کد خبر 1429882
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵

وزیرد فاع اوکراین ضمن ابراز امیدواری به دریافت تانک و جنگنده از متحدان غربی خود، گفت دولت‌های غربی می‌توانند با ارائه تسلیحات خود به کی‌یف، آنها را در این کشور آزمایش کنند.

به گزارش مشرق، «اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین شامگاه سه‌شنبه از کشورهای غربی دعوت کرد تا با ارائه تسلیحات خود به کی‌یف، ضمن عقب راندن نیروهای روس، آنها در این کشور به آزمایش بگذارند.

رزنیکوف در مصاحبه مفصل با نشریه «پالتیکو» ضمن ابراز امیدواری به دریافت تسلیحات جدید و قوی‌تر از کشورهای غربی، گفت: «من واقعا خوش‌بین هستم که دریافت تانک‌های آبرامز در آینده ممکن است و مطمئنم که جنگنده‌هایی مانند اف-۱۶، اف-۱۵ تولید آمریکا یا گریپن تولید سوئد هم در دسترس [اوکراین] قرار بگیرند».

وی با بیان اینکه آمریکا در ابتدا از ارائه موشک‌های «استینگر» به اوکراین خودداری می‌کرد اما فقط چند ماه بعد اولین محموله از این موشک‌ها توسط لیتوانی با مجوز واشنگتن به کی‌یف ارائه شد، اظهار داشت: «پس از نظر من، اگر به ما گفتند چیزی غیرممکن است، یعنی در آینده ممکن می‌شود».

طبق این گزارش، وزیر دفاع اوکراین همچنین برای مجاب کردن کشورهای غربی به ارسال تسلیحات بیشتر و پیشرفته‌تر به کی‌یف، تصریح کرد دولت‌های غربی می‌توانند با ارائه تسلیحات خود به کی‌یف، آنها را در این کشور آزمایش کنند.

رزنیکوف به پالتیکو گفت اینکه اوکراین از تسلیحات غربی استفاده کند، نه تنها به عقب راندن نیروهای روس از مناطق اشغالی کمک می‌کند بلکه راهی برای همان کشورهاست تا تجهیزات خود را در برابر ارتش روسیه که تا همین چند وقت پیش دومین ارتش بزرگ و قدرتمند دنیا محسوب می‌شد، آزمایش کنند.

وی در این‌باره توضیح داد: «ما میدانی برای آزمایش رزمی در اوکراین حین جنگ [با روسیه] داریم. بنظرم تمام کشورهای [غربی] می‌بینند که ما چگونه تسلیحاتشان را استفاده می‌کنیم، ما هشت نوع مختلف سامانه توپخانه‌ای ۱۵۵ میلی‌متری در میدان جنگ داریم... پس این رقابتی بین سامانه‌های تسلیحاتی است».

وزیر دفاع اوکراین در حالی سعی در اغوای غرب به کمک نظامی بیشتر دارد که «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا روز دوشنبه گفته بود کشورهای اروپایی به‌دلیل جنگ اوکراین و روسیه، مجبور به ورود به رقابت تسلیحاتی شده‌اند.

منبع: فارس