کد خبر 1388577
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۴

پکن دیروز دومین ناو هواپیمابر پیشرفته به نام «فوجیان» را که در داخل چین طراحی و تولید شده است به آب انداخت.

به گزارش مشرق، پکن دیروز دومین ناو هواپیمابر پیشرفته به نام «فوجیان» را که در داخل چین طراحی و تولید شده است به آب انداخت. فوجیان به «شاندونگ» (نخستین ناو هواپیمابر ساخت چین) که در اواخر سال ۲۰۱۹ ماموریت خود را آغاز کرد و «لیائونینگ» که چین در سال ۱۹۹۸ به صورت دست دوم از اوکراین خرید و در داخل کشور بازسازی کرد، می‌پیوندد.

به گزارش روزنامه گلوبال تایمز چین، ناو هواپیمابر «فوجیان» نخستین ناو هواپیمابر بومی چین با منجنیق‌های الکترومغناطیسی است. سیستم منجنیق به هواپیما اجازه می‌دهد تا مقدار بیشتری سوخت و سلاح حمل کند. این ناوهواپیمابر پرقدرت امکان جا به جایی بیش از ۸۰ هزار تن را دارد. سومین ناو هواپیمابر از نوع «تایپ ۰۰۳»، صبح دیروز کارگاه کشتی سازی «جیانگنان» در نزدیکی شانگهای را ترک کرد و در اسکله مجاور آن پهلو گرفت. این ناو هنوز باید چندین آزمایش در دریا را با موفقیت انجام دهد تا پس از آن به نیروی دریایی چین تحویل شود.

طبق اطلاعات اولیه، طول «فوجیان» حدود ۳۲۰ متر و عرض آن حدود ۷۳ متر است. این تحول در بحبوحه زورآزمایی آمریکا و چین در آب‌های استراتژیک دریای چین جنوبی که از منابع وسیع نفت و گاز برخوردار است، رخ داده است. در سال ٢٠١٨ اولین ناو هواپیمابر چین با نام «لیائنینگ» عملیاتی شد. لیائنینگ قادر به حمل ٢٤ فروند هواپیماست. این ناو به صورت دست دوم از اوکراین خریداری و سپس بازسازی و تجهیز شده بود. ناو هواپیمابر شاندونگ ساخت چین است و ٣٦ فروند جت جنگنده حمل می‌کند.

هنوز اطلاعاتی درباره تعداد جنگنده هایی که ناو جدید می تواند حمل کند در دسترس نیست. شی جین‌پینگ، رئیس جمهوری چین شخصا بر برنامه گسترده کشورش برای توسعه و نوسازی تجهیزات نیروهای مسلح از جمله جت‌های رادارگریز و جنگ‌افزارهای ضدماهواره نظارت دارد. در همین حال چین در حال تقویت حضور نظامی خود در دریای چین جنوبی و به ویژه در اطراف تایوان است. در واقع پیوستن این ناو هواپیمابر همزمان با افزایش تنش‌ها در شرق آسیا و اقیانوس آرام کفه ترازو را به شکل قابل توجهی به نفع چین سنگین‌تر خواهد کرد.

منبع: روزنامه خراسان