عقب نشینی نیروها روسیه از شهر خرسون ذهن تحلیلگران و ناظران امور را درباره اهداف آن به خود مشغول کرده است.

به گزارش مشرق، روزنامه عکاظ عربستان در مطلبی با اشاره به عقب نشینی روسها از خرسون آورده است: کارشناسان و ناظران امور درباره عقب نشینی روسیه از خرسون دیدگاههای مختلفی دارند.

برخی از تحلیلگران آنرا یک گام تاکتیکی می دانند که حاوی پیامهای سیاسی است و برخی دیگر آنرا نشانه پیشروی نیروهای اوکرایی به سبب حمایت گسترده نظامی غرب می دانند به طوری که غرب با مهمات و تسلیحات منحصر به فرد موازنه نبرد را تغییر داده اند.

کارشناسان نظامی از عقب نشینی روسها به عنوان اقدامی برای آماده شدن برای پاتک سنگین و گرفتار کردن نیروهای اوکراین در دام نام می برند. از نگاه این کارشناسان هدف این است که نیروهای اوکراینی به شهری کشانده شوند که- در زمره اولین شهرهایی بود که در آغاز جنگ اوکراین به دست روسها افتاد- و در محاصره قرار گیرند.

از نگاه این کارشناسان این موضوع غافلگیرکننده ای به ویژه برای روسها با توجه به هشدارهایی درباره احتمال انفجار سد کاخووکا و محاصره نیروهای روسی در کرانه راست رود دنیپرو محسوب می شود. ماندن روسها در کرانه راست به مثابه خطر بزرگ و تلفات و خسارات سنگین بود.

این کارشناسان براین باورند که عقب نشینی روسها سبب سیطره اوکراین بر این منطقه خواهد شد که روسها آنرا تخلیه کرده اند و همین سبب خواهد شد که در تیرروس آتش توپخانه و موشکهای روسها قرار گیرند.

این رسانه در ادامه آورده است: برخی دیدگاه دیگری دارند و آنرا موجب کاهش بحران اوکراین یا شروع مرحله جدیدی از گفتگو میان مسکو و کی یف و پایان جنگ می دانند. از دیدگاه این تحلیلگران این به عنوان حسن نیت به شکل غیرمستقیم از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه است و اینکه بحران اوکراین راهکار نظامی ندارد و باید از راه گفتگو و گزینه دیپلماتیک حل و فصل شود.