بر خلاف شایعات منتشر شده در ۲ روز اخیر، امریکایی ها معتقدند این ناو در زمان حادثه هیچ گونه تسلیحات اتمی با خود حمل نمی کرده است.

سرویس جهان مشرق _ با گذشت ۵۲ روز از آغاز نبرد میان ارتش روسیه و اوکراین، نگاهی خواهیم داشت به دستاوردهای میدانی و حد پیشروی ارتش روسیه در دو جبهه جنوب و شرق اوکراین.

در جبهه شرقی ارتش روسیه پس از ناکامی در تصرف شهر صنعتی خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، اقدام به عقب نشینی و تغییر جهت حملات کرد؛ نخست شهر ایزیوم در جنوب این منطقه هدف پیشروی ارتش روسیه قرار گرفت که از دو هفته قبل تقریبا به شکل کامل تحت کنترل قوای روس قرار گرفته و اوکراینی ها مقاومت خاصی از خود نشان ندادند و ارتش روسیه کنترل کامل شهر را به دست گرفته است؛ علاوه بر این در حال تحکیم مواضع در نقاط حاشیه ایزیوم هستند.

پیشروی قوای روسی از محور ایزیوم در بخش مهم خود شامل حرکت به سمت اسلاویانسک و کراماتورسک است ضمن اینکه در منطقه بورووا (Borova) در شمال شرقی ایزیوم نیز درگیری های رخ داده که جهت تسلط بر کرانه دیگر رودخانه Oskil است.

وضعیت در شهر ماریوپل هر لحظه برای مدافعین اوکراینی سخت تر می‌شود؛ مقاومت در منطقه محاصره شده شمال شهر تقریبا شکسته شده و روس ها به این بخش وارد شده اند. در حال حاضر عمده مقاومت باقی مانده در ماریوپول به دو منطقه جنوب غربی و منطقه صنعتی صنایع فولاد آزوف محدود شده است.

در جبهه شهرهای خرسون و میکولایف نیز، اگرچه ارتش اوکراین حالت تهاجمی دارد اما با دفاع سرسختانه ارتش روسیه فعلا از ادامه پیشروی و تصرف شهر خرسون ناتوان بوده است.

همچنین در این محور ارتش روسیه نیز به نظر می‌رسد دیگر توانی برای حمله و تصرف شهر میکولایف و پیشروی به سوی بندر استراتژیک اودسا نداشته باشد.

به طور کلی دستاورد میدانی ارتش روسیه (صرف نظر از نکات فنی تهاجم نظامی) از زمان شروع جنگ در خاک اوکراین را می توان در حد متوسط قلمداد کرد؛ مسکو اگرچه در عملیات شمال کی‌یف برای تصرف پایتخت اوکراین ناکام بود اما در جبهه جنوبی عملکرد کاملا موفق و در جبهه شرقی نسبتا موفق بر جای گذاشته است.

بر اساس نمودار فوق، روسیه در بیشترین سطح پیشروی (خط سیاه) در حدود ۵۴۰۰۰ کیلومتر مربع از خاک اوکراین را به تحت کنترل خود درآورده بود که پس از عقب نشینی از جبهه کی‌یف و سومی، این میزان تا امروز به حدود ۳۶ الی ۳۸ هزار کیلومتر مربع کاهش یافته است. بیشترین سطح درگیری ها نیز در حدود ۱۶ الی ۱۸ هزار کیلومتر مربع از خاک اوکراین صورت گرفته است (خط زرد).

در حال حاضر از ۶۰۳,۶۲۸ کیلومتر مربع از خاک اوکراین در حدود ۶ الی ۷ درصد در کنترل روسیه قرار دارد که چیزی نزدیک به وسعت کشور سوئیس است؛ همچنین این میزان بدون در نظر گرفتن جدایی شبه جزیره کریمه و دو منطقه دونتسک و لوهانسک در سال ۲۰۱۴ است.

جزئیات تازه از غرق شدن رزمناو روسی Moskva

پس از اعلام رسمی غرق شدن رزمناو سرفرماندهی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه، منابع غربی به کمک تحلیل تصاویر ماهواره ای یا شنود مکالمات و اخبار منابع متصل به وزارت دفاع روسیه، جزئیات جدیدی از حادثه نابودی رزمناو موسکوا منتشر کرده اند.

بنابر اعلام وزارت دفاع امریکا "پنتاگون"، ناو روسی بر اثر اصابت ۲ تیر موشک ضد کشتی "نپتون" ارتش اوکراین آسیب جدی دیده و در نهایت غرق شده است. بر خلاف شایعات منتشر شده در ۲ روز اخیر، امریکایی ها معتقدند این ناو در زمان حادثه هیچ گونه تسلیحات اتمی با خود حمل نمی کرده است.

بر اساس تصاویر رادار روزنه مصنوعی ماهواره سنتینل ۱ از رزمناو مسکوا در زمان حادثه، که در اطراف آن شناورهای دیگری نیز دیده می شوند، به نظر می‌رسد در لحظات نهایی پیش از غرق شدن این ناو، چند کشتی یا قایق امدادی اقدام به تخلیه خدمه رزمناو روسی زده اند؛ همچنین این ناو در زمان حادثه در فاصله ۱۴۸ کیلومتری از بندر اودسا در جنوب غرب اوکراین مستقر بوده است که با توجه به اینکه ارتش روسیه به خوبی از توان موشکی اوکراین و ارسال موشک های ضد کشتی دیگر نظیر هارپون توسط بریتانیا به این کشور مطلع بوده است اقدامی عجیب و سوال برانگیز به شمار می‌رود.

روزنامه دیلی میل انگلستان به نقل از منابع خود مدعی شده است از مجموع ۵۰۰ خدمه رزمناو روسی حداقل ۱۰۰ نفر از آنها بر اثر اصابت ۲ موشک ضد کشتی اوکراینی کشته شده اند.

همچنین برخی منابع غیر رسمی مدعی شدند ناخدا یکم آنتونی کوپرین فرمانده رزمناو موسکوا نیز در میان کشته شدگان این حادثه بوده است.

ادامه ارسال تسلیحات ارتش لهستان به خاک اوکراین

منابع اوکراینی تایید کرده اند که بسته جدید تسلیحات اهدایی از خاک لهستان به این کشور رسیده است.

این تسلیحات شامل ۲۰ عراده راکت انداز BM-۲۱ گراد و ۲۰ دستگاه هویتزر خودکششی ۲S۱ گووزدیکا می‌شود که ارتش اوکراین نیز در حال حاضر کاربر این تجهیزات نظامی بوده است.

این خبر به روزرسانی می‌شود ...

برچسب‌ها