کد خبر 1437926
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۵

خشکسالی حریف شکوفایی کشاورزی ایران نشده و رکورد تولید غلات، محصولات دامی و غذا در سال زراعی جاری خواهد شکست.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: خشکسالی حریف شکوفایی کشاورزی ایران نشده و رکورد تولید غلات، محصولات دامی و غذا در سال زراعی جاری خواهد شکست. این تازه‌ترین برآورد سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) از جزئیات تولیدات کشاورزی ایران است که در جدیدترین گزارش چشم‌انداز غذایی جهان منتشر کرده است.

روزنامه همشهری ضمن انتشار این خبر افزود: ایران در سال زراعی گذشته ۱۰/۴ میلیون تن گندم تولید کرده بود؛ اما در سال زراعی جاری، با وجود تداوم خشکسالی و البته به مدد افزایش نسبی قیمت خرید تضمینی گندم، تولید این محصول استراتژیک در کشورمان ۲۵ درصد رشد کرده و طبق برآورد فائو به ۱۳ میلیون تن خواهد رسید. این اتفاق در مورد برنج نیز رخ داده و تولید آن ۱۵ درصد افزایش پیدا کرده است.

در جدیدترین گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد(فائو) موسوم به چشم‌انداز غذایی جهان، تولید غلات ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ میلادی ۱۹/۵ میلیون تن برآورد شده است.

در گزارش سال گذشته فائو، تولید غلات ایران ۱۶/۸ میلیون تن برآورد شده بود و با این حساب، تولید سال ۲۰۲۲ حدود ۱۶ درصد بیشتر شده است.

طبق آمارهای فائو، همزمان با افزایش تولید داخلی غلات در ایران، واردات این محصولات کاهش یافته و کل واردات غلات ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ ‌بر ۱۸/۳ میلیون تن محاسبه شده که این رقم نسبت به سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است.

آخرین برآوردهای فائو حاکی است کل ذخایر غلات ایران از ۱۰/۳ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ به ۱۲/۷ میلیون تن در پایان سال ۲۰۲۲ خواهد رسید که بیانگر افزایش ۲۳ درصدی است.

براساس داده‌های این سازمان بین‌المللی، از کل ذخایر ۱۲/۷ میلیون تنی غلات ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ‌بر ۸/۵ میلیون تن مربوط به ذخایر گندم است و با این حساب، با توجه به ذخایر ۶/۵ میلیون تنی گندم ایران در سال قبل، ذخیره این غله استراتژیک در کشورمان ۲/۱ تن معادل ۳۲/۸ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی ملل متحد در گزارش خود، تولید گندم ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ را ۱۳ میلیون تن برآورد کرده است که نسبت به تولید ۱۰/۴ میلیون تنی سال قبل، رشد قابل‌توجه ۲۵ درصدی داشته است.

در مقابل، واردات گندم ایران در همین سال ۳۷ درصد کاهش پیدا کرده و درحالی‌که سال پیش ۷/۹ میلیون تن گندم وارد کرده بود، امسال فقط ۵ میلیون تن واردات گندم خواهد داشت. این نهاد بین‌المللی همچنین تولید ذرت ایران در سال زراعی ۲۰۲۲ را ۱/۳ میلیون تن و تولید جو ایران را ۳ میلیون تن برآورد کرده که تغییری نسبت به سال قبل نداشته است. تولید دانه‌های روغنی نیز بدون تغییر نسبت به سال قبل در سطح ۹۰۰ هزار تن باقی مانده است.