رسانه های ترکیه اعلام کردند که در راستای عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه و بازگشایی کانال روابط دیپلماتیک میان دو کشور، پنج پیش شرط متقابل از سوی آنکارا و دمشق مطرح شده است.

به گزارش مشرق، رسانه های ترکیه اعلام کردند که در راستای عادی سازی روابط میان سوریه و ترکیه و همچنین بازگشایی کانال روابط دیپلماتیک میان دو کشور، پنج پیش شرط متقابل از سوی آنکارا و دمشق مطرح شده است.

منابع آگاه در این باره اعلام کردند که دولت سوریه برای بازگشایی کانال های ارتباطی دو طرف، ۵ موضوع را به آنکارا پیشنهاد کرده است تا بررسی شود:

-واگذاری اداره استان ادلب به دمشق

- واگذاری مدیریت گذرگاه مرزی کسب (مرتبط با گذرگاه گیلفی غوزو در اراضی ترکیه) به ارتش و دولت سوریه، علاوه بر کنترل کامل دولت سوریه بر جاده M۴ در شرق سوریه که ارتباط میان دیرالزور، حسکه، حلب، لاذقیه را برقرار می کند.

-عدم حمایت ترکیه از تحریم های اروپا و آمریکا علیه تجار و شرکت های حامی دولت سوریه.

-بحث در مورد حمایت ترکیه برای پذیرش مجدد سوریه در اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و نهادها و سازمان های بین المللی مشابه که حضور سوریه در آنها تعلیق شده است.

-اجرای پیشنهادات دمشق از سوی ترکیه در زمینه همکاری برای از بین بردن تروریسم و بازگرداندن کنترل بر میادین نفت سوریه، همچنین حمایت مستمر ترکیه از سوریه در حوزه سدها، بزرگراه ها، برق، موسسات آموزشی، آب و کشاورزی.

رسانه های ترکیه همچنین ۵ مطالبه ترکیه از سوریه را به شرح زیر عنوان کرده اند:

- پاکسازی اراضی سوریه از عناصر حزب کارگران کردستان و یگان های موسوم به حمایت از مردم.

-حذف کامل تهدیدات تروریستی از مرزهای ترکیه و سوریه.

-تکمیل روند روابط سیاسی و نظامی بین مخالفان و دمشق و بازگشت امن آوارگان.

- آنکارا خواستار آن است که حمص، دمشق و حلب در مرحله اول به طور آزمایشی پذیرای بازگشت امن آوارگان باشند و پس از آن دایره این شهرها گسترده تر شود. ترکیه خواستار نظارت بر روند بازگشت امن آوارگان نیز هست.

-اجرای راهکار ژنو در راستای تدوین پیش نویس قانون اساسی دموکراتیک، ، برگزاری انتخابات آزاد و آزادی فوری زندانیان سیاسی، به ویژه زنان، کودکان، سالمندان و کسانی که شرایط جسمانی بدی دارند.

منبع: مهر