کد خبر 1451297
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱

وزیر فرهنگ سابق اردن درباره هویت افراطی کابینه جدید رژیم صهیونیستی و احتمال به خطر افتادن قیمومیت اردن بر اماکن مقدسه فلسطین هشدار داد .

به گزارش مشرق، «محمد ابورمان» وزیر سابق فرهنگ اردن در یادداشتی، کابینه جدید رژیم صهیونیستی به ریاست «بنیامین نتانیاهو» را «کابینه داعشی» توصیف کرد.

وزیر سابق اردنی در این یادداشت که در وبگاه روزنامه العربی الجدید منتشر شد، آورده است، در خصوص مصاحبه اخیر «عبدالله دوم» شاه اردن با شبکه خبری «سی ان ان» و پیام‌های او به دولت راستگرای افراطی جدید در اسرائیل و به جامعه بین‌المللی و به آمریکا، بویژه هنگامی که درباره احتمال بروز سومین انتفاضه در فلسطین و خطوط قرمز روشن اردن در مورد بیت المقدس و مقدسات تحت حمایت اَمان، صحبت کرد، رضایت خاطری در میان نخبگان سیاسی اردن دیده می‌شود [چرا که ملک عبدالله از حق اردن در قیمومیت بر اماکن مقدس فلسطین دفاع کرد].

در ادامه این یادداشت آمده: «اما اگر بنیامین نتانیاهو، [به دلیل کابینه افراطی مذهبی‌اش] از خطوط قرمز اردن عبور کند، چه؟ البته او عبور خواهد کرد. این ما را رودرروی اسرائیل قرار می‌دهد، به خصوص که شاه اردن هم در مصاحبه‌اش به این احتمال اشاره کرد. یک سیاستمدار مطلع اردنی در این خصوص به نگارنده گفت، هنوز کارت‌های زیادی در دست اردن هست. او اضافه می‌کند: چرا سراسیمه شویم؟ درست است که ما با یک دولت راستگرای افراطی مذهبی و سیاسی روبه‌رو هستیم، اما این قضیه، اولاً معضلی برای خود نتانیاهو هم است که این کابینه [افراطی مذهبی] را از طریق ائتلاف با شخصیت‌های مذهبی و سیاسی افراطی تشکیل داده که هر کدام حامل یک برنامه و گفتمان نگران‌کننده برای دولت آمریکا، جامعه بین‌الملل و غرب هستند. امروز دیگر صحبت، صرفاً درباره پرونده‌های جنجالی مرتبط با بیت‌المقدس، الحاق کرانه باختری و تحریک علیه فلسطینیان بخش [اشغالی] ۱۹۴۸ نیست بلکه صحبت فراتر از این است و شامل از بین رفتن سکولاریسم در اسرائیل و تغییر سیستم قضایی و آموزشی به سمت یک حکومت مذهبی است که تهدیدی برای زندگی خود اسرائیلی‌هاست و ریشه سکولاریسم را می‌زند و مشکلاتی عدیده در جامعه یهودی-اسرائیلی ایجاد می‌کند. این چیزی است که مطبوعات اسرائیل هم درباره آن هشدار داده‌اند.

وزیر اردنی با یادآوری اینکه «بله، این بُعد از قضیه خیلی مهم است. بروشنی تأکید می‌کند که جریان‌های دینی افراطی امروز در اسرائیل قوی‌تر [از سایر جریانها] هستند» نوشت: مشکل بزرگ در داخل اسرائیل این است که این جریان‌ها حامل ارزش‌هایی هستند که نه فقط با آنچه جامعه بین‌الملل و غرب در خصوص مسئله و حقوق فلسطینی‌ها متناقض است، بلکه حتی با حقوق خود اسرائیلی‌ها هم متناقض هستند و احتمالا این موضوع در رسانه‌های عربی و نزد دوستان در رسانه‌های غربی، مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت و درباره خطر دولت جدید [اسرائیل] برای امنیت منطقه‌ای به این عنوان که از دید یهودیان این دولت، دولت داعشی است، سخن خواهند گفت.

به نظر این وزیر اردنی، «اردنی‌ها و فلسطینی‌ها باید برای مرحله دشوار پیش رو آماده شوند بخصوص اگر انتخابات ریاست جمهوری آتی در آمریکا، با کمک لابی‌های بین‌المللی و آمریکایی و متأسفانه عربی، یک دوست راستگرای مؤید افراطگری اسرائیل را روی کار بیاورد. متأسفانه دیگر بر کسی پوشیده نیست که برخی دولتهای عربی وسیاسیون و روشنفکران عرب دیگر گرایش صهیونیستی خود و خوشحالی‌ زایدالوصفشان از بازگشت نتانیاهو به قدرت در رژیم اسرائیل را دیگر مخفی نمی‌کنند».

وزیر فرهنگ سابق اردن در پایان این یادداشت تأکید کرد که «وقوع انتفاضه جدید فلسطین، امر بسیار پرمخاطره‌ای است چرا که تلویحاً به معنای فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین است که چند سالی است در حال فروپاشی است... از جهتی چه بسا برای تصمیم‌گیران اردنی، گزیری از آن نباشد تا با آن همه مفروضاتی که دولت اسرائیل برنامه‌های خود را بر اساس آن طرح‌ریزی کرده، از بین ببرد... اگر این انتفاضه بر اساس برنامه‌های سیاسی هوشمند باشد، راه خروج مهمی در تقابل غیرمستقیم با دولت راستگرای اسرائیل و راهی برای نجات قدس از عملیات یهودی‌سازی باشد که قطعا یکی از اولویت‌های دولت جدید [این رژیم] خواهد بود».

منبع: فارس