کارشناسان و برخی منابع اوکراینی مدعی هستند زلنسکی در دیدار با جو بایدن خواهان دریافت تسلیحات جدید و تغییر دهنده قواعد میدانی شده است.

سرویس جهان مشرق _ سیصد و چهارمین روز از جنگ میان روسیه و اوکراین آغاز شده است.

تحولات روز سیصدم جنگ اوکراین:

۳۰۰ روز از جنگ میان روسیه و اوکراین گذشت/ نگاهی به ۱۰ ماه نبرد سنگین میان ارتش روسیه و ائتلاف ناتو به نمایندگی اوکراین +نقشه و تصاویر

به مانند هفته های گذشته تحول خاصی در میادین نبرد صورت نگرفته و دو طرف به تبادل آتش از راه دور علیه مواضع یکدیگر می پردازند.

سوغاتی ویژه زلنسکی از سفر به امریکا چه خواهد بود؟

هفته گذشته ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین طی سفری به خاک ایالات متحده امریکا، با جو بایدن رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

زلنسکی همچنین در سالن کنگره امریکا نیز سخنرانی ویژه ای برای نمایندگان مجالس امریکا ترتیب داده بود. تقریبا همزمان با ورود زلنسکی به خاک امریکا، وزارت دفاع امریکا از بسته جدید کمک های تسلیحاتی این کشور به ارتش اوکراین رونمایی کرد:

- یک آتشبار سامانه پدافندی پاتریوت به همراه موشک های آن از مدل نامشخص (PAC۲ یا PAC۳ )

- تعداد نامشخصی راکت M۳۱ و M۳۰ برای راکت اندازهای هیمارس

_ ۵۰۰ گلوله هدایت شونده توپخانه ای اکسکالیبور

_ ۴۵ هزار گلوله توپخانه ۱۵۲ میلی متری

_ ۲۰ هزار گلوله توپخانه ۱۲۲ میلی متری

_ ۵۰ هزار راکت ۱۲۲ میلی متری برای راکت اندازهای BM-۲۱ گراد

_ ۱۰۰ هزار گلوله ۱۲۵ میلی متری (مهمات تانک T-۷۲)

_ ۱۰ قبضه خمپاره اندازه ۱۲۰ میلی متری به همراه ۱۰ هزار خمپاره ۱۲۰ میلی متری

_ ۱۰ قبضه خمپاره انداز ۸۲ میلی متری

_ ۱۰ قبضه خمپاره انداز ۶۰ میلی متری

_ ۳۷ دستگاه امرپ کوگار

_ ۱۲۰ دستگاه خودروی هاموی

_ ۶ دستگاه کامیون زرهی پشتیبانی

_ تعداد نامشخصی موشک ضد رادار هارم

_ مهمات هواپرتاب دقیق (بمب های JDAM)

_ ۲,۷۰۰ قبضه نارنجک انداز و دیگر تسلیحات انفرادی

_ مین ضد نفر Claymore

_ تجهیزات و مهمات عملیات تخریب

_ اپتیک ها و دوربین های دید در شب

_ سیستم های تاکتیکال مخابرات اَمن

_ ترمینال های سَتکام (مخابرات ماهواره ای)

_ جلیقه های ضد گلوله و دیگر تجهیزات میدانی

_ فاند برای آموزش نیرو، تعمیرات و نگهداری تجهیزات

ارزش کلی بسته تسلیحاتی فوق ۱.۸۵ میلیارد دلار اعلام شده است.

به جز سامانه پاتریوت که احتمال تحویل آن از یک ماه قبل مطرح شده بود و سورپرایز خاصی محسوب نمی‌شد، سایر اقلام حاضر در بسته فوق تنها کمک های تجهیزاتی و مهماتی برای سلاح هایی است که ارتش اوکراین در گذشته دریافت کرده بود و مورد جدیدی در آنها وجود ندارد.

