کد خبر 1480849
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۱:۳۰

متخصص پوست و مو گفت: در شوره‌های چرب، هدف ما کنترل و درمان آن است. راه‌های درمان شوره سر را پزشک متخصص تشخیص می‌دهد و فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

به گزارش مشرق، دکتر قاسمی در گفت‌وگو با رادیو سلامت با بیان این‌که شوره سر واژه کلی است که به کار می‌بریم و علت‌های زیادی در بروز و تشدید آن دخیل است، افزود: شوره سر، حاصل رشد نوعی میکروب طبیعی پوست به اسم مالاسزیاست که روی پوست سر رشد و مواد اسیدی تولید می‌کند که باعث ایجاد قرمزی در پوست می‌شود و چون این میکروب، چربی‌دوست است و پوست سر نیز خیلی چرب است از این بیماری به اسم درماتیت سبورئیک یاد می‌شود. این بیماری بیشتر پوست سر، ابروها و داخل گوش را درگیر می‌کند و بیشتر در سن بلوغ خودش را نشان می‌دهد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: شوره سر غیر از شوره چرب، شوره خشک نیز دارد که اینها می‌تواند در بیماری‌هایی که پوست سر را خشک می‌کند همچون کم‌کاری تیروئید و تعریق، بیشتر شود یا خانم‌هایی که حالت رنگی شدید و پوسته پوسته روی سرشان ایجاد می‌شود که آن هم شوره خشک است.

وی بیان کرد: بسته به نوع حساسیت‌های افراد، ما شاهد شوره سر هستیم. آلرژی و حساسیت می‌تواند ارثی باشد و در نتیجه شوره سر هم می‌تواند ارثی باشد اما شوره سر از نوع چرب، معمولا پایه ژنتیکی ندارد و چون میکروب طبیعی است، نمی‌توانیم آن را ریشه‌کن کنیم. از این رو در شوره‌های چرب، هدف ما کنترل و درمان آن است که راه‌های درمان شوره سر را پزشک متخصص تشخیص می‌دهد و فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

دکتر قاسمی تصریح کرد: در نوع شوره چرب ممکن است چربی ناحیه‌های مختلف سر متفاوت باشد و در نتیجه شدت شوره هم متفاوت است. کسی که جلوی سرش را دستکاری می‌کند، تحریک چربی‌هایش بیشتر می‌شود.این متخصص پوست و مو در پایان تصریح کرد: درماتیت سبورئیک چرب، پوست و داخل ابرو، خط خنده، شیار کنار بینی، و... را درگیر می‌کند و این موارد همه یک نوع از شوره چرب هستند که درمان آنها یکی است اما محل شوره متفاوتی دارند.