کد خبر 1413629
تاریخ انتشار: ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۷

رسانه‌ها از نبرد شدید در منطقه خرسون در جنوب اوکراین خبر داده و گزارش کردند که نیروهای کی‌ف ضد حمله‌ای را «در جهت‌های مختلف» علیه نیروهای روسیه آغاز کرده‌اند.

به گزارش مشرق، سی ان ان سه‌شنبه شب گزارش داد، در آغاز جنگ اوکراین، نیروهای مسکو بیشتر منطقه خرسون در مرز دریای سیاه، از جمله مرکز این استان (به همین نام) را تصرف کردند.

سی ان ان افزود، با توجه به این‌که جنگ در منطقه شرق دونباس عملاً متوقف شده، کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که درگیری‌ها تا زمستان در جنوب اوکراین متمرکز خواهد شد که این امر ممکن است مقدمه‌ای بر پایان جنگ روسیه با اوکراین باشد.

همچنین بیشتر حملات روسیه که روز سه‌شنبه بر مرکز خارکف متمرکز بود، دستکم پنج کشته و هفت زخمی برجای گذاشته است. 

با این حال وزارت دفاع روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد که در طول ۲۴ ساعت پس از عملیات تهاجمی اوکراین در جنوب به فرمان ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور این کشور، بیش از ۱۲۰۰ نظامی و ده‌ها تانک و خودروی زرهی اوکراین نابود شده است.

آژانس اتمی اوکراین، (انرژواتم) نیز ادعا کرد که نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا نیز در آخر هفته زیر گلوله باران قرار گرفت. مسکو و کی‌یف به خاطر انجام حملات نزدیک مجتمع ۶ رآکتور هسته‌ای که در کرانه‌های رودخانه دنیپرو قرار دارد، انگشت اتهام را به سوی یکدیگر نشانه رفتند.

رافائل گروسی رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) به همراه تیم ۱۴ نفره خود اواخر روز دوشنبه وارد کی‌یف شد تا برای بازدید از این نیروگاه به عنوان بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا که از اوایل اسفند تحت کنترل ارتش روسیه بوده است، آماده شوند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت. در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) و تنها یک روز پیش از آغاز جنگ اوکراین، شورای اتحادیه اروپا در واکنش به این اقدام نخستین بسته تحریمی را علیه روسیه تصویب کرد.

پوتین روز پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را «عملیات ویژه» و طرف غربی آن را «تهاجم نظامی» در اوکراین خواندند، آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ اوکراین با همه تبعات گسترده سیاسی، نظامی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی و زیست‌محیطی‌اش همچنان ادامه دارد.

برچسب‌ها