کد خبر 1447474
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۷

نخست وزیر هلند به نمایندگی از دولت این کشور به خاطر نقش تاریخی در برده داری و عواقب ادامه دار آن، عذرخواهی کرد.

به گزارش مشرق، «مارک روته» نخست وزیر هلند به نمایندگی از دولت این کشور به خاطر نقش تاریخی این کشور در برده داری و عواقبی که تا امروز ادامه دارد، عذرخواهی کرد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «الجزیره» روته روز دوشنبه در یک سخنرانی که از تلویزیونی ملی هلند پخش ‌شد، گفت: «من امروز عذرخواهی می‌کنم. برای قرن‌ها، دولت هلند و نمایندگان آن برده داری را فعال و تحریک کرده و از آن سود برده‌اند.»

وی ادامه داد: «درست است که هیچ کس امروز هیچ گناه شخصی به خاطر برده داری ندارد، اما دولت هلند مسئولیت رنج عظیمی را بر عهده دارد که به بردگان و فرزندان آنها وارد شده است.»

روته گفت که دولت هلند نمایندگانی را به سورینام و همچنین به جزایر کارائیب شامل «کوراکائو»، «سنت مارتن»، «آروبا»، «بونیر»، «سابا» و «سنت اوستاتیوس» که بخشی از پادشاهی هلند باقی ‌مانند، می‌فرستد.

هلند یکی از کشورهایی است که سابقه دیرینه در برده داری و کشتار برده ها داشته است. علیرغم این که سهم هلند در بازار برده داری کمتر از سایر کشورهای اروپایی به ویژه انگلیس و فرانسه بوده ، اما شمار بیشتری از برده‌های هلند، جان خود را از دست می‌دادند. این امر نشان می‌دهد که هلند در ارائه خدمات درمانی به بردگان خود کوتاهی می‌کرده است.

چندی قبل برخی از کشورهای حوزه کارائیب خواستار پرداخت غرامت از سوی هلند شدند. هلند پس از ۲۵۰ سال برده داری آخرین کشوری بود که برده داری را ملغی کرد.