حمایت این سلبریتی‌ها از آنچه کف خیابان می‌گذرد، یعنی ایستادن‌شان در کنار رجوی و مسیح علی‌نژاد. این مفهومی که سلبریتی‌ها به دلیل دانش سیاسی پایین و تکیه بر احساسات و منافع، دیر به آن رسیدند!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

********

روزنامه‌های امروز شنبه ۹ مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که بیانیه وزارت اطلاعات پیرامون حوادث اخیر و حمله تروریستی «جیش‌الظلم» در زاهدان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده‌اند.

روزنامه اعتماد در شماره امروز خود گفت‌وگویی دارد با احمد زیدآبادی و سعی کرده با نگاه متفاوت به تحولات اخیر کشور پرداخته و چشم‌اندازهای پیش رو را ترسیم کند.

زیدآبادی در این مصاحبه که با تیتر «اصلاحات باید کرد» می‌گوید: ۳ مسیر وجود دارد، یکی «ادامه وضع موجود»، دوم حرکات رادیکال و «دگرگونی ساختاری» و نهایتاً «اصلاحات». من با اصلاحات موافقم. او معتقد است که در درون جامعه‌ای که نتواند مخالفت خودش را نسبت به سیاست‌ها و راهبردها اعلام کند، نه مطبوعات مستقل شکل می‌گیرد نه احزاب سیاسی.

زیدآبادی با تأکید بر اینکه اگر راه اصلاحات بسته شود، این تنازعات دروازه‌های جهنم را باز می‌کند گفته است که اغلب افرادی که به خیابان می‌آیند، مطالبه سیاسی ندارند. بیشتر می‌خواهند سبک زندگی آن‌ها به رسمیت شناخته شود و گشت ارشاد، آزارشان ندهد!

اصلاح‌طلبان پس از شکست در انتخابات در سال گذشته روی مسائل اجتماعی سرمایه‌گذاری سنگین انجام داده‌اند. هدف آن است که زیست‌بوم جدیدی برای جامعه تعریف‌شده و با مسئله‌سازی مصنوعی مطالبات کانالیزه شود، این وضعیت باعث پایداری سیاسی اصلاح‌طلبان در آینده خواهد شد.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی نیز روی اصل «مسئله‌سازی» در جامعه تمرکز کرده است، این روزنامه گفت‌وگویی دارد با امان‌الله قرایی‌مقدم و اتفاقات اخیر کشور را بررسی می‌کند. این جامعه‌شناس در این مصاحبه که با عنوان «باید با زبان نسل جدید با آن‌ها سخن بگوییم» عکس یک شده، می‌گوید:

هنگامی‌که آگاهی و دانش یک نسل افزایش پیدا می‌کند به‌صورت طبیعی در بیان خواسته‌های خود راحت‌تر و صریح‌تر خواهد بود. نکته دیگری که وجود دارد این است که نظام آموزشی ما هنوز دچار اشکال است. امروز کار نسل جدید به‌جایی رسیده که با نوع پوشش خود مطالبات خود را اعلام می‌کند. این‌یک اتفاق مهم است که در نسل جدید رخ‌داده و در نسل‌های گذشته وجود نداشت. نکته مهم در این زمینه این است که برخی حاضر به پذیرش شکاف نسلی و تغییر دغدغه‌ها نیستند. باید بپذیریم که دغدغه نسل‌ها تغییر می‌یابد و به همین دلیل باید شرایط برای بروز و ظهور دیدگاه‌های جدید در جامعه به وجود بیاید.

سلبریتی‌ها چه می‌گویند؟

روزنامه سازندگی ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران جلد امروز خود را به کارتونی از مهران مدیری اختصاص داده و نگاهی دارد به نوسانات رفتاری این سلبریتی، در تیتر نیز با کنایه به یکی از آثار او که مرد هزارچهره نام داشت، وی را مرد بی چهره می‌خواند

این روزنامه اصلاح‌طلب نوشته است: مهران مدیری، برنامه‌ساز تلویزیونی است که در مقاطع مختلف سیاسی تلاش کرده از خوشته حوادث به وجود آمده منافع خود را از آن اتفاقات بچیند. به همین دلیل است که سخنان اخیر او بیش از آنکه طبیعی و مردمی به نظر برسد.

 در ادامه این گزارش آمده است:

مواضع سینوسی مدیری در مقاطع مختلف فراموش شدنی نیست. مهران مدیری در هنگامه اعتراض نمایندگان مجلس ششم به تمسخر آن‌ها در برنامه پاورچین پرداخت و برای خودشیرینی مدیران وقت تلویزیون تحصن سیاسی و روزه سیاسی آن‌ها را دستمایه تمسخر قرارداد. مهران مدیری حتی در همان برنامه دورهمی در تلویزیون دولت روحانی و محمدجواد ظریف را نیز بارها مورد نقدهای صریح قرارداد. این نقدها البته در آن مقاطع مورد استقبال رسانه‌های اصولگرا قرار می‌گرفت.

اما روزنامه صبح نو در شماره امروز خود مقوله برخورد سلبریتی‌ها با حوادث اخیر را از زاویه دیگری دیده و به‌جای نقد آن گروهی که از ناآرامی‌ها حمایت کردند، به تشویق آن‌هایی که واکنش متفاوتی داشتند؛ پرداخته است.

