کد خبر 1395846
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴

جنگنده‌های رادارگریز اف ۳۵ نیروی هوایی آمریکا وارد کره جنوبی شدند تا در بحبوحه تنش‌ها با کره شمالی عملیات پروازی انجام دهند.

به گزارش مشرق، مقر نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی دیروز سه شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد انتظار می‌رود این هواپیماها به همراه چند هواپیمای دیگر بر فراز کره جنوبی و آب‌های اطراف آن در چارچوب یک ماموریت آموزشی ۱۰ روزه پرواز کنند. همچنین قرار است هواپیماهای اف۳۵ کره جنوبی با هواپیماهای آمریکایی پرواز کنند.

در این بیانیه آمده است: ”آشنایی با این هواپیما و پرواز معمول آن موجب خواهد شد قابلیت همکاری دو نیروی هوایی برای انجام عملیات در شبه جزیره کره و اطراف آن افزایش یابد. “

همچنین آمده است: ”آموزش هوانوردی فرصتی برای خدمه هواپیما جهت انجام وظایف حفظ و نگهداری و پشتیبانی از آخرین فناوری هواپیماهای نظامی است. “

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، وزارت دفاع کره جنوبی در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد این رزمایش با هدف «نمایش بازدارندگی قوی کره جنوبی و آمریکا»، نمایش موضع دفاعی ترکیبی و همچنین بهبود قابلیت همکاری بین دو نیروی هوایی انجام شده است.

این نخستین بار در پنج سال گذشته است که آمریکا به طور علنی هواپیماهای جنگی رادارگریز را در کره جنوبی مستقر می‌کند. دولت آمریکا آخرین بار در دسامبر ۲۰۱۷، زمانی که جنگنده‌های اف ۲۲ رادارگریز و هواپیماهای اف ۳۵ را برای شرکت در رزمایش مشترک هوایی به کره جنوبی فرستاد، ارسال جنگنده‌های رادارگریز به این کشور را فاش کرد.

این رزمایش در بحبوحه تشدید تنش با کره شمالی برگزار می‌شود که به نظر می‌رسد در حال افزایش آزمایش‌های موشکی خویش است. اوایل ماه ژوئن میلادی، آمریکا و متحدانش در مانورهایی ده‌ها جت را بر فراز شبه جزیره کره با هدف پاسخ به تحرکات پیونگ یانگ به پرواز درآوردند.

یون سوک یول، رئیس جمهور کره جنوبی اواسط ماه مه میلادی از رئیس جمهور بایدن در سئول استقبال کرد و طی آن دو طرف علاقه خود را برای گسترش رزمایش‌های نظامی ترکیبی در اطراف شبه جزیره کره ابراز کردند.

منبع: باشگاه خبرنگاران