چین با محکوم کردن راهبرد جدید دفاع ملی آمریکا، تاکید کرد که پکن هرگز به‌دنبال «هژمونی» و سلطه بر سایر ملت‌ها نیست.

به گزارش مشرق، ژائو لیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به راهبرد ماه اکتبر دفاع ملی آمریکا که در آن چین «پردامنه‌ترین و یکپارچه‌ترین چالش» امنیت ملی آمریکا قلمداد شده، گفت که این اسناد «رقابت بین کشورهای بزرگ را بزرگ‌نمایی کرده و عامدانه سیاست‌های خارجی و دفاعی چین را تحریف می‌کند.»

لیان تصریح کرد: ظاهراً این (اسناد) بر پایه تفکر «مجموع صفر» دوران جنگ سرد و منطق سلطه و هژمونی بنا شده و همه چیز را درباره سوءنیت آمریکا برای مهار و سرکوب چین به انواع بهانه‌های کذب، بیان می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: پکن با تمام تلاش‌ها برای اخاذی، محدودسازی، محاصره و اعمال فشار حداکثری را مقابله خواهد کرد.

در حالی که راهبرد جدید دفاع ملی آمریکا مدعی است که چین از قدرت نظامی و اقتصادی فزآینده‌اش برای تضعیف ائتلاف‌های واشنگتن در سراسر آسیا استفاده می‌کند، ژائو لیان تاکید دارد که هدف سیاست خارجی چین، «حفظ صلح جهانی و اشاعه توسعه مشترک بین کشورها است.»

وی واشنگتن را به دنبال کردن رویه صلح و توسعه، رها کردن تفکر مجموع صفر جنگ سرد، بستن دریچه‌ای که از آن جهان امروز و روابط چین-آمریکا را تقابلی می‌بیند و توقف تحریف نیات راهبردی چین، ترغیب کرد.

وی افزود: مهم نیست که در چه مرحله‌ای از پیشرفت هستیم، ما هرگز به‌دنبال هژمونی یا توسعه‌طلبی نیستیم.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دفعات اعلام کرده که چین، اصلی‌ترین رقیب و نگرانی آمریکا بوده و در راهبرد جدید دفاعی این کشور، روی پکن تمرکز زیادی کرده است.

تنش‌ها بین واشنگتن و پکن پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در ماه آگوست، به طور چشمگیری بالا گرفت؛ سفری که به‌رغم هشدارهای مکرر چین صورت گرفت و با سفرهای دیگر مقامات غربی همراه شد.

چین، جزیره تایوان را بخشی از قلمرو خود می‌داند و سفرهای همچون سفر پلوسی و اقدامات تحریک‌آمیزی از این دست را نقض سیاست «چین واحد» قلمداد می‌کند.

منبع: مهر