کد خبر 1411034
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت:

 طی روزهای اخیر و بر اساس اخبار منتشر شده، نیروهای مورد حمایت امارات پیشروی‌های مهمی در برخی مناطق یمن داشتند.

بر این اساس، گروه‌های مورد حمایت امارات ضمن پیشروی در مناطقی از استان شبوه در جنوب یمن، بر میدان‌های نفتی و برخی از تأسیسات، تجهیزات و اموال این نواحی مسلط شدند. حدود دو هفته پیش نیز نیروهای مجلس انتقالی جنوب با عقب راندن نیروهای وابسته به ریاض، توانستند بر شهر عتق، مرکز استان شبوه مسلط شوند.

 با پیشروی‌های چند هفته اخیر، هم‌اکنون بخش مهمی از سواحل جنوبی یمن در استان أبین و در مجاورت دریای سرخ و نیز بخش‌هایی از استان‌های شبوه و حضرموت در اختیار نیروهای وابسته به امارات قرار دارد. از سوی دیگر طی هفته‌های اخیر رزمایش مشترک نظامی میان عربستان و آمریکا در منطقه ساحلی ینبع در ساحل دریای سرخ برگزار شد.

 روند کلی تحولات یمن نشان‌دهنده تداوم سناریوی کنترل بر منابع نفتی و جدایی مناطق جنوبی است. به عبارت دیگر نیروهای مجلس انتقالی جنوب با حمایت امارات و البته همسو با دغدغه‌های واشنگتن برای امنیت کشتیرانی و انتقال انرژی در دریای سرخ در حال بسط تسلط خود در نواحی ساحلی جنوبی و در مجاورت چاه‌های نفتی هستند.

 این وضعیت، علاوه بر تقویت احتمال سناریوی تجزیه یمن، از یک‌سو مانع از دسترسی دولت صنعا به منابع درآمدی می‌شود و از سوی دیگر این منابع ناشی از فروش نفت را در اختیار نیروهای مورد حمایت امارات قرار می‌دهد که می‌تواند نقش مهمی در همراه کردن برخی قبایل و نیز اداره شهرها داشته باشد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.