این روزنامه هاتف علیمردانی، محمد اصفهانی، وحید امیری و محسن کیایی را عکس کرده و با تیتر «شهرت و مسئولیت» نوشته است: برخلاف برخی سلبریتی ها که با نوع رفتار و کنش خود طوری عمل کردند که انگار به دنبال فرصتی می‌گردند تا از آب گل‌آلود آشوب ماهی بگیرند، برخی دیگر از چهره‌های مشهور هنری و ورزشی با درک درست از شرایط کشور ضمن بیان نظرات خود از هرگونه سخن یا حرفی که از دل آن تنش اجتماعی بیرون بیاید دوری کردند.

 صبح نو به نقل از پگاه آهنگرانی نوشته: بازیگران فکر کرده‌اند چون چند میلیون دنبال کننده دارند، حق‌دارند درباره همه‌چیز حرف بزنند، مگر ما که هستیم و چه برتری‌ای نسبت به دیگر مردم‌داریم که باید راجع‌به همه‌چیز نظر دهیم؟

پشت پرده حوادث اخیر چیست؟

روزنامه کیهان تیتر یک امروز خود را به بیانیه وزارت اطلاعات اختصاص داده و با عنوان «بازداشت ۲۶۰ اغتشاشگر ۹ تبعه اروپایی و ده‌ها تروریست تکفیری و تجزیه‌طلب» نوشته است:

وزارت اطلاعات در بیانیه‌ای تحلیلی به جزئیات بیشتری از پشت پرده حوادث روزهای اخیر در برخی نقاط کشور پرداخت، در بخشی از این بیانیه آمده است که پیچیدگی‌های صحنه، هجوم عوامل رنگارنگ خصم و عناصر گروهکی و شبیخون وهم‌آور شناختی، قطعاً نیاز به هوشیاری هرچه تمام‌تر و به‌ویژه مراقبت هرچه بیشتر از جوان‌ترها دارد تا دچار فریب شیادان حرفه‌ای رسانه‌های سعودی- لندنی و شارلاتان‌های خودپرست فضای مجازی نشوند و ناخواسته و ندانسته، آب به آسیاب دشمنان خون‌خوار ملّت نریزند؛ و این مسئولیتِ مقدس خانواده‌ها و مربیان و معلمین فرهیخته، بصیر و دلسوز کشور است.

روزنامه ایران نیز با انتشار بخش‌هایی از بیانیه وزارت اطلاعات نوشته است:

مزدوران منطقه‌ای و عناصر گروهکی و تروریستی جاهلانه، هرآن چه را در چنته داشتند به میدان آوردند که البته کار شکارچیان مترصد را نیز آسان‌تر کردند ۹ تبعه بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و... درصحنه اغتشاشات یا در پشت‌صحنه‌های توطئه بازداشت شدند. ۲ هواپیمای مسافربری باهدف سقوط آن‌ها مورد خرابکاری قرار گرفت که این عملیات تروریستی خنثی شد. همچنین ۳ نفر از سران بهاییت و دو نفر از تیم رسانه‌ای آن‌ها بازداشت شدند، ۷۷ نفر از عوامل گروهکی کردستان، اعم از اعضای گروهک‌های کومله، دموکرات، پاک و پژاک دستگیر شدند، تعدادی از کادرهای رده‌بالای این گروهک‌ها نیز نمایشان دستگیرشدگان هستند.

دلیل کنشگری سلبریتی‌ها ضعف مفرط آن‌هاست

روزنامه جوان در ستون ویژه خود نوشته است: بخشی از این سلبریتی‌ها هم متوجه شده‌اند که آشوب‌های کف خیابان دست دارودسته رجوی افتاده و از سویی دیگر، مسیح علی‌نژاد که حامی حمله نظامی و تحریم علیه ایران است، ادعای رهبری آشوب‌ها را دارد و. حالا حمایت این سلبریتی‌ها از آنچه کف خیابان می‌گذرد، یعنی ایستادن‌شان در کنار رجوی و مسیح علی‌نژاد. این مفهومی که سلبریتی‌ها به دلیل دانش سیاسی پایین و تکیه بر احساسات و منافع، دیر به آن رسیدند و حالا برخی‌شان در اقدامی هماهنگ اعلام برائت از رجوی و علینژاد را انجام می‌دهند. این مهم، گرچه اتفاق خوبی است، اما نشان می‌دهد که این سلبریتی‌ها تاکنون متوجه ضرورت اعلام برائت از تروریست‌های بالفعل و بالقوه ضد ایرانی نبوده‌اند.

در ادامه این گزارش آمده است:

حال چرا این سلبریتی‌ها با این همه نقاط ضعف که گفتیم می‌توانند گاه در افزایش آشوب‌ها نقش ایفا کنند؟ چون مخاطب آن‌ها سطح بالا نیست. تحلیل جمعیتی تجمعات اخیر نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد بازداشت شدگان نوجوان تجمعات اخیر به صورت دوست دختر - دوست پسری در اغتشاشات حاضر شده بودند. رصد دستگاه‌های امنیتی و همچنین بررسی‌های میدانی نیروهای انتظامی و... نشان می‌دهد درصد بالایی از حاضران در تجمعات اخیر در کشور در سنین نوجوانی و ابتدای جوانی قرار داشتند.

برچسب‌ها