روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد ارسال یک بسته ۸۰۰ میلیون دلاری تسلیحاتی دیگر به اوکراین را تایید کرده است.

سرویس جهان مشرق _ جنگ در جبهه شرقی اوکراین دوباره شدت گرفته و رنگ و بویی شبیه به نبرد بزرگ شمال کی‌یف در ماه نخست آغاز درگیری‌ها پیدا کرده است؛ مشخصا ارتش روسیه با کسب تجارب گذشته در عملیات ناموفق شمال کی‌یف، در محور شرقی بایستی با احتیاط بیشتر و طراحی نقشه عملیاتی متفاوت گام به میدان نبرد بگذارد اما بعضا باز هم اشتباهات تکراری گذشته در میان برخی گردان های نظامی این کشور در منطقه دونباس مشاهده می‌شود.

یکی از مواردی که بارها در جبهه شمال پایتخت یا اطراف منطقه خرسون در جنوب اوکراین مشاهده شده بود، هدف قرار دادن کاروان های بزرگ و متراکم ارتش روسیه در جاده های اصلی این مناطق توسط توپخانه ارتش اوکراین بود؛ به مدد صدها سورتی پرواز هواگردهای شناسایی و جاسوسی ناتو در اطراف مرزهای اوکراین و البته تصاویر تقریبا آنلاین ماهواره های نظامی و تجاری که در لحظه به دست فرماندهی ارتش اوکراین می‌رسد، آنها قادر هستند هر گونه تحرک ارتش روسیه را حیم نقل و انتقال نیرو و تجهیزات به جبهه نبرد رصد کرده و به سادگی با شلیک توپخانه هدف قرار دهند.

در فیلم بالا نیز مشاهده می‌کنید که ستونی از تانک‌های T۷۲-B۳ ارتش روسیه که در استان دونتسک مشغول عبور از جاده هستند به سادگی رصد شده و توسط توپخانه ارتش اوکراین هدف قرار می‌گیرند؛ در شرایطی که اکثر آنها با آسیب نسبتا جزئی در ناحیه شنی دچار شده اند اما به ناچار به دلیل عدم امکان حرکت رها شده و خدمه از تانک های خود خارج شده اند.

ارتش روسیه اگر قصد دارد این نبرد را با موفقیت میدانی در جبهه شرقی به پایان برساند بایستی از این گونه ستون کشی های پرتعداد در نزدیکی مناطق درگیری پرهیز کند زیرا اطلاعات لحظه ای هواگردهای ناتو و تجهیزات ساده توپخانه ای، پهپادی یا تیم های ضد زره زمینی به راحتی می‌توانند این ادوات را نابود کنند.

دستور پوتین برای توقف حمله به منطقه آزوفستال

در حالی که تقریبا همه چیز در بندر راهبردی ماریوپل تمام شده و شهر به کنترل ارتش روسیه درآمده است، گروهی از نیروهای اوکراینی و گردان آزوف که تعداد آنها حدود ۳ هزار نفر تخمین زده می‌شود در منطقه کوچک صنعتی کارخانه فولاد آزوفستال به مقاومت ادامه می‌دهند.

روز گذشته ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه مستقیما در خصوص نبرد ماریوپل و منطقه آزوفستال صحبت کرده و اعلام کرد قوای روسی در نبرد ماریوپل پیروز شدند و برای اجتناب از اافزایش تلفات انسانی بایستی از حمله مستقیم به کارخانه جات آزوفستال خودداری کرده و به محاصره کامل آن تا زمان تمام شدن آذوقه و تسلیحات نیروهای اوکراینی ادامه دهند.

بسته جدید تسلیحاتی ارتش امریکا در راه اوکراین

روز گذشته جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد ارسال یک بسته ۸۰۰ میلیون دلاری تسلیحاتی دیگر به اوکراین را تایید کرده است.

این بسته جدید شامل:

۷۲هویتزر ۱۵۵م. م با ۱۴۴۰۰۰ گلوله (این هویتزر ها می تواند M۱۹۸ یا M۷۷۷ باشد)

۷۲ خودروی تاکتیکی برای حمل هویتزر ها

۱۲۱ پهپاد شناسایی Phoenix Ghost و قطعات یدکی و ابزار میدانی می باشد.

فعالیت شدید پدافند هوایی در منطقه دونباس

در روزهای اخیر و به دنبال شدت گرفت نبرد در جبهه شرقی، حضور هواگردهای نظامی دو طرف نیز افزایش یافته و دفاع هوایی روسیه و اوکراین مشغول ساقط کردن جنگنده ها و بالگردهای رقیب هستند.

این ویدئو از دید یک دوربین حرارتی در آسمان ایزیوم استان خارکیف ثبت شده است؛ جنگنده پشتیبانی نزدیک سوخو ۲۵ اکراینی با رها کردن چف و فلر مداوم سعی دارد تا قفل سامانه پدافندی متحرک Tor-M۲ روسی را بشکند و در آخر ارتفاع خود را نیز به شدت کم میکند ولی نهایت موشک شلیک شده از سامانه به آن اصابت می کند.

روز گذشته نیز نیروهای ارتش اوکراین ۲ فروند بالگرد روسی را با استفاده از موشک های پدافندی شانه پرتاب ایگلا سرنگون کردند.

همچنین یک فروند جنگنده دو سرنشینه نیز بر فراز شهر ایزیوم ساقط شده و دو خلبان آن خروج اضطراری کردند که مشخص نیست متعلق به کدام یک از دو طرف است.

برچسب‌ها