلس خبرگان رهبری مورد سوقصد مسلحانه در یکی از بانک‌های بابلسر قرار گرفت و به شهادت رسید.

پس از آن هفتم اردیبهشت ماه ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان میداد خودرویی به قصد زیر گرفتن یک طلبه مسافت قابل توجهی را طی می کرد. این ماجرا در بلوار مرزداران تهران اتفاق افتاده بود.

پس از آن نیز حوالی ساعت ۴:۳۰ صبح نهم اردیبهشت ماه خودرویی به ۲ طلبه در ایستگاه اتوبوس خیابان شهدا صفائیه قم حمله کرد. راننده پس از مصدوم کردن آن‌ها پیاده شده و یکی از آنها را مورد ضربات شدید چاقو قرار داد. یکی از طلاب مورد ضربات شدید چاقو از ناحیه گردن و پهلو قرار گرفته است. گفته میشود نام این طلبه سجاد جهانگیری است.

سجاد جهانگیری

این اتفاقات در بازه زمانی محدود و به صورت پیاپی، بازخورد هایی در فضای مجازی به همراه داشت. کاربران توئیتری ضمن ابراز تاسف بابت شهادت آیت الله سلیمانی و سوء قصد های متوالی به طلاب جوان در کشور، گلایه هایی را نیز مطرح کردند.

مهمترین بخش این واکنش ها، اشاره کاربران به ماجرای پرتاب سطل ماست یک آمر به معروف بر سر دختران بی حجاب که اوایل فروردین ماه به وقوع پیوست بود. این کاربران که اتفاقا از این اقدام آمر به معروف هم ناراضی بوده و آن را منع می کردند، اما از افرادی که بابت ماجرای سطل ماست در فضای مجازی تحلیل ها و اظهار نظر های گسترده منتشر کرده و حالا درباره این معضل اجتماعی سکوت کرده اند، گلایه مند شدند.

برخی از کاربران نیز تصاویر زحمات قشر طلاب در اردوهای جهادی و بحران های طبیعی نظیر سیل، زلزله، کرونا و ... را بازنشر داده و یادآور خدمات طلاب برای مردم و کشور شدند.

اما از طرفی دیگر برخی فعالان رسانه ای معاند و سایبری های آن ها از اتفاقات اخیر ابراز رضایت و خوشحالی کردند. این کاربران در این موارد از عبارت توهین آمیز «خنثی شدن» برای طلبه ها استفاده میکنند. در یکی از این موارد توئیت یک سایبری معاند مشاهده شد که با نشر ویدیو لحظه شهادت آیت الله سیلمانی، این اتفاق را تمسخر کرد. اما نکته قابل توجه این است که با مشاهده ابتدای صفحه توئیتر و شناسه‌اش برای معرفی خود، نسبت به شقاوت وارد شده به وطن گلایه و ابراز ناراحتی میکند. این ابراز احساسات توسط کاربری صورت گرفته که از قتل آیت الله سلیمانی ابراز خوشحالی می کند.

علاوه بر این کاربری دیگر از سایبری های معاند نیز ضمن هشتگ توهین آمیز علیه دین مبین اسلام، از جنایت علیه آیت الله سلیمانی ابراز خوشحالی میکند. او نیز همچون کاربر بالا در بخش توضیحات شناسه معرفی خود، نوشته است: میهن‌پرست، آزادی‌خواه، بی‌دین. این سایبری ها درحالی به بی دینی خود افتخار کرده و از این جنایات ابراز رضایت میکنند که در تحلیل های خود برای جامعه، دین و اعتقاد مذهبی را عامل وقوع جنایات و مشکلات عنوان می کنند.

البته این روند همیشگی معاندین در خصوص قتل و ظلم به قشر مذهبی به ویژه طلبه ها بوده و هر بار با رخداد وقایع این چنینی، نه تنها تحلیل های دلسوزانه و منطقی برای نفی این رفتار ها منتشر نمی کنند بلکه با لحن تمسخر آمیز مخاطبان خود را به ادامه این هنجار شکنی ها دعوت میکنند.

معاندین حتی به ابراز رضایت نیز بسنده نکرده و در ادامه شایعاتی را مبنی بر حساب میلیاردی آیت الله سلیمانی در بانک مطرح کردند که با تکذیب رسانه ها و شعبه بانک مربوطه پاسخ داده شد. هرمز پژوئیده، مدیر شعب بانک ملی مازندران درباره ادعای دروغین رسانه‌های معاند مبنی بر موجودی میلیاردی حساب بانکی آیت‌الله سلیمانی گفت: حساب بانکی آیت‌الله سلیمانی قرض‌الحسنه پس‌انداز با رقمی جزئی بوده است. طلب وجه نقد از شعبه بانک بابلسر صحت ندارد و آیت‌الله سلیمانی برای جابجایی وجه به میزان ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به بانک مراجعه کرده بود و تراکنش بانک نیز به همین میزان صورت گرفته است.

برچسب‌ها