حمله‌ی مغول به ایران برحه‌ی تاریخی حسرت‌برانگیزی ست که اگر اتفاق نمی‌افتاد یا موفق به فتح ایران نمی‌شدند، کتاب‌سوزی‌ها و ویرانگری‌های تمدنی انجام نمی‌دادند، احتمالا اکنون با ایران دیگری مواجه بودیم.

به گزارش مشرق، چهل و یکمین عصرانه‌ی داستان حوزه هنری قم، در آذر ماه ۱۴۰۱، با نقد و بررسی رمان «مست جنگ، یورش سرد» با حضور مسعود آذرباد، نویسنده اثر، محمد فائزی فرد، منتقد و اجرا و کارشناسی رویا حسینی، در سالن مهر حوزه هنری قم برگزار شد.

مست جنگ، نخستین رمان مسعود آذرباد است که در نشر کتابستان به چاپ رسیده است. این رمان که در زیرژانر تاریخ جایگزین کار شده است، جزو دسته‌ی رمان های علمی تخیلی محسوب می‌شود که دوره‌ی تاریخی حمله‌ی مغول به ایران را کار کرده است.

آذرباد علت انتخاب این ژانر را علاقه‌ی شخصی خود به ادبیات گمانه‌زن و همچنین تاریخ ایران اعلام کرد و گفت: حمله‌ی مغول به ایران برحه‌ی تاریخی حسرت‌برانگیزی ست که اگر اتفاق نمی‌افتاد یا موفق به فتح ایران نمی‌شدند، کتاب‌سوزی‌ها و ویرانگری‌های تمدنی انجام نمی‌دادند، احتمالا اکنون با ایران دیگری مواجه بودیم؛ و همین اگرها، مبنای ایده‌ی من برای نگارش این رمان بودند.

همچنین او افزود: "مست جنگ" یک مجموعه‌ی سه جلدی خواهد بود که فعلا جلد اول آن به نام "یورش سرد" به چاپ رسیده‌ است و جلدهای بعدی بزودی نوشته خواهند شد.

در ادامه‌ی جلسه، محمد فائزی فرد، ژانرنویس و منتقد ادبی، رمان را کار خوبی در این ژانر ارزیابی کرد که نثر همراهی دارد و با ریتم مناسبی، داستان را پیش می‌برد.

او همچنین افزود که نویسنده در این رمان، شخصیت جلال‌الدین خوارزمشاهی را به یک قهرمان تبدیل کرده است که در یک چهارم پایانی داستان، لایق عشق و اعتمادی می‌شود که تاکنون نداشته است. او در طی روایت داستانی تحول درونی پیدا کرده و رشد می‌کند، و پیروزی او با شکست مغولان در جنگ، به نمود بیرونی می‌رسد.

همچنین فائزی فرد گفت: پایان‌بندی داستان، کشش لازم را برای پیگیری خواننده در جلدهای بعدی به همراه دارد.

در پایان نشست عصرانه داستان، برای نقد و بررسی ماه آینده، دی ماه ۱۴۰۱، کتاب "پرواز اسب سفید" ، اثر" سیده عذرا موسوی"، معرفی شد.