کارشناس فوتبال ایران گفت: آمدن کی‌روش به تیم ملی به مراتب بهتر از ماندن دراگان اسکوچیچ است. کارلوس کی‌روش از نظر فنی، رزومه کاری و شهرت در وضعیت بهتری نسبت به اسکوچیچ قرار دارد.

سرویس ورزش مشرق _ چند هفته‌ای است که فوتبال ایران چالش‌های بزرگی را تجربه می‌کند، از انتخابات فدراسیون فوتبال گرفته تا تغییر سرمربی تیم ملی که عده‌ای آن ‌را به فال نیک گرفته و عده به نقد از آن می‌پردازند. پس از برگزاری انتخابات فدراسیون و انتخاب مهدی تاج به عنوان رئیس فدراسیون، تصمیم بر بازگشت کارلوس کی‌روش گرفته شد. بسیاری از هواداران از این اقدام فدراسیون استقبال نکردند و تغییر سرمربی تیم ملی در فاصله سه ماه مانده به جام جهانی را به ضرر تیم ملی دانستند. اما در سوی دیگر برخی از هواداران از حضور دوباره کی‌روش در تیم ملی خوشحال شدند.

مسعود اقبالی در گفتگو با مشرق در خصوص بازگشت کارلوس کی‌روش به تیم ایران خاطر نشان کرد: آمدن کی‌روش به تیم ملی به مراتب بهتر از ماندن دراگان اسکوچیچ است. کارلوس کی‌روش از نظر فنی، رزومه کاری و شهرت در وضعیت بهتری نسبت به اسکوچیچ قرار دارد. کی‌روش کاریزمای خوبی دارد و می‌تواند تنش‌های اردو تیم ملی را کنترل کند. از طرفی برخی از بازیکنان خواهان ماندن اسکوچیچ نبودند و همین موضوع عاملی برای اختلاف میان بازیکنان بود. همه این مسائل دلایل خوبی برای جایگزینی کی‌روش به جای اسکوچیچ بود.

وی افزود: آقای اسکوچیچ در شرایطی هدایت تیم ملی ایران را به عهده گرفت که تیم ملی در خطر حذف از جام جهانی بود. عملکرد خوب اسکوچیچ باعث شد که تیم ملی ایران به جام جهانی صعود کند. ولی با مرور زمان جنبه‌های منفی عملکرد اسکوچیچ مشخص شد. برگزاری اردو در قطر و خط زدن بازیکنان استقلال و بازگرداندن آنها به اردو از جمله اشتباهات اسکوچیچ بود. این موارد نشان می‌دهد که اسکوچیچ اصولا برای ماندن بر خواسته‌های خودش از ارزش‌ها دست برداشته است و صرفا می‌خواست به جام جهانی برود. اسکوچیچ قدرت خود را در تیم ملی از دست داده بود. همچنین احترام متقابل بین او و بازیکنان از بین رفته بود. در نتیجه فدراسیون تصمیم به حذف اسکوچیچ از تیم ملی ایران گرفت.

اقبالی در مورد عملکرد کی‌روش در جام‌جهانی اظهار داشت: مسلما ما در جام جهانی پس از سه بازی گروهی به کشور بازخواهیم گشت. ولی عملکرد ما در این سه بازی مهم است. ما نباید در این سه بازی شکست سنگینی بخوریم. در حال حاضر تیم ملی ایران مشکلات زیادی در خط دفاعی و میانی دارد. تنها کسی که می تواند این مشکلات را حل کند و به تیم نظم و سازماندهی خاصی دهد، آقای کی‌روش است. کی‌روش ۸ سال در ایران حضور داشته و با فرهنگ کشور ما آشنا است. از طرفی بازیکنان تیم ملی ایشان را پذیرفته بودند و نسبت به کی‌روش شناخت و احترام دارند.

مدرس AFC ادامه داد: کی‌روش قدرت و اقتدار کافی را دارد. در زمان حضور کی‌روش دست دلالان از تیم ملی کوتاه شده بود. الان نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد. همچنین اگر از میان بازیکنان، بازیکنی از دستورات سرمربی سرپیچی کند، قدرت مقابله با این بازیکن را دارد. دیدیم که در دوره قبلی حضور ایشان بر نیمکت تیم ملی، چگونه مقابل سید مهدی رحمتی و چند بازیکن مطرخ ایستاد. در حال حاضر تیم ملی ایران مشکلات فراوانی دارد که کی‌روش می‌تواند به خوبی از پس این مشکلات بر بیاید. همچنین علاوه بر لژیونرها کی‌روش همواره انتخابات داخلی خوبی داشته است و می‌تواند چند بازیکن از لیگ ایران برای جام‌جهانی آماده کند. به طور کلی تصمیم فدراسیون برای بازگشت این سرمربی، تصمیم کاملا درستی بود.

