کد خبر 1360684
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: نشریه فارن‌افرز در مقاله‌ای به دولت آمریکا توصیه کرده همان‌گونه که دولت رابرت کندی در دهه ۱۹۶۰ از تشدید تنش با شوروی در بحران کوبا جلوگیری کرد، اکنون نیز از بروز یک تنش هسته‌ای با روسیه خودداری شود.

 به تعبیر نویسنده، این نبرد پوتین است و او می‌داند که شکست در آن، آینده سیاسی وی را به خطر می‌اندازد. پس اگر مجبور به انتخاب بین عقب‌نشینی شرم‌آور یا تشدید خشونت شود، دومی را برخواهد گزید.

 اکنون دولت بایدن برای اجرای اقدامات سخت‌گیرانه‌تر مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع تحت فشار است. ولی درس بحران کوبا این است که فاصله یک تنش منطقه‌ای تا یک جنگ هسته‌ای که ممکن است جان میلیون‌ها نفر را به خطر بیندازد، کوتاه است.

 استراتژی امنیت ملی روسیه به مسکو اجازه می‌دهد تسلیحات هسته‌ای را حتی زمانی که طرف مقابل از آن استفاده نکرده یا تهدید به استفاده از آن نکرده، به کار ببرد. در دکترین روسیه موسوم به «تشدید تا کاهش تنش» استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی برای مقابله با تهدید متعارف در مقیاس بزرگ برای روسیه و متحدانش پیش‌بینی شده است.

 جلوگیری از تشدید تنش اقتضا می‌کند که با توجه به پویایی‌های نبرد اوکراین، از بروز یک نبرد هسته‌ای خودداری شود. جمهوری‌خواهان در حالی بایدن را به انفعال متهم می‌کنند که در زمان حمله پوتین به گرجستان در سال ۲۰۰۸ نیز بوش، سیاست مشابهی اتخاذ کرده و از کمک به گرجستان خودداری کرد.

بایدن و مشاوران او به این واقعیت توجه دارند که گرچه تسلیحات هسته‌ای ایالات متحده می‌تواند روسیه را از نقشه پاک کنند، اما در پایان، آمریکا نیز از بین خواهد رفت. این رویکرد یادآور گزاره معروف رونالد ریگان است که گفت «نبرد هسته‌ای پیروز ندارد و هرگز نباید در آن وارد شد».

 به نظر می‌رسد تشدید جنگ رسانه‌ای آمریکا علیه روسیه، رهبران کاخ سفید را در موقعیت متناقضی گرفتار کرده است. هر چه بیشتر روسیه را متهم به جنایات جنگی می‌کنند، بیش از قبل برای اقدامات سخت‌گیرانه تحت فشار قرار می‌گیرند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.