اما کارشناسان و برخی منابع اوکراینی مدعی هستند زلنسکی در دیدار با جو بایدن خواهان دریافت تسلیحات جدید و تغییر دهنده قواعد میدانی شده است که اصلی ترین موارد آن به شرح زیر است:

جنگنده پشتیبانی نزدیک A-۱۰ : این جنگنده مشهور امریکایی که در چندین جنگ ارتش این کشور در دهه های گذشته شرکت داشته و عملکرد درخشانی را نیز از خود به نمایش گذاشته بود از اصلی ترین خواسته های نیروی هوایی اوکراین در ماه های گذشته بوده است.

اوکراینی‌ها با توجه به کم تعداد بودن ناوگان جنگنده های سوخو۲۵ خود و همچنین ضعف های ساختاری و نبود مهمات هدایت دقیق دوربرد، نیاز ویژه ای به جنگنده ای با توان مشابه A-۱۰ دارند. این جنگنده که دارای بدنه و کابین زره پوش است در صورتی که با تسلیحات دورایستا نظیر بمب های هدایت شونده سری SDB مجهز شود می تواند از فاصله ای حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتری اقدام به هدفگیری مواضع و تجهیزات جنگی روسی کند و تا حد زیادی نیز خارج از دسترس پدافند هوایی روسیه خواهد بود (به جز سامانه اس۴۰۰).

پهپادهای رزمی: از آغاز جنگ اوکراین تا کنون کی‌یف بارها درخواست تحویل پهپادهای رزمی امریکایی نظیر MQ-۱C و MQ-۹ را داده است اما تا کنون پنتاگون با این درخواست ها موافقت نکرده است. یکی از دلایل اصرار ارتش اوکراین بر دریافت این پهپادها، تلفات بالای ناوگان پهپادهای رزمی بیرقدار ساخت ترکیه است که دست کم ۱۴ فروند از مجموع ۳۶ فروند تحویلی ترکیه به این کشور تا کنون نابود شده است.

پهپادهای رزمی امریکایی دارای برد و مداومت پروازی بیشتر و تجهیزات شناسایی دوربرد پیشرفته تر نسبت به پهپادهای بیرقدار هستند و در صورت تحویل، توان ارتش اوکراین را برای پشتیبانی نزدیک یا شناسایی دوربرد علیه مواضع ارتش روسیه بالا خواهند برد.

موشک بالستیک ATACMS : موشک های سری MGM-۱۴۰ یا ATACMS یکی از پرتکرارترین درخواست های ارتش اوکراین در ماه های گذشته بوده اند؛ این موشک بالستیک تاکتیکی با بردی بین ۱۳۰ تا ۳۰۰ کیلومتر(بسته به مدل) توانایی بی نظیری به ارتش اوکراین برای هدف قرار دادن مقرهای نظامی حساس، پایگاه های هوایی و مراکز فرماندهی ارتش روسیه در عمق خاک این کشور یا شبه جزیره کریمه می دهند، اما واشنگتن به دلیل جلوگیری از تنش بیشتر با روسیه از تحویل این سلاح به ارتش اوکراین خودداری کرده است.

موشک بالستیک ATACMS از پلتفرم حامل راکت هیمارس شلیک می شود که اوکراین در ماه های گذشته مجموعا ۳۸ دستگاه از آنها را دریافت کرده است.

روسیه ۱۷۰۰ فروند پهپاد ایرانی دریافت کرده است

ژنرال کریلو بودانوف فرمانده اطلاعات ارتش اوکراین یکبار دیگر ادعاهای خود در خصوص ارسال تسلیحات ایرانی به ویژه پهپادهای انتحاری برای ارتش روسیه را تکرار کرده است.

بودانوف اعلام کرد که روسیه تا کنون ۱۷۰۰ پهپاد انتحاری شاهد (گران۲) دریافت کرده است که ۵۴۰ فروند آن ها را به سمت اوکراین پرتاب کرده است؛ وی قیمت هر فروند پهپاد شاهد را ۷۰۰۰ دلار تخمین زده است.

همچنین بودانوف در مورد ارسال موشک های بالستیک ایران به روسیه گفته فعلا مقامات جمهوری اسلامی همچنان از ارسال این محموله به روسیه خودداری می کنند.

برچسب‌ها