کارشناس فوتبال کشورمان درباره لیست منتشر شده از کی‌روش و دعوت پدیده‌هایی مانند محمد خدابنده‌لو و سامان فلاح گفت: کی‌روش اصلا فرصت نظارت بر بازیکنان شاغل در لیگ ایران را نداشته است. من فکر می کنم که این لیست را دیگران به ایشان داده‌اند. کی‌روش پس از یک یا دو تمرین بازیکنانی که نمی‌توانند کمکی کنند را خط می‌زند. البته مسابقات لیگ فعلا تعطیل شده است، به همین دلیل گمان نمی‌کنم که در فهرست تیم ملی تغییر چندانی داشته باشد. احتمالا یکی دو تن از بازیکنان، به خصوص در خط دفاعی و خط میانی ممکن است تغییر کنند. ما الان در لیگ برتر بازیکنان خوبی داریم و می توانند به تیم اضافه شوند. با همه این اوصاف ما زمان نداریم و این بازیکنان، بازیکنان بزرگی نیستند که بتوانند به تیم ملی در جام‌جهانی کمکی کنند. کی‌روش با اضافه کردن یکی دو بازیکن در خط میانی و دفاعی می‌تواند تیم را ترمیم کند تا شاید برابر ولز اتفاقاتی خوبی رقم بخورد. من گمان نمی‌کنم که مقابل انگلیس و آمریکا شانس زیادی داشته باشیم.

اقبالی در خصوص کیفیت لیگ بیست و دوم هم اظهار داشت: لیگ برتر فوتبال ایران با اضافه شدن چند بازیکن خوب خارجی، مانند لوکادیا دوباره جان گرفته است. اضافه شدن بازیکنان خوب خارجی به لیگ برتر تغییراتی را ایجاد می‌کند و باعث بالا رفتن کیفیت لیگ می‌شود. امسال بیشتر باشگاه‌ها به دنبال بازیکن خارجی رفته و بازیکنانی به لیگ ایران آورده که کیفیت خوبی دارند. از طرفی مربی‌های داخلی ما به سراغ کمک مربی‌های باکیفیت و با تجربه رفته‌اند. در مجموع لیگ برتر ما نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

اقبالی با اشاره به تیم‌های مدعی در لیگ بیست و دوم گفت: امسال تیم‌های خوبی در لیگ حضور دارند. به عنوان مثال تیم گل‌گهر تیم خیلی خوبی است و نتایج قابل قبولی گرفته، یا تیم نفت مسجد سلیمان که روز گذشته به مصاف پرسپولیس رفت، یکی از تیم‌های با کیفیت لیگ است و فقط به دلیل بی تجربگی نفرات امتیاز از دست می‌دهد. مجموعا تیم‌های خوب در لیگ وجود دارند که می‌توانند امسال در قامت مدعی ظاهر شوند. تیم‌های مدعی لیگ برتر هم خریدهای خوبی داشتند و امسال هم خود را مدعی معرفی کردند. به طور کلی تیم‌های پرسپولیس، مس رفسنجان، گل‌گهر، سپاهان، استقلال و فولاد جز تیم‌های خوب لیگ امسال هستند.  

اقبالی در پایان درباره عملکرد استقلال و ساپینتو در این فصل نیز به مشرق گفت: استقلال هنوز بازی خوبی از خود نشان نداده است. در آخرین دیدار نیز به دلیل عملکرد ضعیف نساجی موفق شد بازی را با پیروزی به پایان برساند. اگر استقلال مقابل تیم‌های خوب لیگ برتر قرار بگیرد، دچار مشکل خواهد شد. دلیل ضعف استقلال هم عملکرد ضعیف بازیکنان توسط ساپینتو است. دفاع سه نفره‌ای که مورد توجه ساپینتو است باید سرعتی و قدرتی باشد و مدافعان از پس دوئل‌ها بربیایند. آقای ساپینتو هنوز متوجه پست‌ها در استقلال نشده است و کادر فنی استقلال نیز نمی‌توانند اطلاعات دقیقی به ایشان بدهند. البته استقلال هنوز برای بهتر شدن وقت زیادی دارد و می‌تواند در آینده بهتر شود.

برچسب‌ها