کد خبر 13728
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۳

خبرگزاري فارس: جواد تاجيک ضمن بررسي وضعيت يادمان‌هاي شهداي گمنام در دانشگاه‌ها، گفت: شهداي گمنام در 86 دانشگاه از 25 استان کشور تدفين شده‌اند و در حال حاضر 101 دانشگاه درخواست تدفين شهداي گمنام ارائه داده‌‌اند.

به گزارش مشرق، جواد تاجيک در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: در دولت هشتم به واسطه مخالفت وزارت علوم و تحقيقات، دانشگاه‌هاي دولتي در زمينه تدفين شهداي گمنام در دانشگاه‌ها استقبال خوبي نداشتند.
وي ادامه داد: تدفين شهداي گمنام در دانشگاه‌ها از سال 1380 آغاز شد و نخستين دانشگاهي که با حضور شهداي گمنام منور شد، دانشگاه آزاد اسلامي يزد بود که پيکر مطهر 8 شهيد گمنام در اين دانشگاه تدفين شد.

* شهداي گمنام در 86 دانشگاه کشور تدفين شده‌اند
مسئول امور شهداي گمنام بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس بيان داشت: در حال حاضر تدفين شهداي گمنام در 86 دانشگاه از 25 استان کشور صورت گرفته است و از اين دانشگاه‌ها 33 دانشگاه دولتي، 6 دانشگاه پزشکي، 36 دانشگاه آزاد، 10 دانشکده نظامي و يک دانشگاه پيام نور هستند.
وي خاطرنشان کرد: پس از پيام‌هايي که مقام معظم رهبري با درخواست مسئولان دانشگاه‌ها در زمينه تدفين شهداي گمنام به دانشگاه‌هاي تربيت مدرس، تهران، اميرکبير و شاهد ارائه دادند، حجم درخواست تدفين شهداي گمنام در دانشگاه‌ها افزايش يافته است.

* اکثر دانشگاه‌ها براي ساخت يادمان شهداي گمنام اقدام کرده‌اند
تاجيک در خصوص وضعيت يادمان‌ شهداي گمنام در دانشگاه‌ها اضافه کرد: با توجه به حضور دانشجويان متعهد و بسيجي اکثر دانشگاه‌هاي کشور در طراحي و ساخت يادمان شهداي گمنام فعاليت‌هاي خوبي داشته‌اند.
وي ادامه داد: متأسفانه در برخي از دانشگاه‌ها با توجه به پيگيري دانشجويان و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، مسئولان دانشگاه ساخت يادمان براي شهداي گمنام را از اولويت‌هاي اصلي خود خارج ‌کرده‌اند.
مسئول امور شهداي گمنام بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس گفت: در برخي از دانشگاه‌هايي که شهداي گمنام تدفين شده‌اند، مسئولان دانشگاه، مباحث عمليات‌هاي عمراني غير از يادمان شهداي گمنام، عدم حمايت بنياد شهيد و امور ايثارگران و وزارت علوم و تحقيقات را به عنوان بهانه‌هايي براي تعويق در ساخت يادمان مطرح مي‌کنند.
وي افزود: بخشي از کم‌توجهي مسئولان دانشگاه‌ها در زمينه ساخت يادمان حرم شهداي گمنام رسانه‌اي شده است که نگاه‌هاي منتقد به بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس است و آنها اين مجموعه را پاسخگو مي‌دانند.

* تدفين شهداي گمنام پس از ساخت يادمان در دانشگاه‌ها صورت مي‌گيرد
تاجيک با اشاره به اينکه در حال حاضر 101 دانشگاه درخواست تدفين شهداي گمنام ارائه داده‌‌اند، افزود: با تدبير رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، قبل از تدفين شهداي گمنام در دانشگاه‌ها نقطه‌اي را در نظر مي‌گيريم و دانشگاه را متعهد به ساخت يادمان مي‌کنيم و پس اجراي تعهدات از سوي مسئولان دانشگاه‌ها، اقدامات لازم براي تدفين شهداي گمنام در دانشگاه مورد نظر صورت خواهد مي‌‌گيرد.