کد خبر 1482142
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۶

دانمارک و هلند در بیانیه‌ای مشترک گفتند احتمال می‌رود ۱۴ تانک لئوپارد ۲ در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به اوکراین تحویل دهند.

به گزارش مشرق، دانمارک و هلند پنجشنبه (۲۰ آوریل) اعلام کردند دو کشور به طور مشترک ۱۴ تانک لئوپارد-۲ به اوکراین اهدا خواهند کرد.

به گزارش رویترز، این دو کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک افزودند انتظار می‌رود تانک‌های لئوپارد که از طرف ثالث خریداری و تعمیر می‌شوند، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ تحویل اوکراین داده شود.

سرپرست وزارت دفاع دانمارک گفت: به امید یک اروپای صلح‌آمیز و امن، کاملاً حیاتی است که ما اوکراینی‌ها را در جنگ تنها نگذاریم.

در ماه فوریه، دانمارک، آلمان و هلند اعلام کردند به دنبال جمع‌آوری منابع خود برای احیای دست‌کم ۱۰۰ تانک لئوپارد-۱ از ذخایر صنعت به منظور ارائه به اوکراین در امسال و سال آینده هستند.

پیش‌تر یک مقام ارشد دفاعی روسیه گفت این کشور، گروه‌های «نابودگر تانک» را برای مقابله با جنگ‌افزارهای زرهی مدرنی که حامیان غربی کی‌یف در اختیار آن قرار داده‌اند، تشکیل می‌دهد.

اوکراین از ماه‌ها پیش برای مقاومت در برابر نیروهای روسیه و عقب‌راندن آن‌ها خواستار دریافت تسلیحات سنگین بیشتر از جمله تانک‌های پیشرفته تهاجمی و هواپیماهای جنگنده از کشورهای غربی شده است.

پس از آنکه متحدان غربی اوکراین در ادامه روند تشدید ارسال کمک‌های نظامی سنگین برای کی‌یف، به آلمان برای موافقت با ارسال تانک‌های آلمانی لئوپارد فشار آوردند، سرانجام این کشور در ابتدای سال ۲۰۲۳ با این موضوع موافقت کرد.

آلمان مدت‌ها از موافقت با ارسال این تانک‌ها برای اوکراین امتناع کرده و ارسال آن را به اقدام متقابل آمریکا در ارسال تانک‌های آبرامز برای کی‌یف مشروط کرده بود.

منبع: فارس