انتشار ویدئو کلیپی از برخورد با نیروهای پلیس در خیابان‌های تهران بار دیگر بحث ارتقاء امنیت اجتماعی را به روزنامه‌ها بازکرده است.

سرویس سیاست مشرق– در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

******

انتشار ویدئویی در یکی از خیابان‌های تهران بار دیگر بحث ارتقاء امنیت اجتماعی را به روزنامه‌ها بازکرده و شرح و تفسیرهای متفاوتی از شیوه مأموریت، نحوه عملکرد و وضعیت حجاب در جامعه را مورد بحث قرار داده است.

روزنامه اصلاح‌طلب آرمان ملی در گزارش اول خود به مسئله گشت ارشاد پرداخته و در ادعایی عجیب خواهان توقف مأموریت آن شده است! این روزنامه نوشته است: در حال حاضر انتقاد از طرح گشت ارشاد بیش از موافقت است و بخشی از موافقان دیروز با مشاهده آنچه گذشت، سکوت را ترجیح می‌دهند. انتقادات زمانی از محدوده مردم عادی خارج شد که کلیپی از برخورد یکی از واحدهای انتظامی منتشر شد. در آن کلیپ زنی میان‌سال از مأموران پلیس درخواست می‌کرد تا دختر وی را به دلیل بیماری از خودرو گشت پلیس پیاده کنند. البته بازرسی نیروی انتظامی تهران با دعوت از زن میان‌سال از وی به‌صورت حضوری دلجویی کرد.

روزنامه آرمان در بخش پایانی گزارش خود به یک کمپین تبلیغاتی با موضوع حجاب اشاره‌ کرده و آن را نشانه‌ای برای مخالفت با گشت ارشاد دانسته است.

اما روزنامه همشهری در سرمقاله خود به این کمپین با مدیریت یک گروه سیاسی برانداز واکنش نشان داده و نوشت: رهبری درجایی گفته‌اند: «بعضی از زنانی که محجّب هستند، خیلی قدر حجاب را نمی‌دانند، اصلاً از حکم حجاب و فلسفه حجاب و فواید حجاب اطلاعی ندارند...» این همان مشکلی است که امروز در کارزار جدید زنان محجبه، باعث خطای عدم‌تشخیص شده است. تشخیص نمی‌دهند که این کارزار در امتداد همان پازل طراحی‌شده دشمن است. اول از حذف گشت ارشاد حرف می‌زنند، بعد بلافاصله کارزار مخالفت با قانون حجاب کلید می‌خورد. همان کسانی که سال‌هاست به دنبال تحریم مردم ایران هستند خوب می‌دانند که اگر دیوار اول این دومینو فروبریزد، دیوارهای بعدی مثل آب خوردن روی سر مردم آوار می‌شود. وقتی قانونی را در مسئله‌ای خاص زیرپا گذاشتیم، ساده‌انگاری است که فکر کنیم فقط یک قانون نقض شده است، بلکه یک‌راهی برای زیر پا گذاشتن باقی قوانین بازشده و این ادامه خواهد داشت. پس خطای عدم‌تشخیص محجبه‌ها، بسیار خطرناک‌تر از نقص برخی از زنان در رعایت حجاب اسلامی است.

روزنامه فرهیختگان با طرح این سؤال که حجاب؛ مسئله امنیتی یا فرهنگی؟ یا هر دو؟ نوشته است: واضح است که بخشی از ترویج بی‌حجابی به‌مثابه یک پروژه امنیتی در حال دنبال شدن است، اظهارات علنی مواجب‌بگیران سیا و وزارت خارجه آمریکا، مد شدن یک‌باره برخی لباس‌ها و پوشش‌ها در کشور و... همه خبر از یک طراحی امنیتی دارد، طراحانی که لزوماً همان‌هایی نیستند که در خیابان با آن‌ها برخورد می‌شود، افرادی کارکشته و آموزش‌دیده که با آن دانشجوی ترم یک و دویی که تازه به تهران آمده و ممکن است شل‌حجاب باشد، تفاوت دارد. مواجهه امنیتی و سلبی با این بخش حتماً ضرورت دارد و اگر کسی به بهانه لزوم کار فرهنگی قصد تعطیلی این بخش از مواجهه را دارد حتماً ساده‌اندیشی می‌کند؛ اما آیا می‌توان برخورد با یک باند و گروه ضد امنیتی را به کف خیابان و تا سطح مردم عادی ادامه داد؟ آیا می‌توان به‌جای برخورد با مصادیق مشخص از باندهای ضد امنیتی باب برخورد سلیقه‌ای را گشود؟

جوان نیز مانند بسیاری دیگر از روزنامه‌ها در یادداشت اول خود به مسئله حجاب پرداخته و در تحلیلی قابل‌تأمل نوشته است:

رویه عمل کنونی این گشت‌ها مشکلات زیادی دارد و باید جداً متحول شود. مأموران آن باید از افراد آموزش‌دیده و دارای سعه‌صدر حداکثری و متخلق به اخلاق اسلامی باشند اگر برخی مأموران کنونی با این شاخص‌ها منطبق نیستند از آن جدا شوند. سامانه‌های نظارتی هوشمند و آنلاین بر عملکرد این یگان‌ها و نیز بازرسی‌های مداوم و حتی مردمی می‌تواند درصد خطای عملکرد آن‌ها را کاهش دهد. علاوه بر این‌ها باید الگوهای عمل ایجابی و فرهنگی نیز با عملیات این یگان‌ها ترکیب و هم‌افزا شود تا اثربخشی آن حداکثری شود.

طبیعتاً آنچه در سطور بالا رفت پاسخ جامع و کاملی به همه سؤالات پرتکرار و متعدد جامعه در خصوص حجاب قانونی و مسائل حاشیه‌ای آن نیست، باید مجال گفتگو و تأمل دراین‌باره فراهم آید تا ابهامات موجود در این باب تا حد زیادی برطرف شود.

تلاش رئیسی برای آواربرداری از وضع موجود

در ادامه سفرهای جهادی کاروان رئیس‌جمهور به استان مرکزی رسید و سید ابراهیم رئیسی در میان استقبال کارگران دو شرکت جنجالی آذر آب و هپکو خبر از حل مشکلات این دو مجموعه صنعتی داد؛ این مسئله با واکنش روزنامه‌ها مواجه شده است.

روزنامه کیهان دراین‌باره نوشته است:

در سفر به اراک کارگران کارخانه احیاشده هپکو از رئیس‌جمهور به‌شدت استقبال کردند؛ رئیسی در جمع پرسنل این شکرت گفت که مسائل شرکت‌های تولیدی باید به‌صورت تخصصی پیگیری و حل شود و افراد غیرمتخصص حق دخالت در این موضوعات را ندارند.

رئیس‌جمهور با تقدیر از زحمات کارگران و کارکنان هپکو گفت: هپکو در کشور تولید قدرت می‌کند و نماد غرور و اعتمادبه‌نفس ملی است. دولت در خدمت هرکسی است که در کشور دغدغه تولید داشته باشد. روزنامه ایران نیز نوشته است که رئیس‌جمهور وعده داده این دو کارخانه مهم کشور (هپکو و آذرآب) را که در دوره دولت تدبیر دچار ویرانی اساسی شده است را احیا خواهد کرد.

برچسب‌ها