کد خبر 1391664
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی راوی نوشت: ارتشبد فریدون جم در نامه‎ای که به تاریخ ۲۱ اکتبر سال ۱۹۹۵ امضا کرده و در شماره  ۴۰ مجله ره آورد چاپ آمریکا درج شده است به جلسه ای که پس از اعلام استقلال بحرین از طرف سازمان ملل متحد در تهران تشکیل شده بود اشاره کرده و می‎نویسد: «در این جلسه شاهنشاه با وزیران و بزرگان قوم تشریف داشتند و من هم به عنوان رئیس ستاد بزرگ ارتش حاضر شده بودم. 

شاهنشاه بسیار شاد بودند، قضیه بحرین تازه فیصله یافته بود و موضوع اصلی صحبت جمع بود.

حضار روشن‎بینی و واقع‎بینی و دورن‎گری شاهنشاه را در این امر که بهانه بزرگ و دردسر بزرگی را رفع می‎کرد، می‎ستودند و به شاهنشاه تبریک می‎گفتند. 

من ساکت در گوشه‎ای ایستاده بودم. ناگاه شاهنشاه خطاب به من فرمودند: «شما نظامی‎ها در این باب چه می‎گویید؟»

خوب به خاطر دارم که به شرف عرض رساندم: ما چون حق دخالت در سیاست و تصمیمات سیاسی نداریم، به خود حق هیچ‎گونه اظهار نظر نمی‎دهیم. 

تکلیف ما روشن است و باید در همه حال از سیاست کشورمان پشتیبانی کنیم. شاهنشاه فرمودند: «بسیار خوب، ولی این که نمی‎شود در باطن خودتان نظری نداشته باشید. خود شما مثلاً درمورد کاری که ما درمورد بحرین کردیم چه فکر می‎کنید؟» 

به شرف عرض رساند: «حال که شاهنشاه نظر باطنی و شخصی مرا سوال می‎فرمایند. به شرف عرض می‎رسانم و آن این است که یا بحرین جز خاک ایران بوده و یا بی‎جهت به آن ادعا داشته‎ایم. تصور می‎کنم که همه سوابق نشان می‎دهد که بحرین مانند سایر نقاط این مملکت جزو خاک ایران بوده است. بنابراین به هیچ‎وجه صحیح نمی‎دانم که از قسمتی از مردم ایران سوال شود که می‎خواهند جز ایران باقی بمانند یا راه دیگری در پیش گیرند. آن‎هایی که چنین نظرهایی در بحرین داشته باشند یاغی هستند و با آنها همان عمل را باید کرد که با یاغیان باید بکنیم. کشورهای خارجی هم حق مداخله در امور داخلی ما نباید داشته باشند.»

شاهنشاه که از ناحیه یکایک حضار چیز دیگر شنیده بودند، یکّه خورده به من فرمودند: «به کلی مزخرف می‎گویید!» 

که دیگر صحبتی نشد...

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.